Magasan száll a Malév vesztesége

Az idén eddig felhalmozott deficit alapján a tavalyit jelentősen meghaladó üzemi veszteségbe repülhet bele a Malév - értesült lapunk. A vezérigazgató ugyanakkor a tavalyi, mínusz 8,97 milliárdos üzemi eredménynél is kedvezőbbet ígér. Igaz, Gönci János néhány hónapja még a nullszaldóval is kecsegtetett.

Egyre vastagabb mínuszokról szólnak a hírek a privatizáció előtt álló Malévnál. Több forrásból megerősített információink szerint a légitársaság az idén eddig mintegy kétszer akkora veszteséget halmozott fel, mint tavaly ilyenkor (a 2005-ös év végét mínusz 8,97 milliárdos üzemi eredménnyel zárta a társaság).

A Malévnál szinte már rutinnak számít, hogy a menedzsment először nullszaldót ígér - természetesen csak a következő évre -, aztán a nyár végén, ősszel menetrend szerint érkezik a magyarázkodás, hogy a beígért eredményesség miért késik újabb egy évet. Idén azonban mintha már a rutin sem volna a régi. A vezérigazgató néhány hónapja még a nullszaldóval is kecsegtetett, de két héttel ezelőtt a légitársaság privatizációját irányító Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. tranzakciós vezérigazgató-helyettese ismerte el, hogy a Malév hiánya magasabb lesz a tervezetnél. Somkuti István akkor úgy fogalmazott: az üzemi veszteség "várhatóan a tavalyi szint körül" alakul majd. Arról, hogy a "körül" pontosan mit jelent, senki sem beszél szívesen, részben arra hivatkozva, hogy a két éven belül negyedszer meghirdetett privatizációs pályázat sikerét befolyásolhatják a kedvezőtlen üzleti adatok (a pályázatot november 3-án kell beadniuk a befektetőknek). Az érvelésnek ugyanakkor ellentmond, hogy az érdeklődők - szigorú titoktartási nyilatkozat aláírását követően - betekinthetnek a cég üzleti könyveibe. Lapunk úgy tudja, hogy az időarányos mutatók alapján a teljes évi üzemi veszteség akár a tavalyi szint dupláját is elérheti -
hacsak nem történik váratlan nagyarányú javulás a cégnél, amihez az előzmények és a piaci helyzet ismeretében kisebb csoda kellene.

A Malév vezérigazgatója ugyanakkor tegnap azt közölte lapunkkal, hogy az idei üzemi veszteség év végén nem haladja meg a tavalyit. Gönci János a likviditást firtató kérdésünkre azt válaszolta: a cég jelenleg fizetőképes, és az is marad, minden ellenkező állítás hamis. A vezérigazgató mindehhez még azt fűzte hozzá, hogy a Malév hitelképessége is rendben van.

"Apró" jelek azonban óvatosságra intenek: a Malév felügyelőbizottságának egyik munkavállalói képviselőjét, Csorba Attilát a napokban rapid módon elbocsátották a cégtől. Értesülésünk szerint a kirúgás előzménye, hogy Csorba egy szakszervezeti fórumon a légitársaság pénzügyi helyzetét firtatta. Az előzmények fényében nincs túl pozitív üzenete annak a szeptember végi belső körlevélnek sem, amely a kötelezettségvállalások szigorítását írta elő.

A szorult helyzetben egy megoldás körvonalazódhat: mégpedig valamelyik értékes vagyontárgy eladása. Ilyenek lehetnek például a repülőgépek szerelését végző vagy a földi kiszolgálási feladatokat ellátó leányvállalatok, esetleg valamelyik repülőgép. Ha erre szükség lesz, akkor azonban ez már valószínűleg a vevőjelölttel egyetértésben, vagy annak tulajdonba lépését követően történik meg.

Új árazást kér az EU

Az EU a jövő év elejétől nem engedi, hogy az Európai Unió határain belül egy napon belüli átszállásos repüléseknél a jegyárakat a légitársaságok közös megegyezéssel alakítsák, mint teszik ezt most az IATA, azaz a Polgári Repülésügyi Szervezet szabályozásának megfelelően. Az EU bizottsága szerint normális versenynek kell érvényesülnie itt is. Neelie Kroes, az EU versenyügyi biztosa ugyanakkor közölte: a régi ármegállapító rendszer legalább a jövő év közepéig érvényben marad a IATA társaságainál az EU-ból vagy az EU-ba irányuló repüléseknél. Hogy meddig tartható fenn a rendszer, az attól függ, meddig marad valóban előnyös az utasok számára. (MTI)

Ismerõs kottából játszik a Malév
Ismerõs kottából játszik a Malév
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.