Körzeti orvos száriban
Költözzön tíz éve bővülő lakóparkba. Garantáltan bűnözésmentes övezetben, 250 hektáron önálló és sorházak, saját óvoda, iskola, kiscsoportos oktatás. Pihenőpark, halastó, EU-s szabványú játszótér, teljes ellátás, kulturális és vallási centrum, bioétkezés, belső medence, wellness és fitnesz. Van persze néhány apróság, ami kellemetlen hiányosságnak tűnhet. Nincs például vezetékes víz, áram, csak alternatív energia. Egész nap hálóingszerű száriban, mezítláb vagy papucsban kell mászkálni. Nem lehet húst enni és cigarettázni, sőt minden bódító vagy tudatmódosító szer is tiltott, csakúgy, mint az öszszes szerencsejáték, és a gyermeknemzés szándéka nélküli szeretkezés sem helyénvaló. Van viszont munka: számos szent tehén, amit fejni és gondozni kell. Mosógép helyett van hamuból készült mosólúg, patyolattisztaság, padlófűtéses márványburkolat és mosolygó, halk szavú közösség, aki szeret minden földi lényt és istenét: Krisnát. Elutasítanak mindenfajta erőszakot. Vallják: egyszerű élet - tiszta gondolkodás.
Indivara Das
Tíz éve még vendéglátó-ipari iskolába járt, később a Honvéd válogatott focistája lett. Az öltözőben az ellenfél egyik játékosa a padon felejtette könyvét a lélekvándorlásról. Elolvasta, két hétig gondolkodott.
- Átláttam a békés, harmóniában élő társadalom rendjét. Először csak vegetáriánus lettem, majd a focizás mellett adománygyűjtő szerzetesként szolgáltam, dolgoztam az ingyenkonyhán és prédikáltam. Három éve ideköltöztem - mondja. Felesége Sundari Devi Dasi, vagyis dr. Farkas Veronika, aki
Guna-Grahi Das
Ha öltönyt hordana, akár topmenedzsernek is nézhetnénk Gunat, aki hosszú fehér dhotit visel, ami azt jelenti: ő nem fogadott nőtlenséget. Minden férfi neve mögött ott a fontos Das (szolga) szócska. Templomukban színes ruhába öltözött krisnásokkal ebédelek, a fűtött márványpadlón. - Minden ételt elfogyasztás előtt Krisnának ajánlunk, ő megszenteli - kezdi Guna Das, akinek homlokán kívül testének 11 pontját díszíti Tilak, a szent növény, a Tulasi és Krisna lábnyomának jelképe.
- Valamelyik szent hely, például a Gangesz agyagja kell hozzá - mondja. - Az ember azért különb minden más élőlénynél, mert gondolkodik. Különbséget tehet jó és rossz között. Ha élvhajhász módon csak az érzékeknek élt, mondjuk az evésnek vagy a szexnek, akkor Krisna a neki tetsző létformába engedi tovább lelkét. Halála után disznó alakjában vagy baknyúlként születik újra - magyarázza Guna Das, aki ifjúkorában még rockzenekarokban dobolt.
Radhakunda Devi Dasi
A 62 éves asszony virágot nyújt nekem és Krisnának az oltár előtt. Ő a szent növény, a Tulasi gondozója. 17 éve találkozott a Krisna-tudattal, amikor nálunk a vallás gyakorlására még csak illegálisan volt mód. Az elvált asszony a völgy templomának avatása napján költözött ide. - Tíz éve vagyok szerzetes. Már nem azok az értékek fontosak, amik korábban, itt megtaláltam a lelki békét és a boldogságot. Itt minden szolgálat egyformán fontos, legyen az a vécépucolás vagy a szent növény gondozása. A kinti társadalomban az idős ember teher a családnak, bedugják valamilyen elfekvőbe. A védikus kultúrában az idősek bölcsességük, tapasztalataik miatt nélkülözhetetlenek.
Mahajana Das
A völgy vegetáriánus szakácsát a Tv Paprika Isteni ízek című sorozatában láthatjuk. Alkalmasint kamerák előtt főzi a különleges fűszerezésű, íz- és illatvilágú indiai étkeket.
- Tizennyolc éve még hangszerésztanuló voltam, de belecsöppentem egy indiai programba, ahol főztek. Lassan segítgetni kezdtem. Ha valaki el akar hagyni valamit - mint én a húsevést -, akkor cserébe jobbat kell kapnia. A Visnu-hívők konyhája ezt adta meg. Kilenc éve költöztünk ide a feleségemmel. Rada-Syama Das, a fiam, két és fél éves, ő már itt született. Nemsokára a helyi négy óvodás közé kerül - mondja az ízek szolgálója, s mutatja az emeletes, 100 négyzetméteres, indiai stílusban épült, vidám sárga színű, tornatermes épületet, ahol közülük való óvónő és tanárnő foglakozik az utánpótlással. - Tucatnyi iskolásunk a nemzeti alaptanterven kívül vallási kultúrát, filozófiát sajátít el magántanulóként. Nem a teljesítményorientáltság, a lexikális tudás az egyetlen lényeges szempont itt, hanem a jellem fejlesztése. Beillesztjük gondolkodásukba a megbocsátás, a tolerancia, a becsületesség, a tisztelet, a szeretet és a mértékletesség elvét. Hagyományos indiai hangszereken is megtanulnak játszani. Az egyszerűség nem feltétlenül igénytelenség. Fiam tévé és számítógép nélkül is boldog lesz, mint mi is: Sarvasuk Hino Bhavantu! (Legyen mindenki boldog) - int búcsút.