Zöldebb és olcsóbb Budapestet akarok
– Programjának lényege a zöldebb Budapest. Mit is ért ez alatt?
– Azt, hogy élhetőbb, jobb levegőjű, csendesebb várost akarok. Ennek szelleme pedig megtalálható a közlekedési, az egészségügyi, az oktatási programomban. A budapestiek harmincnégy százaléka mondja első helyen, hogy a zöld és a jó levegő, hiányzik neki. Csökkenteni kell tehát az autóforgalmat. Ezt azért is mondom, mert nekem nemcsak kampányeszköz a bicikli. Buszsávokat is kell csinálni. Hét éve megvan a terve, hogy hol kellene a városban sugárirányban buszsávokat létesíteni, de nem történik semmi.
– Mit tenne a metróprogrammal?
– Továbbvinném. Annyi pénz és energia van benne. Ne járjunk úgy, mint az Erzsébet téri gödörrel. Már meg van építve egy csomó megálló.
– Annak idején tagja volt annak a kormánynak, amely nem adott rá pénzt.
– Már akkor sem tartottam jó ötletnek, hogy nem adtuk oda azt a szerencsétlen ötmilliárdot. Én utána rögtön meghívtam Demszkyt a minisztériumba, s tettem egy tízpontos javaslatot, melyben szerepelt például az 1-es villamos átvitele Budára. Volt a minisztériumnak akkor négyszázmilliója erre. Máig nem válaszoltak, mert akkor nem lehetett volna azt mondani, hogy nem ad a kormány semmit. Pedig két évig megvolt ez a pénz. A metró építése sokkal inkább a városháza fejetlenségnek, és Demszky Gábornak tudható be.
– Programjában érdekes takarékossági elképzelések is szerepelnek. Kár, hogy ez valahogy nem jött át a kampányából. Kifejtené most itt?
– Az első, hogy az áramot a szabad piacról kellene beszerezni, ezzel a villany árából tíz-tizenöt százalékot spórolhatnánk. Miskolc, Debrecen, Nyíregyháza már ezt teszi. Még további spórolást jelentene az izzóval működő közlekedési lámpák ledesre cserélése. Így hetven százalékkal olcsóbb volna az üzemeltetési és karbantartási költségük. Ugyanígy korszerűsíteni kellene az közintézmények fűtését és világítását. Hogy mindez megvalósuljon, kell valaki, aki kézben tartja ezeket az ügyeket, kell egy főenergetikus és egy főmérnök a városba, aki gazdája lesz az infrastruktúra fejlesztéseknek.
– Vannak ötletei a városlakók számra is?
– Szeretnék lehetőséget adni a lakosságnak is az energiatakarékos, olcsóbb megoldások használatára. Támogatnám például a tíz évvel öregebb, ma már gazdaságtalan fűtőberendezések cseréjét, amellyel a 25 százalékon működő, régi cirkókat a polgár kicserélheti 70 százalékos hatásfokúra, ezzel az emberek megspórolhatnának 40 százaléknyi gázt. Spórolni lehet a szemét tömörítésével is. Megnéztük, hogy egy 120 lakásos lakótelepi társasház általában 17 kukát használ. A tömörítővel tíz kukára lehet csökkenteni a heti szemét térfogatát, s ezzel évi 540 ezer forint szemétszállítási költséget lehet spórolni. Ha én leszek a főpolgármester, minden nagy ház, ahol gazdaságosan ki lehet használni, kap egy szemétzsugorítót.
– Lássuk be, győzelmi esélyei azért nincsenek.
– Nem adtam még fel. Demszky és Tarlós ugyanis szerintem egyformán nem jó a városnak. Tizenhat év alatt egyik sem sokat ért el a maga helyén. Nem látom bennük a megújulást. Ezért is indultam el. És hát a párt támogatottságának növelése is fontos eleme az indulásomnak. Fontos kérdés, hogy tényező legyen az MDF! A két nagypárt versenye most nagyon szoros, és lehet, hogy az MDF tudja eldönteni a küzdelmet.
– És kinek az oldalára fognak odaállni?
– Ezt majd meglátjuk. Tarlós korábban azt mondta, ha nyer, két szocialista főpolgármester-helyettessel akar működni. Mi a programunk alapján akarjuk eldönteni, kit támogatunk, abból nem akarunk engedni.
(NSZ)