Könyvet a képernyőről
Azért nem tudja megjósolni senki, mert előttünk van a bevétel nagyobb hányadát hozó őszi-téli könyvvásár. Azt azonban meglehetős biztonsággal állítják a legnagyobb piaci szereplők, hogy a világhálón bonyolódó, úgynevezett online vásárlások legalább olyan arányban fognak növekedni 2006-ban Magyarországon, mint tavaly. Ez 20-40 százalékos gyarapodást, esetenként ennél jóval többet jelenthet - miközben a teljes könyvpiaci forgalom növekedése akár szerényebb lehet a tavalyi 8 százaléknál. Hozzá kell tenni, 2005-ben a 62 milliárdos könyvforgalomnak 2-3 százalékát tette ki a világhálós eladás.
Viszonylag könnyű áttekinteni a folyamatot, mert a négy legnagyobb világhálós kereskedő több mint 95 százalékát bonyolítja le az online forgalomnak. A tavaly 8,5 milliárd forintos összbevételt elért, nagy bolthálózatot működtető Libri például mindössze 170-180 milliós online bevételt könyvelhetett el - ez azonban 40 százalékos növekedésnek számított az előző évihez képest! Szombathelyi Péter ügyvezető igazgató az idén hasonló növekedésre számít. Az utóbbi két, két és fél évben tapasztalható fejlődés okaként a hazai internetes hozzáférés bővülését említi. (Jelenleg a 15 éven felüli népesség 24 százaléka használja nálunk a világhálót.) - Kiemelkedő szerepet játszik a "boom"-ban az is, hogy egyre több online könyvüzlet egyre többféle terméket kínál, és az internetes fizetés mára biztonságosabb lett - hangsúlyozza a szakember. Hozzáteszi: a világhálós könyvvásárlást a hagyományos bolti eladás kiegészítőjeként tartják számon, és a szolgáltatás bővítését nem tervezik a Librinél.
Legalább 30 százalékos forgalombővülést jósol a Líra és Lantnál (fokuszonline) Weiler Péter nagykereskedelmi és informatikai igazgató. Ez azt jelenti, hogy a tavalyi 150 millióhoz képest idén mintegy 200 milliós eladást várnak. Az igazgató szerint a bővülő stabil törzsközönség főként 30 éven fölüli, többgenerációs internetező vásárlói csoportot jelent, amelynek belső rétegződését nehéz meghatározni. Mindenesetre vannak köztük, akik csak tankönyvet vesznek, és vannak külföldiek, akik magyar nyelvű olvasnivalóikhoz jutnak hozzá az internetes Fókusznál.
Az Alexandra-bolthálózat világhálós tagja, az Alexandra Online tavaly mindössze 1,5 százalékát bonyolította le a 12,5 milliárdos forgalomnak. Idén a 180 milliós eladást már eddig majdnem megduplázták. Kehl Dóra marketingvezető szerint egyre nagyobb szerepe van az online eladásnak abban, hogy potenciális vásárlókat érjenek el, akik nem járnak könyvesboltba. Az Alexandra Online háttérbázisát továbbfejlesztették az elmúlt évben, és rövid időn belül átalakítják a honlapját is.
Az eddig említett, jelentős bolthálózatot működtető "nagyok" mellett "kicsinek" számít ugyan, mégis az online kereskedés zászlóshajójaként tűnik föl a Bookline.hu, amely 2005-ben 600 milliós forgalmat ért el (mindössze két boltot üzemeltet Budapesten), az idén azonban már 1,4-1,5 milliárdos bevételre számít. Dietrich Tamás vezérigazgatótól megtudtuk, az eladásaiknak mindössze 15-18 százalékát teszik ki az antikvár könyvek. A világhálós kereskedésben szerinte az újdonságokon, a könyvslágereken van a hangsúly - amelyekhez ráadásul itt kedvezményesen lehet hozzájutni -, de a vevő választhat, hogy az adott műből, ha többféle kiadás létezik, melyiket kéri. Ez utóbbi ugyancsak a pénztárcájának kedvez.
Az utóbbi időben szembetűnő az online árverseny. Nem ritka a 40-50, sőt, akár 60 százaléknál magasabb árkedvezmény (egyes régebbi köteteknél). A szakma egyelőre a 15 százalékos engedmény felé húzna, az Alexandra azonban láthatóan inkább a 25 százalékot pártolja. (Ellentétben a bolti kereskedéssel, itt nincs céhes korlátozás.) Dietrich Tamás ugyanakkor megjegyzi: az egyik legnagyobb amerikai online kereskedő, az Amazon a legfrissebb kiadványokat adja 30-40 százalékkal olcsóbban, teljes árat csak később kér. Magyarországon ellenkező az irányzat.