Hongkong EU-kapuja vagyunk
A szervezők és magyarországi partnereik a szeptember 11-13. között zajló rendezvénytől azt várják, hogy jelentősen elősegíti majd az üzleti és kulturális kapcsolatok további erősítését, illetve a vállalatok közötti együttműködés szélesítését. A Kína részét képező, de messzemenő gazdasági önállósággal rendelkező Hongkong számára Magyarország kiemelt jelentőségű, a távol-keleti üzletemberek hazánkat nemcsak fontos kereskedelmi partnerként kezelik, hanem egyben Európa kapujának is tekintik.
A „Style Hong Kong” a Hongkongi Kereskedelemfejlesztési Tanács által létrehozott és bejegyzett márkanév, egyben Hongkongnak a fejlődő piacok felé irányuló törekvéseit szolgáló marketingkezdeményezés, amelyet eddig a Közel-Keleten Dubaiban, valamint Kínában Peking, Sanghaj és Chengdu városában mutattak be nagy sikerrel. A budapesti kiállításon több mint száz – egyebek mellett informatikai, szórakoztató-elektronikai, divatruházati és lakberendezési termékeket forgalmazó – hongkongi vállalat mutatkozik be a reménybeli magyarországi és más kelet-közép-európai partnereknek.
A kiállítás helyszíne a Budapest Congress and World Trade Centre (korábbi nevén Budapesti Kongresszusi Központ – BKK) lesz.
„A kereskedőnek korábban Hongkongig kellett utaznia, ha ilyen nagy választékban jó minőségű árut akart látni, ám most a „Style Hong Kong” jóvoltából mindez karnyújtásnyi közelségbe kerül önökhöz” – hangsúlyozta üzenetében Jeffrey Lam, a HKTDC igazgatóságának tagja, a Hongkongi Iparszövetség elnökhelyettese.
Közel száz cég
„A Budapestre érkező delegáció Hongkong iparának szinte pontos keresztmetszetét reprezentálja” – tette hozzá Fred Lam, a HKTDC vezérigazgatója. „A kiállítás területén 84 cég vásárolt saját standot, és mintegy 20 vállalat tart termékbemutatókat. Az ajándék- és háztartási cikk szektort képviselő 39 vállalat a csoport nagyobb részét alkotja, de bemu-tatkozik jónéhány informatikai és logisztikai szolgáltató cég is.”
„A hongkongi cégek kifejezett célja, hogy az ígéretes kelet-európai piacokra is bejussanak.” – jelentette ki a kereskedelmi kiállítás budapesti megrendezésének bejelentése alkalmából Lore Buscher asszony, a Tanács kelet-közép-európai regionális igazgatója. „Ez nem meglepő, hiszen ebben a térségben az elmúlt négy évben a fogyasztók szabadon felhasználható jövedelme több mint 60 százalékkal emelkedett. Külön kiemelendő az a tény, hogy 2005-ben a Közép- és Kelet-Európába irányuló hongkongi export 37 százaléka Magyarországra érkezett, azt gondoljuk tehát, hogy igazán komolyak a lehetőségeink az önök országában.”
Kormányfői vizit eredménye
Darvasi István, Magyarország hongkongi főkonzulja megállapította, hogy „a mostani kiállítás a magyar miniszterelnök tavalyi hongkongi látogatásának egyik legjelentősebb következménye. Hazánk a régió földrajzi középpontja, és Hongkonghoz számos tekintetben hasonló módon mind pénzügyi, mind pedig kereskedelmi vonatkozásban komoly lehetőségeket tud nyújtani. A kétoldalú kereskedelmi viszonyban számtalan alkalom adódik az együttműködésre, kiemelten fontos azonban, hogy a magyar üzletemberek éljenek ezzel, és kihasználják például a kiállítás nyújtotta lehetőségeket, az eseményen való részvételükkel megerősítsék együttműködési szándékukat.”
A kereskedelmi adatok egyértelműen bizonyítják, hogy az Európai Unióba történt csatlakozásunk óta a Hongkong és Magyarország közötti együttműködés a korábbiaknál is szorosabbá vált. 2005-ben a két partner közötti kereskedelem volumene 23 százalékkal (mintegy 1 milliárd USA dollárral) nőtt. 2004-ben a hazánkba irányuló hongkongi export 79 százalékkal növekedett, és elérte a 774 millió dollárt; 2005-ben további 28 százalék volt a növekedés, így az export értéke ekkor már 993 millió dollárra rúgott (a magyar kivitel ennek sajnos csak a tizede).
