Megnyugszanak az üzemanyagárak?

Az idén ugyan nyolc százalékkal nőttek az üzemanyagárak, ám az elmúlt hónapban a tavalyi szint alá csökkentek. Az elemzők szerint jövőre nyugvópontra érhet a piac, ami az inflációt is lefelé húzhatja.

Fogódzkodjanak meg: most olcsóbb a benzin, mint tavaly. Egy évvel ezelőtt szeptember 14-én átlagosan 290 forintot kellett fizetni a 95-ösért és 275 forintot a gázolajért. Ma a nagykereskedelmi forgalmazást bonyolító Mol legutóbbi - a világpiaci áralakulást követő - árcsökkentésének köszönhetően a 95-ös átlagára 278, a gázolajé pedig 280 forint körül lesz. Július-augusztusban még 300 forint feletti benzinárat is tapasztalhattunk, most viszont az egyre közkedveltebb gázolaj viszonylagos drágulása borzolja a kedélyeket. Az elemzők úgy vélik: a termék árát alapvetően meghatározó nemzetközi nyersolajárak jövőre átlagban nem nőnek az ideiek fölé, és - a kormány stabilizációs intézkedéseitől függően - a forint sem gyengül jelentősen a dollárhoz képest.

A honi benzin- és gázolajárak mintegy felerészben az olaj és az olajtermékek nemzetközi ármozgásától függenek - mondja Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezetője. Az olaj hordónkénti ára az elmúlt hónapban 80 dollárról 64-re csökkent, s ezt az árváltozást a benzin nemzetközi ára is követte - a gázolaj ára ennél kisebb mértékben, 15 százalékkal csökkent. Ez szezonális okokra vezethető viszsza: a nyaralási szezon elteltével a főként benzint vásárló "hobbiautósok" visszaálltak a garázsba, de legalábbis kevesebbet közlekednek, a főleg gázolajra éhes szállítási és mezőgazdasági iparág viszont nem fékez, sőt: esetenként most ad gázt.

A nyersolajár egy hónappal korábbi felfutása egyébként több kockázati tényező összeadódásának volt köszönhető, amelyek többsége mára okafogyottá vált - állítja Oláh Flórián, a Hamilton Tőzsdeügynökség elemzője. Hozzáteszi: az nem jósolható meg pontosan, milyen nemzetközi konfliktusok befolyásolják majd az olajárat, az ugyanakkor tudható, hogy ezek a nyersolaj árából 10-12 dollárt tehetnek ki.

A hazai üzemanyagár másik ötven százalékát az adók teszik ki, ráadásul a jövedéki adó fix összeg. Ebből adódóan Magyarországon a benzin kútára - a nemzetközi trendtől elmaradva - 10, a gázolajé pedig csak 3 százalékkal csökkent. Az, hogy megfordult a benzin és a gázolaj ára közti különbség, vagyis utóbbi kerül többe, a világgazdasági szezonális hatásokon túl Magyarországon annak is betudható, hogy az egyetlen hazai finomítót birtokló Mol most elsősorban a benzin-előállításra összpontosít. Ebből azonban Hegedűs Miklós szerint nem lehet a gázolaj hiányára következtetni - ha netán kevés lenne itt, a Mol a tulajdonában lévő Slovnaft pozsonyi egységéből tud szállítani. Magyarországon egyébként nem nő olyan mértékben a dízelkocsik aránya, mint a fejlettebb országokban, a vasúti dízelfelhasználás pedig egyenesen csökken.

A szakértők szerint a nyersolaj ára jövőre 60 dollár körüli alakulhat (a nemzetközi prognózisok ugyanakkor 60-75 dolláros átlagárakról szólnak), és várhatóan a forint sem gyengül jelentősen a dollárral szemben. A Molnak viszont a közeljövőben sem lesz Magyarországon versenyképes konkurenciája a nagykereskedelmi piacon, vagyis a cég árpolitikája nincs miért változzon - teszi hozzá egy piaci szereplő. Ehhez az is hozzájárul, hogy a kormány az olajtársaság fejlesztéseivel összhangban döntött az új üzemanyagszabványokról, amelyeket több környékbeli finomító még nem tud teljesíteni. Mivel a Mol az átlagos kiskereskedelmi árrést több éve nem emeli, ez a gyengébb versenytársak tönkremenetelét eredményezheti, ami hosszabb távon árfelhajtó hatású lehet. Hegedűs Miklós szerint várhatóan a kormány jövedékiadó-politikája sem változik, de a bioüzemanyagok elterjedésétől sem vár árváltozást a szakértő, még ha ezek után nem is szed adót a kormány. Biobenzin és biodízel ugyanis csak speciálisan felkészített járművekbe tölthető, ráadásul ezek előállítási költsége duplája a hagyományos benzinének és gázolajénak.

Ezek fogyasztása - főleg az utóbbié - rendületlenül nő, akármennyibe is kerül az üzemanyag. Gázolajból a vámőrség adatai szerint az év első hat hónapjában 15 százalékkal több fogyott, mint egy évvel korábban. A benzinnél pedig 5 százalékos volt a keresletnövekedés. Gázolajból ma már több fogy, mint benzinből. A dízeléhségnek az egyik meghatározó oka az lehet, hogy a csökkent az üzemanyag-turizmus, illetve egyre több magyar vagy tranzitúton lévő kamionosnak érdemes újra Magyarországon tankolni.

l Az elmúlt hónapokban Magyarország a környező államok üzemanyagár-versenyében visszacsúszott a kényelmes középmezőnybe. Míg korábban hazánk az árversenyben rendszerint a kétes dicsőséget jelentő dobogó tetején helyezkedett el, most az átlagos benzinár Ausztriában, Szlovéniában, Horvátországban és Szerbiában is magasabb. A Magyar Autóklub és a Magyar Nemzeti Bank adatai alapján készített számításunk szerint a helyzet gázolajfronton is hasonló. Ukrajnában a két üzemanyagfajta még mindig "behozhatatlanul" olcsóbb. Itt azonban problémák lehetnek a minőséggel.

l Az üzemanyagárak idei átlagos 8 százalékos drágulása az egyébként 5,5 százalékosra várt éves átlagos inflációt 0,7-0,8 százalékponttal lökheti meg a GKI előrejelzése szerint. Ha az üzemanyagár átlaga jövőre a jelenlegi szinten maradna, az nyilván lefelé húzná a jövő évi inflációt. A gázolaj idei drágulását a fuvarozók nem tudták teljes egészében érvényesíteni tarifáikban.

Üzemanyagárak (forint)*

Forrás: Magyar Autóklub, MNB, Népszabadság-számítás

BenzinGázolaj
Ukrajna175,6188,4
Románia268,3265,1
Szerbia298276,4
Horvátország299,3284,3
Magyarország283,7284,5
Ausztria324,5291,8
Szlovákia276292,9
Szlovénia293,5327,1

* 2006. szeptember 6.

A nagy hullámvasúton most a lejtõ alján vannak az árak a kutaknál
A nagy hullámvasúton most a lejtõ alján vannak az árak a kutaknál
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.