Alap, fal, tető: épül a konvergencia háza
- A konvergenciaprogram több, mint az euró bevezetésének menetrendje, ez a magyar felzárkóztatás programja - hangsúlyozta Veres János pénzügyminiszter az egyeztetésre szánt vitaanyagról tegnap délelőtt tartott sajtótájékoztatón. A miniszter a programot egy házhoz hasonlította, mondván: az alapot az egyensúlyjavító intézkedések jelentik - a kiadások csökkentéséről számos döntés szól, a bevételek növelését célzó adóemelések egy része szeptembertől, egy másik részük januártól lép hatályba. A falakat a reformok jelentik - főként a már ismert döntéseket és elképzeléseket vázolja a tervezet. A tetőt a fejlesztések jelentik, amelyeket az unióból 2007 és 2013 között érkező forrásokra alapoznak.
A miniszter szerint ezzel véget ér a húzd meg-ereszd meg gazdaságpolitikai ciklusok sora, a reformokkal ugyanis tartóssá teszik az egyensúlyt. Úgy vélte: a terv hiteles, hiszen a prognózisok megfelelnek az elemzői várakozásoknak, nincs lényegi különbség a jegybank és a kormány elképzelései között sem (az egyetlen, hogy az MNB 7, a kabinet továbbra is 6,2 százalékos jövő évi inflációval számol). Remélte, hogy a piacok is belátják: a programot a benne leírt reformok és kiadáscsökkentések teszik megalapozottá. Veres szerint a program lehetővé teszi, hogy Magyarország 2007 és 2009 között csatlakozzon az ERM II-es árfolyamrendszerhez. Hivatalos euróbevezetési céldátumot ugyan továbbra sem jelölt meg, azt azért elmondta: 2011 és 2013 közötti időpontról kell majd dönteni. Mindezt annak függvényében, hogy az egyes időpontok milyen középárfolyam és mekkora gazdasági növekedés mellett teszik lehetővé a csatlakozást.
A délután nyilvánosságra is hozott vitaanyag maga az előzőekben megismertekhez képest nem tartalmaz sok újdonságot - a számok néhol kis mértékben változtak a kedden kiadotthoz képest is. Az államadósság idei mértékét ismét emelték: a múlt héten kiszivárgott anyagban még a GDP 67,3 százaléka szerepelt, kedden a 67,9 százalékot, a mostani anyagban már 68,5 százalékot tartalmaztak a keretszámok. A következő évekre azonban ez - látszólag - nem jár következménnyel, sőt: a most közölt 2007-2009-es államadósságszámok kedvezőbbek a keddinél. Veres a változtatást azzal indokolta, hogy folyamatosan számolnak, és azt is jelezte: a jövő hét végi véglegesítésig is lehetnek még apróbb módosulások.
A lényeg azonban változatlan: a program 2009-re számol az euró bevezetésének is megfelelő kritériumok teljesítésével (3 százalék környéki államháztartási hiány, csökkenő adósság, 3 százalékos infláció) - jövőre a megszorítások hatására visszaesik a növekedés, a reálbér, és megugrik az infláció.
A korábbi céloknak megfelelően és a múlt héten kiszivárgott anyagtól eltérő módon fogalmazták meg a gazdaságpolitikai céljait, és jobban részletezték a kiadáscsökkentési elképzeléseket, valamint egészen 2011-ig megadták a prognózisokat. Igaz: a 2010-11-es számok már inkább sávos várakozásokat tartalmaznak, de az egyensúly fennmaradására, az infláció csökkenésére, valamint a fogyasztás és a bérek - az elmúlt években megszokottnál kisebb mértékű - növekedésére utalnak.
