Népszavazás a hajógyári-szigeti tervekről

Népszavazáson dönthetnek vasárnap az óbudaiak arról, hogy egyetértenek-e a Hajógyári-szigetre készült rendezési tervvel. Mindez jelentős hatással van a sziget déli harmadára, a 32 hektáros volt hajógyári területre tervezett Álom Sziget elnevezésű beruházásra, amelynek során - mintegy 400 milliárd forint értékben - 3500 férőhelyes kongresszusi központot, szállodákat, kiállítótermeket, kulturális létesítményeket és kikötőt építenének.

A népszavazáson esetlegesen többségbe kerülő nemek sem akadályozzák meg a fejlesztést, hiszen magánterületről van szó, amelyet a befektető - egy üzletrészvásárláson keresztül - három évvel ezelőtt vett meg az államtól. Csak éppen a keretfeltételek változnának. Hogy a kerület szempontjából kedvezőbben vagy hátrányosabban, arról megoszlik a befektető, a fejlesztést támogató önkormányzat és a tiltakozó civilek véleménye.

Sipos Gábor, Óbuda főépítésze szerint, ha a lakosság nem adja áldását a rendezési tervre, akkor a kerületi építési szabályzat lép életbe, amely egyrészt majdnem másfélszeres, akár 430 ezer négyzetméteres beépíthetőséget is lehetővé tesz, másrészt a befektetőt semmi sem kötelezi a korábban kialkudott, 15 milliárd forint értékű közcélú - főként közlekedési - beruházás megvalósítására. A fővárossal és a kerülettel kötött szerződésben ugyanis az ingatlanfejlesztő vállalta, hogy megépít többek között egy a Bogdáni úttól a sziget belsejébe vezető alagutat, valamint összeköti az Árpád fejedelem útját az alsó rakparttal.

Magánváros, szórakozónegyed épülne a külföldi és hazai felső tízezernek - így látja a beruházást a kerületben a nem voksokra buzdító szórólapokat terjesztő Élőlánc Magyarországért Ökopárt. Sérelmezik, hogy elviselhetetlen terhet róna az Álom Sziget okozta, megnövekedett forgalom Óbuda útjaira, és szerintük az építkezésnek áldozatául eshet a terület faállományának többsége. Az Élőlánc szerint a beruházás kizárja, hogy "megőrizzük kétezer éves római emlékeinket". Ez alatt az egykori római helytartói, Hadrianus-palotát értik, amely szintén a hajógyári terület része.

A WestEnd kétszeresének megfelelő beépítés túlzott terhelést okoz a zöldterületnek és a kulturális örökséget is veszélyezteti - mondta lapunknak a beruházást aggályosnak tartó, és az ellen ma is tiltakozást szervező Védegylet szóvivője, Várady Tibor, aki szerint jóval kisebb beépíthetőséget volna csak szabad megengedni.

A civilek azt is vitatják, hogy amennyiben a lakosság nemet mond a szabályozási tervre, akkor a nagyobb - 430 ezer négyzetméteres beépíthetőséget is engedélyező - szabályok lépnének életbe, és egy területfejlesztési minisztériumi állásfoglalásra hivatkoznak. Eszerint amíg nincs érvényes rendezési terv - vagyis akkor is, ha a népszavazáson a nemek kerülnek többségbe -, a területen csak állagmegóvási munkákat lehet elvégezni. A főépítész szerint azonban az állásfoglalás pontosításra szorul, ráadásul nincs jogi relevanciája sem.

A volt hajógyári terület az Álom Sziget elkészülte után sem lesz a nagyközönség elől elzárt terület, mint ahogyan most sem az, bár magántulajdonban van - mondta lapunknak Várszegi Zsófia, az ingatlanfejlesztő cég szóvivője. Mint mondta, a civil szervezetekkel hónapok óta egyeztetnek, javaslataikat pedig lehetőség szerint figyelembe is veszik. A Hadrianus-palota mintegy héthektáros területét - a műemlékvédelmi hatóság felügyelete mellett - feltárják, és a helyszínen látogatható romkertet, múzeumot hoznak létre.

A szóvivő szerint a létesítmény valóban naponta megközelítőleg húszezer látogatót fog vonzani, de többségük nem kocsival érkezik, vagy ha igen, a járulékos közlekedési beruházásoknak köszönhetően nem Óbuda útjait fogják terhelni. A Nagy Duna-ág felőli oldalon kikötőt is építenek, hogy a sziget a belvárosból hajóval is megközelíthető legyen.

Az ingatlanfejlesztő cég szerint az Álom Sziget fellendítheti a budapesti konferenciaturizmust, és Budapest egyik turisztikai attrakciója lehet. Élhetőbb lesz a környezet, jobb lesz a közlekedés és a környékbeli ingatlanok is értékesebbé válnak. A hajógyári területen lévő körülbelül 900, nyilvántartásba vett fa közül 150-et kell kivágni az építkezés miatt, ezek tízszeresét pótolják a szigeten.

l A helyi népszavazás akkor érvényes, ha arra a választásra jogosult III. kerületieknek legalább az 50 százaléka elmegy, és akkor eredményes, ha a szavazatot leadó polgárok legalább ötven százaléka ugyanúgy voksol. A vasárnapi népszavazással a választópolgárok a Hajógyári-szigetre az óbudai városatyák által korábban elfogadott szabályozási tervet erősítik meg. A terv akkor lép hatályba, ha az érvényes voksoláson a többség támogatja, vagy ha a népszavazásra kevesen mennek el, így az érvénytelen lesz. Ha az érvényes népszavazáson a többség a tervre nemet mond, akkor az nem is lép hatályba.

Az egykori hajógyár 32 hektáros területén épülne az Álom Sziget
Az egykori hajógyár 32 hektáros területén épülne az Álom Sziget
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.