Közösségi játék, vagy virtuális mészárlás?
A hálózatba kötött, virtuálisan egymással, ill. egymás ellen játszó játékok nagyon népszerűek, elsősorban a fiatalok körében. A Samsung kérdőíves felmérése szerint mindinkább a közösségi élmény, az együttes "játék" miatt kapcsolódnak be a felhasználók a Counter Strike (CS) vagy a Warcraft esetleg a War Front harcosok körébe.
Harcosok, igen, merthogy ezek a "játékok" döntően erőszakos jeleneteket tartalmazó, hátborzongatóan realisztikus grafikával megjelenített programok. A hivatalos megnevezésük szerint "RTS" - real time strategy -, "stratégiai" vagy "FPS" - first person shooter - bolyongva lövöldözős - besorolású programokkal játszók személyiségére gyakorolt hatásáról ellentmondásos kutatási eredmények látnak napvilágot. "A World Cyber Games fejleszti a stratégiai gondolkodást, és hatékonyabbá teszi a döntési képességet." - mondta el a sajtótájékoztatón Kováts Botond, a Samsung marketingkommunikációs menedzsere. Ugyanakkor a szakemberek a "jövő drogjának" is nevezik a kegyetlen, öncélú agressziót bemutató programokat, amik az új, ún. cy-bergeneráció számára médiafüggőséget okoznak, a "számí-tógépesjáték"-ipar haszonélvezőinek pedig évi több milliárd dolláros bevételt jelentenek.
A képet némileg színesítik azok a programok, ahol virtuális építkezéseket kell menedzselni (pl. város, vidámpark, stb.), vagy virtuális karakterek "bőrébe bújva" emberekkel kell kommunikálni, mindennapi életet élni. (The Sims). Újdonságot jelentenek a palettán az [origo] Szoftverbázisából (www.szoftverbazis.hu) is ingyenesen letölthető járműszimulátorok, ahol például buszvezetőként, troli volánja mögül, vagy akár egy Combino vezetőfülkéjéből is kipróbálhatjuk "stratégiai gondolkodásunkat" és "döntési képességünket", igaz, véres fröcsögés és halálhörgés nélkül. Ezek a programok népszerűek a nők között is.