A GVH 100 millió forintra bírságolta a Magyar Telekomot
A közlemény szerint a versenytanács augusztus 29-én tartott tárgyalásán hozott határozatában megállapította, hogy a Magyar Telekom Nyrt. T-Mobile üzletága által a Dominó Aktív díjcsomagról a fogyasztóknak nyújtott tájékoztatása alkalmas volt a fogyasztók megtévesztésére.
A versenyfelügyeleti eljárás tárgya a T-Mobile Dominó Aktív díjcsomag 2005 őszi bevezető reklámkampánya, illetve egy 2006 tavaszi népszerűsítő kampánya volt.
A GVH jogsértőnek ítélte, hogy a T-Mobile egyetlen kommunikációs eszközében sem tájékoztatta a fogyasztókat arról a lényeges körülményről, hogy a 150 forintos időszaki díj ellenében nyújtott darabonként 15 forintos SMS szolgáltatás kizárólag belföldi előfizetőknek küldött SMS-ek esetében érvényesül. Az is jogellenesnek minősült, hogy a TV-reklámban, a buszmatricákon, az óriásplakátokon, illetve a kirakati plakátokon a fogyasztó számára észlelhetőséget kétségessé tevően közölte azt, hogy a percenként 15 forintos hívásdíj csak csúcsidőn kívül, csak hálózaton belül és vezetékes irányban érvényes.
A T-Mobile többféle reklámeszközt vett igénybe a 2005. augusztus 22-től szeptember 30-ig, illetve a 2006. március 1-jétől április 14-ig tartó kampányok során. Mindkét kampány fő üzenete a Dominó Aktív díjcsomag 15 forint/perc hívásdíja, illetve a 15 forint/darab SMS-díja volt. Mindkét díj esetében fennállt azonban az a körülmény, hogy meghatározott hívás-, illetve SMS-küldés irányokra ennél magasabb díjak vonatkoztak.
A GVH nem fogadta el a T-Mobile azon álláspontját, hogy a fő üzenetben foglalt díjak érvényesíthetőségének feltételeit a fogyasztó, a reklám észlelését követően, több forrásból is megtudhatja, mielőtt előfizetne a díjcsomagra.
A T-Mobile tájékoztatása akkor felelt volna meg a versenytörvény rendelkezéseinek, ha a díjcsomag kedvező árai érvényesíthetőségének feltételeit vagy korlátait az alkalmazott kommunikációs eszközökben minden esetben jól láthatóan, érzékelhetően jelenítette volna meg. Ez nem jelenti azt, hogy a reklámoknak az áru valamennyi lényeges tulajdonságáról egyszerre, egy időben, ugyanazon kommunikációs eszközön keresztül és ugyanolyan formában kell tájékoztatást adni.
A reklámokban kiemelt előnyös tulajdonságokhoz szorosan kapcsolódó, azt korlátozó vagy kiegészítő lényeges információk megjelenítése azonban jogos elvárása a fogyasztóknak, amelynek hiánya megtévesztésre alkalmassá teszi a mégoly hatékony és egyebekben igaz információkat közzé tevő tájékoztatást - áll a GVH közleményében.
(MTI)