Nemzetközi vizsgálat jelentései a magyar oktatásról

A fejlett országokénál jóval alacsonyabb Magyarországon a pedagógusokkeresetének a hazai össztermékhez (GDP) viszonyított aránya, ugyanakkorkimagaslóan jó a magyar oktatási intézmények számítógépes ellátottsága- derült ki a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD)kedden közzétett átfogó vizsgálati jelentéséből.

Az OECD 30 tagállamára és több partnerországra kiterjesztett, az oktatási rendszer számos elemére kiterjedő összehasonlító vizsgálat alapján készült jelentése szerint a magyar tanárok óraszáma az egyik legalacsonyabb az OECD-országokat alapul véve, az ő fizetésük nőtt leggyorsabban reálértékben 1996 és 2004 között. A jelentés a szervezet honlapján (www.oecd.org) is olvasható.

Magyarország még így is a sereghajtók között van az általános iskolai tanári bérek GDP-hez viszonyított arányát tekintve (kevesebb mint 1 százalék), igaz, az éllovas Dél-Koreában és Mexikóban sem haladja meg jelentősen ez az érték a 2 százalékot. Az említett két Európán kívüli országban viszont az egy főre jutó GDP kétszeresének felel meg a tanári kereset, míg Magyarországon alacsonyabb a tanítók bére, mint az egy főre jutó hazai össztermék.

Dicséretes viszont, hogy az Egyesült Államok, Ausztrália és Dél-Korea után Magyarországon jut a legkevesebb diák egy számítógépre, kevesebb mint Japánban vagy a skandináv országokban.

Szintén örömteli adat, hogy - Görögország, Lengyelország és Mexikó mellett - Magyarország az egyike annak a négy OECD-tagállamnak, amely azzal büszkélkedhet, hogy a 2003-at megelőző időszakban legalább 30 százalékkal növelte ráfordításait egyidejűleg az alapfokú, a középfokú és a felsőfokú oktatás terén. 1995 és 2003 között az említett mértékben nőtt az alsó- és középfokú tanulmányokra az állam által költött, egy diákra jutó összeg, s ugyanennyivel az általában a felsőfokú oktatásra fordított összeg 2000 és 2003 között.

Az OECD-vizsgálat részletesebben elemezte a matematikai és szövegértési készségek mindennapi életben való felhasználásának képességét ellenőrző 2003-as PISA-felmérés eredményeit is. Kiderült, hogy a leginkább hátrányos helyzetű diákok átlagban három és félszer olyan rosszul szerepeltek a matematika-feladatsorok megoldásakor, mint a legkedvezőbb feltételek mellett iskolába induló társaik. Magyarországon - miként Belgiumban, Németországban és Szlovákiában is - az OECD-átlagot jelentősen meghaladja ez a különbség, vagyis az iskolai eredmény felnagyítva tükrözi vissza a társadalmi különbségeket. (Az említett három országban ráadásul a matematikából gyengébben teljesítők leszerepeltek szövegértésből is, amiből arra lehet következtetni, hogy tanulók viszonylag szélesebb körének van gondja általában a tanulással, s nemcsak egy-egy tárggyal vagy készséggel.)

Az OECD-elemzés általános megállapítása szerint csökkennek a nőket hátrányosan érintő különbségek az oktatásban, s egyre növekszik a magántőke szerepe. A jelentés megállapította, hogy az 1995-ös adatokhoz viszonyítva 2004-ben több mint kétszer annyian tanulnak külföldön. A vendéghallgatók több mint felét az Egyesült Államok, Franciaország, Nagy-Britannia és Németország fogadja.

A jelentésből az is kitűnik, hogy sok nyugati OECD-országban a becsvágy lanyhulása érzékelhető a fiatalok körében, miközben nem egy fejlődő országban, különösen Kínában és Indiában a családok minden erejükkel ösztönzik a gyerekek továbbtanulását.

(forrás: MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.