Transelektro-trolik kalapács alatt

Elárverezi a Transelektro közlekedési cégének félkész trolibuszait a társaság felszámolója. A hatmilliárd forintot meghaladó adósság rendezéséhez azonban a teljes vagyon eladása sem lesz elég.

A hitelezőknek kell eldönteniük meddig működtesse a Ganz Transelektro Közlekedési (GTK) Zrt. bajai üzemét a felszámoló. A tavaszig talán elvegetáló gyár sorsától függetlenül azonban bele kell törődniük: a Transelektro-csoport cégének összeomlásán több milliárd forintot buknak. A tavaly ilyenkor még Székely Péter vállalatbirodalmának húzóvállalkozásaként emlegetett és a MÁV motorvonattenderének megnyerését ünneplő társaság ráadásul nemcsak beszállítói, hanem dolgozói kifizetésére is képtelen - többségüket október elején elbocsátják.

Százhatvan hitelező jelentette be a társasággal szembeni követelését augusztus végéig - tájékoztatta lapunkat Somorjai Béla. A társaság felszámolására kijelölt Tax-Audit Kft. ügyvezetőjének összesítése szerint a nyilvántartásba vett tartozások összege meghaladja az 5,5 milliárd forintot, további 770 millió forint követelés regisztrálása pedig még folyamatban van.

Azt, hogy az összesen 6,3 milliárd forintos adósságból a GTK valójában mennyit tud kifizetni, a felszámolás június 22-i jogerőre emelkedése előtti helyzetet rögzítő zárómérleg elkészítése és néhány héten belül várható auditálása után lehet meghatározni. Már most egyértelmű azonban: a vállalat teljes vagyonának eladása is csak a követelések szerény hányadának rendezésére nyújthat fedezetet. A GTK felszámolását megindító és a kielégítési lista végén álló legkisebb - egy-tízmillió forintjukra váró - beszállítók pedig várhatóan semmit nem kapnak majd vissza pénzükből.

A hitelezők előreláthatólag szeptember végén döntenek majd a további lépésekről. Ennek ellenére a felszámoló már bejelentette: október közepén árverésen próbálja értékesíteni a GTK üzemében álló 38 félkész trolibuszt, illetve a gyártásukhoz használt berendezéseket, licencjogokat. Az elsőként kalapács alá kerülő vagyon értékét összesen 600-700 millió forintra becsülik. Somorjai Béla szerint azonban csak találgatni lehet: a troligyártás befejezésének lehetősége megér-e ennyit valakinek?

A bizonytalanság nem meglepő, mivel a GTK-nál készülő trolik szállítási szerződését megrendelőik, a budapesti, a debreceni és a rigai közlekedési vállalatok már korábban felmondták. Ezzel együtt a lehetséges érdeklődők között emlegetik a GTK egyik tulajdonosa, a Resonator Kft. és a cseh Skoda Holding közös cégét, a Ganz Skoda Zrt.-t. A társaság néhány gyártási jog két hónapos, ideiglenes használatáról már tárgyalt is a felszámolóval. Szabó András, a Resonator ügyvezetője pedig lapunknak megerősítette: valóban szeretnék átvenni annak a tíz trolinak a gyártását, amit a GTK a BKV-nak kezdett gyártani. Cáfolta viszont, hogy a licencjogokat megvásárolták volna a felszámolótól.

Emellett a GTK trolijainak alumínium kocsitesteit gyártó lengyel Solaris is megvizsgálta a járművek megszerzésének lehetőségét. Nagyobb összeget azonban senki nem akar áldozni a számítások szerint legkevesebb 2,5 milliárd forintért befejezhető járművekért.

Úgy tudjuk: az árverésre elvárt befektetők leginkább árejtéses licitben gondolkodnak. Bármennyi is legyen azonban az árverésen elért bevétel, a felszámolónak a csődtörvény előírásai szerint az összeg felét a zálogjoggal biztosított követelések azonnali kifizetésére kell fordítania. Mivel ezek összértéke meghaladja a 2,6 milliárd forintot, rendezésükre a legfeljebb 700 millió forintos kikiáltási árról induló troliárverés feltehetően nem nyújt majd fedezetet.

A bevétel fennmaradó részéből a GTK fizetésükre július óta hiába váró háromszáz dolgozóját kellene kifizetni. A bértartozás összege azonban önmagában is mintegy 200 millió forint. Emellett ezeket a költségeket tovább növeli, hogy a Tax-Audit ügyvezetője szerint október elején mintegy 170 dolgozónak kénytelenek lesznek felmondani. A még meglévő bajai üzem ugyanis gazdaságosan legfeljebb 80-100 embernek adhat munkát. Így az esedékessé váló bérjellegű költségek összege a végkielégítésekkel együtt meghaladja a 800 millió forintot is.

Mindez azt jelenti: az utcára kerülés előtt álló dolgozóknak egy darabig még várniuk kell pénzükre. Legalábbis, ha a trolibuszok nem kelnek el, vagy a licitet megnyerő befektető is lemond alkalmazásukról. Végső esetben természetesen a Tax-Audit a bérek kifizetésére kérheti a bérgarancia-alap támogatását is. A dolgozók járandóságának teljes önerős kifizetéséhez viszont a - bevételek felét automatikusan felemésztő - zálogjoggal biztosított követelések rendezéséig a felszámolónak egymilliárd forintot jóval meghaladó árat kellene kialkudnia a GTK vagyonának értékesítésénél. Erre azonban leghamarabb a bajai üzem tavaszra tervezett eladása adna lehetőséget.

Parkolópályán a Transelektro trolibuszai
Parkolópályán a Transelektro trolibuszai
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.