A komputerek világában a sakkjátszmák otthon kezdődnek. Amikor a játékosok megtudják aznapi ellenfelüket, akkor kinyitják a számítógépüket, és a hárommilliós játszmabázisukban megkeresik partnerük partijait. Vajon mit játszik? Hol vannak a gyengéi? Van-e olyan megnyitási változat, amiben esetleg nem ismer egy újítást, és rögtön kedvező helyzetből lehet majd a tábla melletti harcot kezdeni?
Megalkuvás nélkül
Az ellenfél stílusának, tudásának elemzése és gyengeségeinek kihasználása külön tudomány, ami ugyanúgy hozzátartozik a nagymesterek játékerejéhez, mint a szemtől szembeni harc közbeni teljesítményük. A következő játszma jól példázza, amikor az "otthoni" és a "tábla melletti" erények találkoznak. A 22 éves Gara Tícia (MTK) a III. Szeged Kupán fantasztikusan nagyot játszott. A 9 fordulós nemzetközi torna első három partiját megnyerte, majd két vereség után négyes nyerősorozattal végül 7 ponttal végzett. Kilenc játszma remi és megalkuvás nélkül! Így övé lett a harmadik hely és legjobb magyarként az idei női bajnoki cím is. Már tavaszi reykjavíki versenyén is 5 pontot teljesített erős férfi nagymesterek ellen. Tícia fejlődése ismét felgyorsult. Mostani áldozata nem más, mint a verseny grúz győztese, aki csak egyetlen egy játszmát vesztett. Ezt!
SZICÍLIAI VÉDELEM
Gara-Khurtsidze
1. e4 c5 2. Hf3 e6 3. d4 cxd4 4. Hxd4 a6 5. Fd3 Vb6 A d4 huszárt szeretné visszaszorítani.
6. Fe3! Rögtön kontrázza sötét elképzelését. Vasilevich hitt Khurtsidzének, és visszavonult a huszárával, következett 6. Hb3 Vc7 7. 0-0 Hf6 8. Hc3 d6 9. a4 b6 10. Ve2 Fb7 11. f4 Hbd7 12. Fd2 Fe7 13. Bae1 0-0 14. Kh1 e5!? 15. fxe5 Hxe5, és a játszma kiegyenlítődött (Moldávia, 2005).
6. - Fc5 6. - Vxb2-re 7. Hd2! Hc6 (7. - Hxd4 8. Hc4 Vc3? 9. Fd2! He2† 10. Vxe2 után sötét fejletlen, és a vezérszárnyán gyengék a fekete mezői) 8. 0-0 b5 9. H2b3 Va3 10. c4! Nagyon erős kezdeményezést ad világosnak.
7. c3 Vxb2 Az ifjú grúz hölgy javítani igyekszik korábbi partiját, ahol 7. - Hc6 8. Hd2! Hxd4 9. Hc4! Hc2† 10. Vxc2 Vc7 11. Fxc5 Vxc5 12. e5! He7 13. b4 Vc7 14. Hd6† Kf8 15. Vd2 Hg6 16. f4 f5 17. 0-0 h5 18. Fxf5! után gyorsan vesztett (Korbut-Khurtsidze; Saint Vincent, 2005), hiszen 18. - exf5-re 19. Vd5! azonnal végezne. Csakhogy a "javítás" kétséges, mert a vezér könnyen bajba kerülhet!
8. Hd2!? Trükkös 8. 0-0!? is, mert 8. - Hc6?! 9. Hb3! Fxe3 10. fxe3 után 11. Bf2 védhetetlenül legyilkolja a fekete királynőt; jobb 8. - Vxa1!? 9. Vc2 Fxd4 10. cxd4 Hc6 11. Hc3 Vxf1† 12. Fxf1 b5, bár itt is inkább fehérre fogadna az ember.
8. - Vxc3? A kritikus folytatás 8. - Hc6!?, amire 9. Bc1 a legerősebb, és 10. Hc4 borzalmas erővel fenyeget.
9. Bc1! Vxd3 A vezér már nem szabadulhat a csapdából, például 9. - Va3-ra 10. Hc4! Fb4† 11. Kf1 Vxa2 12. Bc2! Va4 13. Hd6�! Fxd6 14. Bxc8† mindent visz.
10. Bxc5 Hc6
11. - Hge7 11. - Hxd4 12. Bxc8† Bxc8 13. Vxc8† Ke7 14. Vc5† d6 15. Vxd4 világos tisztelőnyével zárul.
12. Bc3 Vxd4 13. Fxd4 Hxd4 14. Hb3 Nem volt tanácsos elnézni 14. 0-0?? He2 sakk-sekket. Sötét fejletlen, ráadásul két tisztje és két gyalogja kevés Tícia vezérével szemben.
14. - Hdc6 15. Bg3 0-0 16. Vg5! Addig kell megnyerni a partit, amíg sötét nem tudja rendezni a sorait.
16. - Hg6 16. - g6-ra 17. Vf6! d5 18. h4! dxe4 19. h5 e5 20. h6 Hf5 21. Bg5 után fenyeget 22. Bxf5 és 23. Vg7 matt.
17. h4! h6 18. Vd2 Kh8 19. h5 Hge7 20. Bh4 Még erősebb volt 20. Vd6! f5 21. Hd4!
20. - f5 21. Vd6 Bf7 A kötelékektől nem lehet szabadulni 21. - fxe4 22. Bxe4 Bf6 23. Bf3! Hf5 24. Vc7! d5 25. Bg4 Hce7 26. Hd4 után sem.
22. Bf3 e5 23. exf5 Bf6 24. Vd2 d5 24. - Hxf5 25. Bhh3!-at követően 26. g4! nyer.
25. g4 e4 26. Bg3 Fxf5 Lendületes, anyagilag viszont végzetes. Igaz, 26. - He5 27. g5! hxg5 28. Vxg5 Hxf5 29. h6! matt-támadás volt a másik alternatíva.
27. gxf5 Hxf5 28. Bf4 He5 29. Vxd5 Be8 30. Kf1! Hxg3† 31. fxg3 Bxf4† 32. gxf4 Már csak az a kérdés, hogy a vezér mi módon győzi le a bástyát.
32. - Hd3 33. Hc5 Bf8 34. Hxd3 exd3 35. f5! b5 36. Vxd3 Bf6 37. Ke2 Bc6 38. Ke3 Bf6 39. Ke4 Kg8 40. Ke5 Kh7 41. Vd5 b4 41. - Kh8-ra gyönyörű a nyerés: 42. Vd8� Kh7 43. Vxf6!! gxf6† 44. Kxf6, és a világos f-gyalogból villámgyorsan vezér lesz; 41. - Bb6-ra pedig 42. Ve6!! Bxe6† 43. fxe6 Kg8 44. Kd6 Kf8 45. Kd7 dönt.
42. Vc5 Sötét feladta: 1-0.