Megnyugszanak az üzemanyagárak?
Fogódzkodjanak meg: most olcsóbb a benzin, mint tavaly. Egy évvel ezelőtt szeptember 14-én átlagosan 290 forintot kellett fizetni a 95-ösért és 275 forintot a gázolajért. Ma a nagykereskedelmi forgalmazást bonyolító Mol legutóbbi - a világpiaci áralakulást követő - árcsökkentésének köszönhetően a 95-ös átlagára 278, a gázolajé pedig 280 forint körül lesz. Július-augusztusban még 300 forint feletti benzinárat is tapasztalhattunk, most viszont az egyre közkedveltebb gázolaj viszonylagos drágulása borzolja a kedélyeket. Az elemzők úgy vélik: a termék árát alapvetően meghatározó nemzetközi nyersolajárak jövőre átlagban nem nőnek az ideiek fölé, és - a kormány stabilizációs intézkedéseitől függően - a forint sem gyengül jelentősen a dollárhoz képest.
A honi benzin- és gázolajárak mintegy felerészben az olaj és az olajtermékek nemzetközi ármozgásától függenek - mondja Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezetője. Az olaj hordónkénti ára az elmúlt hónapban 80 dollárról 64-re csökkent, s ezt az árváltozást a benzin nemzetközi ára is követte - a gázolaj ára ennél kisebb mértékben, 15 százalékkal csökkent. Ez szezonális okokra vezethető viszsza: a nyaralási szezon elteltével a főként benzint vásárló "hobbiautósok" visszaálltak a garázsba, de legalábbis kevesebbet közlekednek, a főleg gázolajra éhes szállítási és mezőgazdasági iparág viszont nem fékez, sőt: esetenként most ad gázt.
A nyersolajár egy hónappal korábbi felfutása egyébként több kockázati tényező összeadódásának volt köszönhető, amelyek többsége mára okafogyottá vált - állítja Oláh Flórián, a Hamilton Tőzsdeügynökség elemzője. Hozzáteszi: az nem jósolható meg pontosan, milyen nemzetközi konfliktusok befolyásolják majd az olajárat, az ugyanakkor tudható, hogy ezek a nyersolaj árából 10-12 dollárt tehetnek ki.
A hazai üzemanyagár másik ötven százalékát az adók teszik ki, ráadásul a jövedéki adó fix összeg. Ebből adódóan Magyarországon a benzin kútára - a nemzetközi trendtől elmaradva - 10, a gázolajé pedig csak 3 százalékkal csökkent. Az, hogy megfordult a benzin és a gázolaj ára közti különbség, vagyis utóbbi kerül többe, a világgazdasági szezonális hatásokon túl Magyarországon annak is betudható, hogy az egyetlen hazai finomítót birtokló Mol most elsősorban a benzin-előállításra összpontosít. Ebből azonban Hegedűs Miklós szerint nem lehet a gázolaj hiányára következtetni - ha netán kevés lenne itt, a Mol a tulajdonában lévő Slovnaft pozsonyi egységéből tud szállítani. Magyarországon egyébként nem nő olyan mértékben a dízelkocsik aránya, mint a fejlettebb országokban, a vasúti dízelfelhasználás pedig egyenesen csökken.
A szakértők szerint a nyersolaj ára jövőre 60 dollár körüli alakulhat (a nemzetközi prognózisok ugyanakkor 60-75 dolláros átlagárakról szólnak), és várhatóan a forint sem gyengül jelentősen a dollárral szemben. A Molnak viszont a közeljövőben sem lesz Magyarországon versenyképes konkurenciája a nagykereskedelmi piacon, vagyis a cég árpolitikája nincs miért változzon - teszi hozzá egy piaci szereplő. Ehhez az is hozzájárul, hogy a kormány az olajtársaság fejlesztéseivel összhangban döntött az új üzemanyagszabványokról, amelyeket több környékbeli finomító még nem tud teljesíteni. Mivel a Mol az átlagos kiskereskedelmi árrést több éve nem emeli, ez a gyengébb versenytársak tönkremenetelét eredményezheti, ami hosszabb távon árfelhajtó hatású lehet. Hegedűs Miklós szerint várhatóan a kormány jövedékiadó-politikája sem változik, de a bioüzemanyagok elterjedésétől sem vár árváltozást a szakértő, még ha ezek után nem is szed adót a kormány. Biobenzin és biodízel ugyanis csak speciálisan felkészített járművekbe tölthető, ráadásul ezek előállítási költsége duplája a hagyományos benzinének és gázolajénak.
Ezek fogyasztása - főleg az utóbbié - rendületlenül nő, akármennyibe is kerül az üzemanyag. Gázolajból a vámőrség adatai szerint az év első hat hónapjában 15 százalékkal több fogyott, mint egy évvel korábban. A benzinnél pedig 5 százalékos volt a keresletnövekedés. Gázolajból ma már több fogy, mint benzinből. A dízeléhségnek az egyik meghatározó oka az lehet, hogy a csökkent az üzemanyag-turizmus, illetve egyre több magyar vagy tranzitúton lévő kamionosnak érdemes újra Magyarországon tankolni.