Garanciális útfelbontások
A frissen felújított fővárosi utakat az érvényes jogszabályok szerint öt éven belül nem lehet felbontani, csak életveszély esetén. Kivételek azonban mindig akadnak.
A tavaly rendbe hozott Városmajor utcában például jelenleg is dolgoznak. A főpolgármesteri hivatal sajtóirodájának tájékoztatása szerint a fogaskerekű felüljárójától nem messze ismét cserélni kell a csatornát, mert azt tavaly rosszul fektették le. A munkálatokat a tavalyi kivitelező Bonex Kft. végzi, ezután pedig a Viadom terít le újabb aszfaltszőnyeget. Mindez garanciális javításnak számít, vagyis a számlát a kivitelező állja. A Városmajor utcában ez nem először történik, már januárban is magyarázkodott a frissen felújított, majd ismét feltúrt útszakasz miatt. Már akkor közölték, hogy az út megsüllyedését a közművek cseréje okozta, de a hibát a kivitelező kijavítja. Pontosabban az út alatt futó két szennyvízcső közül csak az egyiket cserélték ki tavaly, ezért süllyedt meg a vadonatúj aszfalt, amelyet most ismét felbontottak. A XII. kerület ezért tavaly nem is járult hozzá a műszaki átvételhez.
Egyszerűen elfogadhatatlan, amit a Városmajor utcában garanciális javítás címen csinálnak - mondta lapunknak Szálka Miklós, a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának fideszes alelnöke. A közműcégeket - ez esetben a csatornázási műveket (FCSM) - kötelezni kellene arra, hogy minden útfelbontás után szegélytől szegélyig aszfaltozzák vissza a felszínt, de szabályosan, vagyis több rétegben, mert csak így lehet elejét venni a kátyúsodásnak. A politikus szerint a Városmajor utca miatt akár kártérítésre is kéne kötelezni az FCSM-et, mert az ő hanyagsága miatt kell a frissen burkolt utat feltörni. A cégnek kötelessége hibátlanul visszaburkolni a felszínt, ám az, ahogy a Városmajorban ezt tették, minden, csak nem hibátlan munka. Nemhogy szegélytől szegélyig, de több helyen még a fél pályát sem aszfaltozták újra, éppen csak a munkagödröket temették be, azt is rosszul, már most látszik a szintkülönbség az eredeti és az új réteg között a nem egészen egyéves aszfalton. A következmény megjósolható: tavaszra úgy fog kinézni az út, mint a felújítás előtt.
A városházi illetékesek közben széttárják a karjukat és közlik, hogy a kivitelező garanciában addig javítgatja a hibákat, amíg jó nem lesz. Csakhogy soha nem lesz jó, sőt egyre roszszabb lesz. Ráadásul - ahogy azt Vajda Pál főpolgármester-helyettes korábban lapunknak nyilatkozta - a kivitelezők csak három évre vállalnak garanciát.
A helyzetet rendezhetné a főváros közútkezelői szabályzata, amelynek nemrég készült el a tervezete. Ez pontosan leírja a felújítások kivitelezőinek, illetve a megrendelő kötelezettségeit, jogait. A szabályzatba szigorú rendelkezések és pontos szankciók kellenek. Erre azonban egyelőre várni kell, mert a városüzemeltetési bizottság hétfői ülésén nem vette napirendre a már kész tervezet tárgyalását.
Pedig a Városmajor utcai helyzet az egész fővárosra jellemző. Mindenhol csak rossz minőségű foltozgatás folyik, az úthálózat úgy fest, mint egy patchwork (foltvarrásos) takaró. A városvezetésnek jelenleg nincs eszköze arra, hogy közműfelbontás után színvonalas útburkolásra kötelezze a cégeket. Az álláspont az, hogy gyorsan javítsák ki garanciában, azután majd ráérünk elvitatkozni a felelősségről. Csakhogy utána nincs miről vitatkozni: a garanciális javítás elvégzésével a kivitelező teljesítette szerződésben vállalt feladatát. Hogy az út ezután sem jó, az más kérdés. Ezért szakértők szerint sokkal szigorúbb szankciókra van szükség. Például bizonyos időre korlátozhatná a közbeszerzések során azokat a cégeket, amelyek munkájával kapcsolatban minőségi kifogás volt.