Hamis luxuscikkek a föld legnagyobb padlásán

Hamisítványok forgalmazása miatt a Louis Vuitton és a Dior luxusmárkák gyártói több mint tízmilliárd forint értékű kártérítési pert indítottak a világ legnagyobb padlásának tartott eBay internetes társaság ellen. Az unióba csempészett hamisítványok harmadára a statisztikák szerint ma már a hálón kötnek üzletet.

Keresetet nyújtott be a napokban egy párizsi bíróságon az eBay internetes portált működtető amerikai társaság, illetve annak svájci leányvállalata ellen két francia luxusipari cég, a Louis Vuitton és a Dior csoport ruhaipari vállalkozása. A vád szerint a gyakorlatilag kereskedelmi ügynökként működő online közvetítő felelős azért, hogy tömegével hamisítványokat értékesítenek az általa működtetett hálózaton. Néhány kattintással ékszereket, ruhákat, márkás parfümöket, elektronikai eszközöket, szoftvereket, autóalkatrészeket, vagy akár muzeális bélyegeket adnak-vesznek a hálón, gyakran árvereznek a vállalkozó szellemű netkalandorok. Az már csak az árakból is kikövetkeztethető, hogy hamisítványok kerülnek a kínálatba. Csodák nincsenek: Nike cipő 10 euróért, Rolex óra 50-ért vagy Swarovski kristály darabja két euróért - ezek vélhetően nem csak egyszerű alkalmi vételek. Ahogy a boltokban 1500 euróért kapható, a hálón 50 euróért piacra dobott Louis Vuitton táskák sem azok.

Az ügy kapcsán napvilágra került néhány, kisebb port felvert, korábbi, máig nem lezárt eset. Így az amerikai Tiffanyé. A társaság még 2004-ben több száz "saját" márkájú ékszert vásárolt fel az eBay-en, és több mint a háromnegyedük hamis volt. A hamburgi székhelyű Joop nevét viselő ruhák, ékszerek közül, amelyek 2003-ban kerültek fel a hálóra, mintegy 76 ezer tétel bizonyult hamisnak. Akkor egy török bandát göngyölítettek fel a nyomozók. A német lakcímű és bankszámlájú csoport hazájában gyártott "eredeti" portékát értékesített, becslések szerint 2,3 millió euró értékben.

Aggályosnak tartották a közelmúltbeli futball-vb rendezői is az eBayen árverezett jegyek hitelességét, jó előre figyelmeztetve: a licit során sok esetben 500 euró körüli összegért megszerzett belépők nem biztos, hogy átmennek a szigorú rostán. Hogy hányan akadtak fenn az ellenőrzések során, arról nem érkezett hír.

A most indított perben viszont konkrétumokkal álltak elő: a Louis Vuitton tulajdonosa az LVMH 20 millió eurós kártérítést követel, a Dior 17 milliót. 2006 második negyedében 150 ezer Vuitton táska, 300 ezer Dior-termék forgott a hálón, amelynek 90 százaléka volt hamisítvány az érintettek állítása szerint. Az eBay, amely nem csekély, akár 3,5 százalékot is elérő jutalékot húz az üzletekből, egyelőre nem reagált a legalább is társfelelősséget számon kérő vádakra.

A mintegy 400, zömmel francia gyártót tömörítő Unifab érdekvédelmi szervezet úgy véli, az eBay-en értékesített luxuscikkek 85 százaléka hamis. Egy 2004-es vámstatisztika arról tanúskodik, hogy az EU-határokon elfogott hamisítványok 30 százalékára a weben (nem feltétlenül az eBay-en) köttetett meg az üzlet. Szakértők ugyanakkor, beleértve a hagyományos üzleteket is, a teljes világkereskedelem 5-9 százalékára teszik a hamisítványok forgalmát.

A föld legnagyobb padlásának is nevezett eBay-en, amelyet 11 esztendővel ezelőtt alapított egy francia-amerikai, Pierre Omidyar, az elmúlt évben mintegy 3,5 milliárd euró értékű áru cserélt gazdát. Világszerte immár 200 millió eBay-tagot tartanak nyilván, közülük 78 millióan kötöttek valamilyen üzletet 2006 második negyedében. 541 ezer internetes bolt működik kereteiben, naponta 6,5 millió új portéka kerül az ajánlatok közé, és mintegy 1,3 millióra teszik azok számát, akik az eBay-en szerzett bevételeikből élnek.

Óriás Louis Vuitton bõröndbe "csomagolt" üzletház Hongkongban
Óriás Louis Vuitton bõröndbe "csomagolt" üzletház Hongkongban
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.