Elvitték a forgalmat az autópályák

Csaknem megfelezték a Balaton-parti utak forgalmát az M7-es új szakaszai. Az M6-os júniusi megnyitása óta pedig Érd és Dunaújváros között is harmadával kevesebben autóznak a régi 6-os úton. A sztrádák és a főutak együttes forgalma viszont mindkét irányban nagyobb a korábbinál.

Két ütemben összesen 46 kilométer autópályát vehettek birtokba az autósok a Balaton déli partján az utóbbi egy év alatt: az M7-es Balatonszárszó és Ordacsehi közti 20 kilométeres szakaszát 2005 júliusában, az innen Balatonkeresztúrig vezető 26 kilométert pedig az idén márciusban. A két sztrádaszakasz nem volt olcsó: megépítésük együttesen 127 milliárd forintba került. Ennek hasznát azonban ma már legfeljebb a környezetvédők vitatják.

A Balaton déli partján, Balatonszárszó és Balatonkeresztúr között élők például nosztalgiázhattak az idén nyáron. A tóparti településeket láncba fűző 7-es főúton ugyanis olyan kevés autóval lehetett találkozni, mint a nyolcvanas évek első felében: a parti út forgalma majdnem a fele a tavalyinak. A Magyar Közút (MK) Kht. adatai szerint Balatonkeresztúrnál a régi balatoni utat 2006-ban naponta átlagosan 6570 különféle gépjármű használja - ez alig 57 százaléka a 2005-ben mért forgalomnak. Hasonló a helyzet Balatonlellénél is: idén naponta átlagosan 6745 jármű közlekedik, ez alig 53 százaléka a 2004-es forgalomnak.

A leglátványosabb változásnak azonban azt tartják, hogy a településeken átvezető főútvonalról lényegében eltűntek a kamionok. Balatonkeresztúrnál tavaly naponta még mintegy kétezer 7,5 tonnánál nehezebb tehergépkocsi áthaladását jegyezték fel, míg az idén csak napi 251 teherautót regisztráltak.

Érezhetően visszaesett a 7,5 tonnánál könnyebb áruszállító járművek száma is: míg tavaly naponta 250, az idén mintegy 120 használta a parti utat.

Eközben az M7-es autópálya Balatonkeresztúr és Ordacsehi közötti szakaszán naponta majdnem hétezer jármű közlekedik az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. adatai szerint. Mindez a régi tóparti út forgalmát is figyelembe véve azt jelenti: az erre közlekedő járművek száma valójában 17-20 százalékkal nőtt. Többen használják az M7-es már tavaly átadott szakaszát is: Balatonszárszó és Balatonlelle között az idén naponta átlagosan 8514, egy évvel korábban 6395 jármű közlekedett, Balatonlelle és Ordacsehi között pedig a 2005-ben mért napi nyolcezerről az idén tízezerre emelkedett a gépkocsik száma. Vagyis a 7-es út forgalmával együtt a Balatonszárszót Ordacsehivel összekötő közlekedési folyosó teljes forgalma eléri a napi 15-17 ezer járművet is - ami két év alatt 20-25 százalékos növekedést jelent.

Elcsendesedett, de nem szűnt meg a dél-balatoniak panaszkodása az épülő M7-essel párhuzamos 7-es főút kamionforgalma miatt. Kovács Miklós, Balatonboglár polgármestere szerint a forgalom és a nehézgépjárművek gyakorisága csökkent ugyan az útfejlesztéseknek köszönhetően, ennek ellenére továbbra is sok homokot, földet, követ szállító kamion vág át a településen, gyakran a mellékutakat is használva.

Emiatt továbbra is nagy a boglári lakosok elégedetlensége, akik egy éve - az M7-es Balatonszárszó-Ordacsehi szakaszának átadása után - tiltakoztak amiatt, hogy az átadással párhuzamosan nem tiltották ki a nehézgépjármű-forgalmat a településről. Később súlykorlátozó táblákat helyeztek ki Boglár elejére, de a polgármester szerint erre fittyet hánynak a sofőrök.

A probléma az, hogy még nem épült meg a 67-es utat az új M7-es szakasszal összekötő út, így a Dél-Dunántúlról érkező forgalom továbbra is csak Balatonlellén áthajtva, a 7-es főúton juthat tovább. Az ígéretek szerint a Lellét elkerülő útszakasz év végére készül el.

Balatonlellén szintén csökkent a forgalom az M7-es új szakaszai révén - erősítette meg Kenéz István polgármester. A nyári csúcsszezon forgalmát is állta a korábban rendszeresen beduguló helyi körforgalom, a lelleiek elégedettsége azonban korántsem teljes.

A kamionforgalom mellett azt is sérelmezik, hogy nem terveztek lellei lejárót az M7-esre, így évek óta ennek megépítéséért lobbiznak. A helyi tervek el is készültek a mintegy 100 millió forintosra tervezett út nyomvonaláról, amely az M7-es lellei pihenőjéből jutna el a településre egy rejtett lehajtóként, azonban eddig nem kapott kormányzati támogatást a megépítése. (Balatonlellétől egyébként 2,5-3 kilométerre található a rádpusztai és a boglári felhajtó, ami összeköti a 7-es főutat az M7-essel.)

Az M7-es fel- és lehajtója a régi úton, Balatonföldvár után.  Az egybefüggõ pályaszakasz már érezhetõen csökkentette a forgalmat a déli part érintett településein
Az M7-es fel- és lehajtója a régi úton, Balatonföldvár után. Az egybefüggõ pályaszakasz már érezhetõen csökkentette a forgalmat a déli part érintett településein
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.