Rendelet után egyeztetés
Ami tudható: július elején jelent meg a költségvetési szervezetek átszervezéséről szóló kormányrendelet, amelynek alapján augusztus végéig az Oktatási és Kulturális Minisztériumnak tervezetet kell készítenie a művelődési intézmények új struktúrájáról. Július 20-án mutatták be Farkas Katalint, az átszervezésekért felelős miniszteri biztost, akinek az a feladata, hogy a Miniszterelnöki Hivatalban nagyobb előkészítés és szakmai konzultáció nélkül kiötlött rendszerbe megpróbáljon életet lehelni. Munkájáról érdemben eddig nem nyilatkozott. Az érdekelt szervezetek vezetői sem válaszolnak szívesen a kérdésekre, mindenki azon igyekszik, hogy a háttérben saját intézményét hozza a lehető legkedvezőbb helyzetbe.
Annyit azért lehet tudni, hogy augusztus közepén a legfontosabb múzeumi szervezetek a minisztériumban egész napos tanácskozáson megpróbáltak többek között azzal kapcsolatban közös nevezőre jutni, hogy a múzeumi területen hogyan lehet meghatározni a nemzeti intézmény fogalmát: a rendeletalkotó eddig elmulasztotta ugyanis megtenni ezt a lépést.
A rendelet lényegében azért született meg, hogy az átszervezések során megszüntetendő párhuzamosságok a költségek csökkentéséhez vezessenek. Ez volt a célja annak is, hogy az Országos Széchényi Könyvtár alá szervezték az Országos Idegennyelvű Könyvtárat és a Pedagógiai Könyvtár és Múzeumot. Információnk szerint sokként érte a tárca illetékes munkatársát, amikor megtudta, hogy a szakértői előterjesztés szerint csak a három intézmény informatikai szervezetének egységesítése körülbelül 300 millió forintos többletköltséget igényelne.
A legtöbb kérdés azzal kapcsolatban vetődött föl, hogyan fogják a 12 nevesített intézményt úgynevezett gesztor szervezet alá rendelni. Holnap kell a tárcának a kormány elé terjesztenie a javaslatokat. A tizenkettők vezetőit mára öszsze is hívták a minisztériumba, ahol információink szerint azokra a kérdésekre is választ kaphatnak, amelyekre még július 31-i levelében az Országos Közgyűjtemények Szövetsége hívta föl a tárca figyelmét.
E levél szerint az intézmények főigazgatói annak ellenére készek az együttműködésre, hogy a kormányhatározat az ilyen nagy horderejű szervezeti átalakításokat megelőző szakmai érdekegyeztetés és hatástanulmány nélkül született meg. Azt azonban nem látják, hogy a szervezeti átalakítás milyen költségcsökkenést fog eredményezni.
A szövetség szerint a kormányhatározat a gesztori rendszerben való működésre kijelölt 12 intézmény megnevezésével, illetve más közgyűjtemények figyelmen kívül hagyásával megosztja a magyarországi múzeumi hálózatot. Igaz, ha a gesztori rendszerbe szervezett tevékenységek alapvetően az infrastruktúra hatékonyabb működtetését szolgálják, akkor annak ellenére el tudják képzelni az ilyen rendszer működtetését, hogy erre kevés pozitív példát ismernek Magyarországon. Abban viszont biztosak, hogy a gesztorálás alá vihető - elsősorban gazdasági - tevékenységek jelentős része olyan jellegű, amely nem kevés mértékű előzetes technikai fejlesztést igényel, s költségcsökkentő hatása várhatóan csak több év elteltével fog jelentkezni.