Meztelen reptéri igazság

A hölgyek és az urak eztán jobban teszik, ha repüléshez a legszebb fehérneműjüket öltik fel, és egyeseknek talán fogyókúrázniuk sem ártana. A londoni Heathrow repülőtéren ugyanis olyan, kis energiájú röntgengépen kell átmenniük az utasoknak, amely belát a ruha alá, de sugarai visszaverődnek a bőrről.

A Rapiscan nevű Los Angeles-i cég készülékei feltehetően több más európai repülőtéren is működnek, ám erről az illetékesek nem szívesen beszélnek. Egyrészt nem akarnak tippeket adni a terroristáknak, másrészt tartanak a szégyenlős közönségtől. Az Egyesült Államokban az orlandói repülőtéren már négy éve kipróbálták a ruha alatt nemcsak a rejtett pisztolyt, de a test körvonalait, sőt a nemi szerveket is pontosan megmutató berendezést, és ez nem váltotta ki az utasok egyértelmű lelkesedését. Pedig a képeket csak a vizsgált alannyal azonos nemű kezelők látták, a testhez tartozó arcot még ők sem, és a "negatív" felvételeket gyorsan törölték.

A technológiai versenyben látszólag a terroristák vannak előnyben, mivel ártalmatlannak vélt eszközökkel - 2001. szeptember 11-én például a rövid pengéjük miatt addig minden további nélkül a fedélzetre engedett kartonvágó késekkel - is elérhetik céljukat. A nyugati világ azonban óriási anyagi és tudományos potenciállal rendelkezik, ami már középtávon is reményt ad a biztonságos közlekedésre.

A nagy repülőtereken az 1988-as lockerbie-i merénylet óta háromdimenziós képet adó komputertomográffal (CT) vizsgálják át a feladott csomagokat. A behemót és drága készülékek helyett a kézipoggyászt eddig az olcsóbb, de csak kétdimenziós röntgennel, az utasokat pedig fémdetektorral és kézi motozással ellenőrizték. Hamarosan megérkezik azonban a repterekre a CT-hez hasonlóan szintén a kórházakból ismert MRI-technológián alapuló, a rádiórezonancia segítségével a vegyi anyagokat, köztük a folyadékokat is érintés nélkül azonosító műszer. Több helyen már működik az utasra kis mennyiségű levegőt fújó, majd azt robbanóanyagok nyomait keresve elemző készülék. Fejlesztik a háromdimenziós kézi röntgent, illetve a folyadékokat színtörésük alapján az üvegben elemző készüléket is.

Amerikai repülőtereken újabban megjelentek az eddig inkább csak az izraeli El Al járataira várókat csomagjaikról kérdező, közben pedig a netán ideges reakciókat figyelő civil ruhás biztonsági emberek. A szakértők szerint a terroristák eszközeiket könynyebben álcázzák, mint szándékaikat. Ha 2001 előtt is működött volna hasonló ellenőrzés, az alighanem kiszűrte volna a később elemzett videókon feltűnően feszült Mohamed Attát és társait.

Addig is, amíg a technológiának köszönhetően felgyorsul a repülőtéri ellenőrzés, a szakemberek egy rövid távú problémára keresik a megoldást. Manapság nem kell repülőgépre csempészni a pokolgépet ahhoz, hogy a terroristák potenciálisan több száz áldozatot okozzanak. Elég, ha a nyári csúcsforgalomban a szigorú biztonsági ellenőrzés miatt felgyülemlett tömegben robbantanak repeszbombát.

"A jelenlegi zűrzavar Nagy-Britannia repülőterein a rosszul kitervelt reptéri privatizáció előre kiszámítható eredménye" - írja a Financial Times című napilapban Joseph Stiglitz, a 2001-es közgazdasági Nobel-díj kitüntetettje. Szerinte a brit "repülőtéri válság" megmutatta, hogy a magánüzemeltető és a felhasználók (utasok, légitársaságok) érdekei nem egyeznek. "Főként azért töröltek vagy késleltettek járatokat, mert a BAA-nek nem volt elég képzett személyzete a biztonsági ellenőrzésekhez" - véli a szakértő. Hozzáteszi: a reptéri hatóságok inkább az utasokat várakoztatják, ahelyett, hogy több munkatársat vennének fel. A repülőterek monopóliuma miatt nincs verseny, amely a változásokat kikényszerítené. (Munkatársunktól)

Tizenkét embert szedett le és vett őrizetbe tegnap a holland rendőrség egy Mumbaiba (India) már úton lévő gépről. Az amerikai gép pilótája Hollandiából felszállva Németország felett döntött úgy, hogy visszafordul a schipholi repülőtérre. A visszatérő gépet a holland légierő F-16-os vadászrepülői kísérték. (BBC)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.