Nagymező utca: búcsú a platánoktól?
A beruházó - a Soroksáron logisztikai központot üzemeltető, német hátterű WK Bt. - a VI. kerületi önkormányzat jegyzői hivatalának tájékoztatása szerint jogerős építési engedéllyel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy már az összes szakhatósági engedélyt (így a sokáig kétséges környezetvédelmit is) beszerezte. Utóbbi azért érdekes, mert az érintett területen - az Andrássy és a Király utca közötti szakaszon - egy gyönyörű és egészséges platánsor áll, amely a kerület kevés zöldfelületének részeként elvileg kiemelt védelmet élvez. Hogy az építkezés miatt közvetlenül hány fát kell elpusztítani, az jelenleg nem egyértelmű. Amikor első fokon elutasították a környezetvédelmi engedélyt, az egyik indok három idős fa kivágásának kényszere volt. Az viszont valószínű, hogy az utca egyik szélétől a másikig érő építmény az összes növényt veszélyezteti majd. Az óriásplatánok gyökérzete ugyanis akár 8-9 méterre is lenyúlhat, s valószínűleg már a föld alatt is egymásba ér, ahogy lombjuk az utca felett.
Mint megtudtuk, a beruházónak már csak a főpolgármesteri hivatal közlekedési ügyosztályával kell megegyeznie arról, hogyan fogják a garázskijáró forgalmát elvezetni a troliközlekedés zavarása nélkül (az általunk megkérdezett szakértők szerint nehezen), és a VI. kerületi önkormányzat napokon belül (tehát akár még a választások - vagy legalábbis az új képviselő-testület megalakulása - előtt kiadhatja a munkakezdési hozzájárulást.
A kerület jelenlegi vezetése támogatja a tervet, az ellenzék nem ért vele egyet - Illés Zoltán, a legnagyobb ellenzéki párt környezetpolitikusa (és egyben kerületi polgármesterjelöltje) szerint főleg azért, mert önmagában aligha jelentene megoldást a szórakoztató intézményekben gazdag városrész parkolási gondjaira. Mint Illés lapunknak kifejtette, inkább a Felvonulási tér alá építendő parkoló gondolatát tartja jónak, onnan bioüzemanyaggal vagy elektromos motorral működő ingyenes buszjárat vihetné az utasokat, akár egészen az Operáig.
Lapunk információi szerint létezik egy harmadik megoldási javaslat is, ami a belváros egyes övezeteit érintő "dugódíjjal" orvosolná a gondot - ha fizetni kellene a behajtásért, nyilván kevesebben akarnának a vigalmi negyedben és környékén parkolni. Az építésre kiszemelt terület közvetlen közelében (a Csányi utcában) egyébként két, elvileg parkolóház építésére alkalmas üres telek is áll, igaz, ezek már a VII. kerületben vannak, de szintén enyhíthetnék a parkolóhiányt a környéken.
A jelek szerint a zöldek levették a kezüket a Nagymező utcai platánokról: érdeklődésünkre a közeli Jókai térért aktívan küzdő szervezetek közül a Védegyletnél és a Levegő Munkacsoportnál is azt mondták: kapacitáshiány miatt nem foglalkoznak a Nagymező utcával. (H. M.)