Magyar lobbik reményei
A „Style Hong Kong” támogatói közé számos jelentős hazai szervezet csatlakozott: köztük az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ), a Joint Venture Szövetség, a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Közhasznú Társaság (ITDH); a Magyar – Hongkongi Innovációs Üzleti Tanács (HHIBC), a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) továbbá a Magyar Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ).
„Büszkék vagyunk arra, hogy főtámogatói lehetünk ennek a különleges kiállításnak, és reméljük, hogy a mostani bemutató jóvoltából folyamatos üzleti együttműködés jöhet létre a két partner, Hongkong és Magyarország között.” – nyilatkozta Rétfalvi György, az ITDH, a magyar és külföldi vállalkozók közötti kapcsolatok kialakításával megbízott kormányzati ügynökség vezérigazgatója.
Paul Kan, a Magyar – Hongkongi Innovációs Üzleti Tanács elnöke is támogatásáról biztosította a „Style Hong Kong” kiállítást. Kuthy Antal, a HHIBC társelnöke szerint „a szervezet küldetése, hogy támogassa, szélesítse és elmélyítse az üzleti kapcsolatokat Magyarország és Hongkong között. Cél a két fél közös versenyképességének növelése, amely az üzleti és a kutatás-fejlesztési szektor, illetve – a gazdasági fejlődésre és az újításokra alapozva - a vállalkozói kapcsolatok erősítésével érhető el.”
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke, Parragh László megerősítette, hogy „a kereskedelmi kiállítás rendkívül ritka alkalmat biztosít számunkra ahhoz, hogy a Magyarországot és Hongkongot képviselő vállalatok közvetlenül találkozzanak egymás-sal, és üzleti kapcsolatokat hozzanak létre.”
„Tekintve, hogy az üzleti kötelékek Hongkong és Magyarország között egyre szorosabbak – köszönhetően egyebek mellett a Hongkongi Kereskedelemfejlesztési Tanáccsal hosszú ideje fennálló együttműködésünknek – szövetségünk készséggel csatlakozott az esemény támogatóihoz.” - hangsúlyozta Széles Gábor, a Magyar Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének elnöke.
A kiállítást szeptember 11-én 10 órakor magyar részről Garamhegyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium államtitkára nyitja majd meg.
Miss Hongkong és kuponok, mint csáberő
A budapesti „Style Hong Kong” kiállításra a szervezők elsősorban kereskedőket várnak, a rendezvényre a belépés ingyenes lesz. A vendéglátók számos – térítésmentes – szolgáltatással igyekeznek megkönnyíteni az üzletemberek közötti kapcsolatteremtést, egyebek mellett tolmácsok és fordítóberendezések segítik a kommunikációt.
A kiállításra történő eljutást ingyenes buszjáratok teszik egyszerűbbé, amelyek 11 vidéki nagyvárosból, a fővárosi vasútállomásokról és Budapest központjából indulnak a helyszínre. A gépjárművel érkező látogatók számára benzin kuponokat (25 euró értékben Budapesten kívülről, 15 euró értékben a főváros területéről érkezőknek) biztosítanak a szervezők, és külön szállodai támogatást vehetnek igénybe azon vidéki szervezetek, amelyek legalább tízfős vállalati csoporttal érkeznek a kiállításra.
A rendezvényre ellátogat az idei Miss Hongkong szépségverseny győztese is. A látogatók egyébként külön nyereményjátékon is részt vesznek, amelyen a hongkongi termékek legjobbjait sorsolják majd ki. A vendégek előzetes regisztrációja már megkezdődött, az érdeklődők további információt a „Style Hong Kong” honlapján találhatnak.
A kiállítással egyidejűleg magas szintű üzleti delegáció is érkezik Hongkongból Magyarországra. Szeptember 11-én és 12-én a hongkongi ipar tíz kiemelt fontosságú képviselője tartózkodik majd Budapesten, a küldöttséget Jeffrey Lam, a HKTDC igazgatóságának tagja, az ottani iparszövetség elnökhelyettese vezeti. A küldöttség szeptember 13-án Budapestről Prágába utazik, ahol 2 napon át üzleti szemináriumokat tart majd, az érdeklő vállalatokkal bemutatkozó tárgyalásokon, gyárlátogatásokon vesz részt, illetve megbeszéléseket tart a kormányzat és az üzleti szféra vezetői személyiségeivel. Közvetlenül a „Style Hong Kong” kiállítás után, szeptember 14. és 19. között egy 13 hongkongi vállalatot képviselő delegáció látogat Moszkvába és Szentpétervárra, az oroszországi üzleti lehetőségek feltérképezése céljából. A küldöttséget Tom Tang, a Hongkongi Exportőrök Szövetségének elnöke, a Meadville Technolgies Group Ltd. ügyvezető igazgatója vezeti majd.