Pakson hamarosan kezdik kiemelni a sérült üzemanyag-kazettákat
A Paksi Atomerőmű két héttel ezelőtt, szeptember 7-én megkapta a végső engedélyt az Országos Atomenergia Hivatal Nukleáris Biztonsági Igazgatóságától a kettes blokk mellett lévő tisztítótartályban tönkrement üzemanyag eltávolítására.
A harminc üzemanyag-kazetta 4 tonna urán-dioxidot tartalmaz. 2003. április 11-én ment tönkre, amikor a francia-német Framatome cég az általa készített tartályban az elszennyeződött üzemanyag-kazettákat tisztította. A tartályban konstrukciós hiba miatt nem volt megfelelő a hűtés, emiatt a kazetták felizzottak, majd, mikor a hűtővíz a tartály nyitásakor bezúdult, szinte szétrobbantak. Akkor történt a paksi atomerőműben az eddigi legsúlyosabb, a Nemzetközi Nukleáris Eseményskálán 3-as fokozatúnak minősített üzemzavar.
A tönkrement üzemanyag eltávolítására az atomerőmű pályázatot hirdetett, amit az orosz TVEL konzorcium nyert meg. Ez a cég gyártja egyébként a Pakson használt üzemanyagot, s így ők ismerik legjobban annak tulajdonságait.
A kiemelés előkészületei közel három éve megkezdődtek. Az oroszországi Dimitrovgrádban elkészítették, speciális víz alatti kamerákkal készített felvételek alapján a tisztítótartály, s a benne lévő urán-dioxid makettjét, majd legyártották a sérült nukleáris üzemanyag kiemeléséhez szükséges eszközöket és a tároló kazettákat, amikbe majd a tönkrement üzemanyagot berakják.
Az orosz szakemberek a nyáron Pakson, az atomerőműben is folytatták az előkészületeket, és szerint rövidesen megkezdik a megsérült üzemanyag eltávolítását. A munkát a magyarok, a Paksi atomerőmű szakemberei irányítják, és ellenőrzik azt az Országos Atomenergia Hivatal szakemberei is.
A több hónapig tartó kiemelés állásáról folyamatosan tájékoztatják a sajtót. Az atomerőmű vezetése szerdán sajtótájékoztató tart, ahol a helyszínen magyarázzák el, miként emelik ki az egyébként akkor már nem működő 2-es reaktorblokk melletti aknában, több méteres vízréteg alatt lévő tisztítótartályból az urán-dioxidot.(MTI)