Moziünnep után

A hét legnagyobb meglepetése, hogy az utóbbi évek gyakorlatával ellentétben a moziünnep után is elfogadható heti nézőszámot produkáltak a fővárosi mozik. Ehhez persze kellett négy bemutató, azon belül is egy sírós-nevetős vígjáték, amely nagyon kedvelt műfaj kis hazánkban.

Az én, a nő és plusz egy fő már a címében elmondja a film csaknem teljes cselekményét. A tanulságig számos jó és több kevésbé jó poénon keresztül jutunk el, de persze a film nélkül is tudtuk, hogy nem tanácsos befogadnunk a lakásunkba furcsa barátunkat, különösen, ha épp friss házasok vagyunk.

A hét hőse Pedro Almodóvar volt, aki Volver című legújabb művéhez hazacsábította Hollywoodból Penélope Cruzt. A mozi egy család három asszonygenerációjának története. Sorsukat, egymáshoz való viszonyukat egy múltbéli tragédia határozza meg (ha ennél többet írunk, akkor lelőjük a filmet). A számos "almodóvaros" jelenet mellett érdekes kitérőt látunk a thriller és a misztikus műfajok felé is. Bár a Volver nemrég megkapta a Fiprescitől (nemzetközi kritikusok szövetsége) az év filmje díjat, Almodóvarhoz képest mégiscsak csalódás. De ha valaki esetleg még csak most ismerkedik a mester egyéni világával, pazar betekintést kaphat.

Shyamalan új filmje, a Lány a vízben kapcsán azt is meg lehet érteni, hogy miért bukott meg az amerikai filmpénztárak előtt (akárcsak később Budapesten), és azt is, hogy ez miért igazságtalan némileg. Annak viszont csak örülni lehet, hogy az indiai származású rendező végre felrúgta az őt híressé tevő dramaturgiai sémát: nincs már mindenkit átverő csattanó a fináléban, amely teljesen átértelmezné a cselekményt. Van viszont egy igazi mese (bedtime story), olyan lelkesedéssel és hitellel előadva, amilyennel eddig csak Luc Besson lepett meg minket (Az ötödik elem). Csakhogy ez a mese kevésbé látványos, kevésbé izgalmas, s talán épp a feszültségért felelős horrorelemek csalják a legtöbb mosolyt az ajkunkra. Mégis, az egészet belengi egy olyasféle irónia - a hit és a modern élethez immár elengedhetetlenül hozzá tartozó, mindent lefitymáló kételkedés "küzdelme" -, hogy ettől a történet minden eleme és fordulata szimpatikussá válik. Ráadásul kreativitás tekintetében Shyamalannak még mindig nem kell a szomszédba mennie, s energiáiból még arra is futja, hogy korunk emberét, a mindenkinél okosabb és dölyfösebb Filmkritikust is kiossza a maga csöndes és humoros módján. Megérdemeltük.

Az már kifejezetten örömteli meglepetés, hogy az 1956-os melbourne-i olimpián megesett vízilabda-elődöntő magyar- szovjet összecsapásában történteket taglaló dokumentumfilm a listára kvalifikálta magát. A művet elviszi a sztori, a híresen véres mérkőzés körülményei önmagukért beszélnek. Külön érdekesség, hogy az amerikai dokumentumfilm producerei között található Lucy Liu, Quentin Tarantino és Andrew G. Vajna.

Uma Thurman csúcsformában (A szuper exnõm)
Uma Thurman csúcsformában (A szuper exnõm)
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.