M7: kizárásos befutó fél áron

Spórol a költségvetés az M7-es utolsó 36 kilométerén. A Porr-Viadom-Terrag-Asdag konzorciuma Balatonkeresztúr és Nagykanizsa között a korábbi áraknál negyven százalékkal olcsóbban építi meg a sztrádát. A beruházás tenderén tegnap hirdettek eredményt.

Elégedett lehet magával Kóka János. Egyelőre ugyanis kizárólag a gazdasági tárca vezetőjének beavatkozásaival magyarázható, hogy az M7-es utolsó hiányzó szakasza a vártánál olcsóbban épülhet meg. A 36 kilométernyi autópálya építési költségét előzetesen 70 milliárd forintra becsülték, ám végül a beruházásra érkezett legmagasabb árajánlat sem haladta meg a 49 milliárd forintot. A siker egyelőre egyedi, az azonban biztos: ha a nem várt megtakarítás valóban csak egy miniszteri intézkedésen múlott, a költségvetés több százmilliárd forintot dobott ki az ablakon az elmúlt évek autópálya-építéseinél.

A Porr-Viadom-Terrag-Asdag (PVT-M7) konzorciuma nyerte meg az M7-es Balatonkeresztúrt Nagykanizsával összekötő szakaszának építésére kiírt közbeszerzési eljárást - jelentette be tegnap Reményik Kálmán. A Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta: a győztes pályázó 43,8 milliárd forintért építi meg a balatoni autópályát a főváros és az országhatár között teljessé tévő sztrádaszakaszt. Így az M7-es utolsó hiányzó része a megszokott kétmilliárd forint helyett 1,2 milliárd forintért készülhet el kilométerenként.

A hivatalos magyarázatok szerint az összesen negyvenszázalékos megtakarítás mintegy fele az úttervezési előírások gazdasági tárca vezetője által elrendelt racionalizálásának tudható be. Az autópálya-építőknek legalábbis az új előírások szerint az eddigi 140 helyett már csak 130 kilométer/órás tervezési sebességre kell kiépíteniük az M7-es új szakaszát. A sztráda két pályája közti elválasztó sáv másfél méterrel lesz keskenyebb az eddigieknél, így csökken az autópálya teljes szélessége is. Mindez, valamint a töltésrézsűk meredekségének növelése jelentős mennyiségű földmunkát tesz megtakaríthatóvá. Emellett spórolásra ad módot, hogy az alul- és felüljárók optimalizálása révén Balatonkeresztúr és Nagykanizsa között kevesebb híd és csomópont kialakítására lesz szükség.

A megtakarítások másik felét annak tudják be, hogy az M7-es közbeszerzési eljárásának gazdasági tárca által jóváhagyott megváltoztatása minden eddiginél nagyobb versenyt hozott. Legalábbis növelte a tenderen ringbe szállók számát, és ezzel jótékonyan hatott a vállalási árakra, hogy a pályázat kiírásában nem írták elő, hol kell lenniük a pályázók beton- illetve aszfaltkeverő telepeinek. Ehelyett lehetővé tették a mozgó keverőtelepek alkalmazását is - amihez mellesleg az M6-os építésénél a minőségi kockázatokra hivatkozva még nem járultak hozzá. Emellett a nyersanyag-kitermelő helyek távolságát sem kötötték meg.

Ezzel együtt az M7-es befejezése akár további 2,5 milliárd forinttal is olcsóbb lehetett volna. A mintegy 36 kilométernyi autópálya megépítésére ugyanis nem a PVT-M7, hanem a Betonút-Vegyépszer konzorciuma adta a legkedvezőbb árajánlatot. Mindez azonban a verseny eredményét végül nem befolyásolta, mert a győztes öt versenytársának ajánlatait a tender bírálóbizottsága kivétel nélkül hibásnak találta. A neves útépítő cégek konzorciumainak partvonalon kívülre kerülését azonban minden esetben ajánlataik tartalmi hibáival magyarázták. Pusztán formai hibák miatt egyetlen ajánlatot sem nyilvánítottak érvénytelennek.

Az M7-es befejezésére a hivatalos menetrend szerint 2008 májusáig kell várni. Feltéve, hogy az NA Zrt. a győztes konzorciummal a terveknek megfelelően a jövő pénteken alá tudja majd írni a szerződést, és így az építési munkák előkészítése még az idén megkezdődhet. Ezt azonban kétségessé teszi, hogy a kiesett útépítők nem fogadják el az eredményt.

Tímár Gyula, a tenderen a legolcsóbb ajánlatot adó konzorciumban érdekelt Vegyépszer elnök-vezérigazgatója szerint pályázatukban nem volt olyan hiba, ami indokolta volna érvénytelenné nyilvánítását. Ezért a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordulnak. Más forrásból úgy tudjuk: ha itt, az M7-es ügyében folyó immár hetedik jogorvoslati eljárásnál is az NA Zrt.-nek adnak igazat, egyes hoppon maradt útépítők az unió illetékes hatóságainál is készek panaszt tenni.

Sztrádák helyett autóutak

Lassítják az autópálya-programot.
A gazdasági tárca elképzelései szerint legalábbis a jövőben a tervezett autópályák egyes szakaszait csak alacsonyabb kiépítési szinten, autóútként építenék meg. A beruházásokról a konkrét döntést a forgalmi igények alapján hoznák meg. Annyit azonban máris lehet tudni: a szakminisztériumban a jövőbe tolnák a 2/A jelű és
a 4-es út autópályává való kiépítését. Az M3-as miskolci bekötő szakaszát sem fejlesztenék tovább, és az M6-os is csak autóútként épülne meg Dél-Dunántúlon. Emellett ha a tervek valóra válnak, a 8-as útból is csak a ködös jövőben lesz M8-as autópálya.

Akárhogy is, az autópálya-építés költségeinek visszaszorítása kissé kifogta a szelet a sztrádákért harcoló helyi politikai lobbik ellen kiálló gazdasági tárca vitorlájából. Azzal ugyanis, hogy az M7-es egy kilométere az eddigi kétmilliárd forint helyett csak 1,2 milliárd forintba kerül, a sztrádák hirtelen olcsóbbá váltak, mint a jelenleg 1,4 milliárd forintos áron jegyzett autóutak - például az M0-ás. Mindezt legfeljebb azzal lehetne ellensúlyozni, ha a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. az autóutak árának csökkentésében is az M7-esen elérthez hasonló eredményeket produkálna, és bebizonyítaná: a legegyszerűbb gyorsforgalmi út egymilliárd forint alatti áron is megépülhet.

A Nemzeti Autópálya Zrt. elnök-vezérigazgatója bejelenti az M7-es tender végeredményét
A Nemzeti Autópálya Zrt. elnök-vezérigazgatója bejelenti az M7-es tender végeredményét
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.