Lógunk a (dizájnos) szeren

Divatbemutatóra, könyvtárnak, versek és szépírók népszerűsítésére, filmforgatásra és gyorsulási versenyre is használtak már villamosokat. A napokban a Design Hét éjszakai roadshow-jának főszereplői lettek, kiállításokkal, dizájntúra-vezetéssel.

Turisták toporognak este tízkor a 47-49-es villamosok Deák téri végállomásán. Nem értik, miért az úttest és nem a megállósziget felé nyitották ki a kerekekig UV-fényben villódzó villamos ajtait. A kaland kedvéért felszállnak a járműre, és utazgatnak egy kicsit az éjszakában, de szót sem értenek az idegenvezetői magyarázatból.

A villamosroadshow utasai már az első, hétfő éjszakai akción új kapaszkodót kapnak a dizájnhoz és az utazáshoz. Főként az első szerelvényben (amely néha az utolsó), a pályázatra érkezett kapaszkodókat. Lehet lógni a hagyományos családi változaton, a fa- és fémgolyókból készült zsinegen (?), gumikarikán, villásdugón, fajátékon és - gusztus kérdése - akasztófakötélen is. Az egyik felszálló "ez kell a magyaroknak!" - felkiáltással bicepszet erősít az expanderszerű pályaművön. Nemcsak ő jegyzi meg, hogy az UV-villamosok sem jártak jobban, mint a Combinók. Az ablakok összekarcolva, örök darab a falra hányt graffiti.

A Design Hét túráit a korábbi években főleg kisbusszal bonyolították, az érdeklődők az idén kötöttebb pályát is választhatnak. Az ötvenéves UV-villamosoknak bókolnak, búcsúztatják is őket, mert a hírek szerint nagy részüket nyugdíj vagy kohó várja. Ezúttal babérkoszorú és UV-fény. (Mi köze az UV-villamosnak a kékes lila fényhez? Semmi. Az "új" jelzőhöz? Szintén. Az "U" a típusért felel, a "V" pedig azt árulja el, hogy a kocsi egyes részei távolról is működtethetőek.)

A fél évszázados szerelvények majd két óráig kanyarognak több járat összevont útvonalán, amelyet hetekig terveztek a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület munkatársai a BKV-sokkal. A Deák tértől Deák térig tartó roadshow a Gellért tér felé indul, onnan a Moszkvára döcög, végig a Nagykörúton, a Blaháig, és ott kanyarodik vissza. Kiszállni - hivatalosan - a Moszkva téren és a Blahán lehet, "illegálisan" pedig bármikor, amikor megfordul a villamos, és a vezető, Császár úr átszalad a túlsó oldalra.

Császár József esküszik az UV-re, mert ezt ő irányítja, nem az elektronika. 1984-től tíz évig vezetett villamost, ma a budafoki szolgálatot irányítja, és csak kiemelt alkalmakkor ül a vezetőfülkébe. Ilyen volt a Kémjátszma című film, amelyben Robert Redfordot és Brad Pittet szállította német egyenruhában. A filmvásznak hőse, a villamosok "Császára" utaztatta Eddie Murphyt, Törőcsik Marit és Darvas Ivánt, és péntekig ő vezeti a dizájntúrázókat is.

A fél évszázados szerelvények majd két óráig kanyarognak több járat összevont útvonalán
A fél évszázados szerelvények majd két óráig kanyarognak több járat összevont útvonalán
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.