A pénzügyminiszter azt mondta: a kormány az egyeztetések során sem kíván engedni a program ívéből, a gazdasági pályából, amelyet nem Brüsszel kedvéért, hanem a magyar társadalom és a gazdaság fejlődése érdekében kell bejárnunk. Ugyankkor szerinte lehetőség lesz az érdemi vitára. Az MDF - gyorsabb kritériumteljesítési - javaslatát ugyanakkor azért bírálta, mert az túlzott áldozatot jelentene a növekedés és a bérek szempontjából, a szakszervezetek nézeteit pedig azért kifogásolta, mert a munkavállalói érdekképviseletek nem fogadják el, hogy a kiigazításhoz szükség van a jövedelmek visszafogására. Szerinte a kormány által választott pálya azért jó, mert csak egyetlen évben (jövőre) esik vissza a reáljövedelem, a következő évektől azonban már szinten marad, vagy emelkedik. Mindazonáltal a miniszter hangsúlyozta: a jövő heti egyeztetések után akár a kiigazításhoz és a fejlődéshez szükséges intézkedésekben is lehet változás. Jövő héten az Országos Érdekegyeztető Tanácsban folytatott vita, az ötpárti konzultáció mellett három parlamenti bizottságban is szó lesz a programról, és egyeztetnek róla a számvevőszékkel és a jegybankkal is - ezt követően, a csütörtökön kezdődő kormányülésen születhet döntés a végleges változatról. Ezen az ülésen döntenek egyébként az egészségügyi reform egyes kérdéseiről is (például arról, mi legyen a formája a vizitdíjnak, és legyen-e egyáltalán).
A konvergenicaprogramban leírt reformintézkedések
1. Államháztartás
- Központi kormányzat méretének csökkentése (kevesebb minisztérium, 20 százalékkal kevesebb minisztériumi dolgozó).
- Központi igazgatási szervek megyei helyett regionális szervezetben.
- Önkormányzati társulások ösztönzése.
- Elektronikus közigazgatás felgyorsítása.
- Teljesítményelvű közszolgálati bérrendszer.
- Versenyvizsgán alapuló kiválasztási rendszer.
2. Egészségügy
- Biztosítotti jogviszony erősítése (járulékfizetőknek jár az ellátás).
- A magánbiztosítók belépésének "mérlegelése".
- Fix vizitdíj vagy - százalékos - vizsgálati díj bevezetése.
- Beutalók megkövetelése a magasabb szintű ellátásoknál.
- Ágyszámcsökkentés.
- Kórházak finanszírozásának átalakítása.
- Háziorvosi rendszer kistérségi összehangolása.
- Gyógyszerár-támogatások átalakítása.
- Ellenőrzési rendszer és minőségbiztosítás kiterjesztése.
3. Nyugdíjrendszer
- Előre hozott öregségi nyugdíj korhatárának megemelése (egy évvel).
- Induló nyugdíjak szintjének korrigálása.
- Szolgálati időhöz kapcsolt korkedvezményes nyugdíjazás megszüntetése.
- Korhatár alatti nyugellátások szüneteltetése kereső tevékenység esetén.
- Rokkantsági nyugdíjrendszer átalakítása.
- Fegyveres testületek nyugdíjazási szabályainak közelítése az általános szabályokhoz.
4. Közoktatás
- Társulások ösztönzése, új finanszírozási rendszer.
- Művészetoktatás átalakítása (külön-intézmények iránti igény csökkentése, finanszírozásuk differenciálása).
- Tanítással le nem kötött időkeret terhére a pedagógusoknak kötelező lehet az óraszám további kétórás növelése.
- Szaktanárok átcsoportosításának lehetősége a tanítással le nem kötött órák megléte esetén.
5. Felsőoktatás
- Államilag finanszírozott hallgatók számának csökkentése 2008-tól.
- Tandíj bevezetése 2008-tól.
- Teljesítményösztönzés, és átjárás az államilag finanszírozott és a költségtérítéses képzés között.
- Új felsőoktatás-finanszírozási konstrukció.
- Kevesebb egyetem és főiskola.
- Minőségbiztosítás.
- Párhuzamos képzések felszámolása.
6. Ártámogatások
- Gyógyszerár-támogatások átalakítása az egészségügyi reform keretén belül.
- Új közlekedési tarifarendszer.
- Energia- (gáz-) ártámogatások idővel csak rászorultság alapján járnak.