Magasan száll a Malév vesztesége
Egyre vastagabb mínuszokról szólnak a hírek a privatizáció előtt álló Malévnál. Több forrásból megerősített információink szerint a légitársaság az idén eddig mintegy kétszer akkora veszteséget halmozott fel, mint tavaly ilyenkor (a 2005-ös év végét mínusz 8,97 milliárdos üzemi eredménnyel zárta a társaság).
A Malévnál szinte már rutinnak számít, hogy a menedzsment először nullszaldót ígér - természetesen csak a következő évre -, aztán a nyár végén, ősszel menetrend szerint érkezik a magyarázkodás, hogy a beígért eredményesség miért késik újabb egy évet. Idén azonban mintha már a rutin sem volna a régi. A vezérigazgató néhány hónapja még a nullszaldóval is kecsegtetett, de két héttel ezelőtt a légitársaság privatizációját irányító Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. tranzakciós vezérigazgató-helyettese ismerte el, hogy a Malév hiánya magasabb lesz a tervezetnél. Somkuti István akkor úgy fogalmazott: az üzemi veszteség "várhatóan a tavalyi szint körül" alakul majd. Arról, hogy a "körül" pontosan mit jelent, senki sem beszél szívesen, részben arra hivatkozva, hogy a két éven belül negyedszer meghirdetett privatizációs pályázat sikerét befolyásolhatják a kedvezőtlen üzleti adatok (a pályázatot november 3-án kell beadniuk a befektetőknek). Az érvelésnek ugyanakkor ellentmond, hogy az érdeklődők - szigorú titoktartási nyilatkozat aláírását követően - betekinthetnek a cég üzleti könyveibe. Lapunk úgy tudja, hogy az időarányos mutatók alapján a teljes évi üzemi veszteség akár a tavalyi szint dupláját is elérheti -
hacsak nem történik váratlan nagyarányú javulás a cégnél, amihez az előzmények és a piaci helyzet ismeretében kisebb csoda kellene.
A Malév vezérigazgatója ugyanakkor tegnap azt közölte lapunkkal, hogy az idei üzemi veszteség év végén nem haladja meg a tavalyit. Gönci János a likviditást firtató kérdésünkre azt válaszolta: a cég jelenleg fizetőképes, és az is marad, minden ellenkező állítás hamis. A vezérigazgató mindehhez még azt fűzte hozzá, hogy a Malév hitelképessége is rendben van.
"Apró" jelek azonban óvatosságra intenek: a Malév felügyelőbizottságának egyik munkavállalói képviselőjét, Csorba Attilát a napokban rapid módon elbocsátották a cégtől. Értesülésünk szerint a kirúgás előzménye, hogy Csorba egy szakszervezeti fórumon a légitársaság pénzügyi helyzetét firtatta. Az előzmények fényében nincs túl pozitív üzenete annak a szeptember végi belső körlevélnek sem, amely a kötelezettségvállalások szigorítását írta elő.
A szorult helyzetben egy megoldás körvonalazódhat: mégpedig valamelyik értékes vagyontárgy eladása. Ilyenek lehetnek például a repülőgépek szerelését végző vagy a földi kiszolgálási feladatokat ellátó leányvállalatok, esetleg valamelyik repülőgép. Ha erre szükség lesz, akkor azonban ez már valószínűleg a vevőjelölttel egyetértésben, vagy annak tulajdonba lépését követően történik meg.