Amerika nem hisz az evolúciónak
Egy 32 európai országban, az Egyesült Államokban és Japánban végzett felmérés szerint Amerikánál már csak Törökországban fogadják el kevesebben tényként az evolúciót. Többek között a vallási fundamentalizmus és a természettudományok oktatásának alacsony színvonala vezet az evolúció tagadásához a "legek" országában - állítja a felmérést végző amerikai kutatók vezetője. Egyedül Amerikában vált politikai üggyé az evolúció oktatásának kérdése, másutt ez még csak nem is téma. A felmérésről szóló jelentés szomorú olvasmány az evolúciós elmélet hívei számára. Bár a mai átlag amerikai jóval többet tanul, mint a 20 éve kezdődött kutatások elején élt honfitársa, az evolúciót elfogadó lakosok száma az 1985-ös 45 százalékról 40 százalékra csökkent 2005-re. Történt mindez annak ellenére, hogy széles körben publikálták a genetikai kutatások eredményeit, többek között azt, hogy a genetikai vizsgálatok nagy átfedést tártak fel az emberek, a csimpánzok és az egerek génállománya között.
Örvendetes ugyanakkor, hogy az evolúciót nyíltan elutasító felnőttek száma 48 százalékról 39 százalékra csökkent a felmérés időtartama alatt, de az örömbe - mint gyakran - most is üröm vegyül, az evolúció kérdésében dönteni nem tudók aránya viszont 7 százalékról 25 százalékra emelkedett. Az evolúció tagadása leginkább a fundamentalista keresztényektől ered, akik sokkal többen vannak az USA-ban, mint Európában. Míg a katolikusok, az európai és az amerikai protestánsok zöme a bibliai teremtéstörténetet metaforának tartja, a fundamentalisták szó szerint veszik, ebből kifolyólag úgy vélik, hogy a Földet és az emberiséget 6000 éve teremtette Isten.
A téma iróniáját az adja, hogy az egyház és az állam az USA alkotmányában deklarált szétválasztása jelentősen hozzájárul a feszültséghez. Katolikus iskolákban az evolúció és a teremtéstörténet szigorú bibliai verziója is tanítható. Egy bírósági rendelet azonban, mely tiltja a teremtéstörténet állami iskolákban való oktatását, dühíti a fundamentalistákat, és az evolúcióval kapcsolatos helyi csatározásokhoz vezetett. Erre azért nyílt lehetőség, mert az Egyesült Államokban nincs az európai gyakorlathoz hasonló egységes nemzeti tanterv. Bár a Bush-adminisztráció 2002 januárjában aláírt "Egy gyerek se maradjon le" közoktatási törvénye kijelöli a természettudomány oktatásának sarokköveit, az arról szóló vita azonban, hogy mik is legyenek ezek, most emelkedett állami szintre. A felmérés vezetője szerint több genetikára van szükség az oktatásban, hogy jobban alátámassza az evolúció elméletét.
A felnőtt lakosság véleményének megváltoztatása azonban nem lesz könnyű, közel kétharmaduk ugyanis elutasítja, hogy a humán gének több mint 50 százaléka közös a csimpánzokéval. Hogyan reagálnának arra, ha megtudnák, hogy 99 százalékban azonosak a génjeink?