Nyeregbe ültek a reptéri taxisok
Van oka az ünneplésre a Citadella-terasz építésével elhíresült Veres István vállalkozónak: végre egy történet, amely "jogtiszta", igazi sikersztori lehet, és a nevéhez köthető. Hosszú évekig jogalap nélkül, zavaros körülmények között uralta a reptéri taxispiacot, tegnaptól azonban hivatalosan is ő lehet a főnök a ferihegyi drosztokon. Érdekes, hogy a repteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. illetékesei, sőt maga Veres is egészen a legutóbbi időkig igyekezett kisebbíteni szerepét ("ő - mint mondta - csupán a pályázaton részt vett konzorcium egyik cégének a képviselője"), a tegnapi sajtóbemutatónak azonban egyértelműen ő volt a főszereplője. Készséggel mutatta meg az egyes terminálon kialakított információs pultokat, büszkén fotóztatta magát a Zóna Taxi legújabb autója előtt, és mindenkit igyekezett biztosítani arról, hogy fair játékos lesz a piacon.
Veres sikerére pár hónapja kevesek fogadtak volna. Március végén a repülőtér angol vezérigazgatója, Chris Woodruff még a reptéri taxisszolgáltatás megpályáztatását indokolva úgy fogalmazott: "a legtöbb panasz a taxiszolgáltatások színvonala miatt érkezik hozzánk. Az egész ország tudja, hogy a szolgáltatás elfogadhatatlan. Nem ez a megfelelő fogadtatás a Magyarországra látogatóknak, ezért lépünk kellett az ügyben." Majd villámgyorsan kiírtak egy pályázatot - a jogállamiság keretei között igyekezve megakadályozni, hogy a szolgáltatást addig erőszakkal kisajátító vállalkozók, illetve az őket tömörítő társaság indulhasson a versenyben. Veres mégis talált módot arra, hogy rajthoz álljon, és nyert, elfogadva a kőkemény szabályokat: egy éven belül egységes flotta, angolul beszélő, biztonsági ellenőrzésen átesett és nem dohányzó sofőrök, átlátható tarifarendszer - összesen hatvan szempont, amely java részét éveken át hiába kérte számon bárki, és amelyek augusztus 15-től az ígéretek szerint maradéktalanul teljesülnek.
A cégalapításhoz talán több időt is hagyhatott volna a Budapest Airport, a Zóna Service Zrt. ugyanis egyelőre egy bejegyzés alatt lévő, július 25-én alapított, húszmillió forintos jegyzett tőkéjű társaság, melynek tulajdonosa az Euro Taxi Bt. (képviselője: Veres István).
A konkurens társaságok vezetői lényegében azt állítják: Veres egy báránybőrbe bújt farkas, és csak addig teljesíti a feltételeket, amíg az új körülmények között ismét meg nem szilárdítja helyzetét a ferihegyi drosztokon. Sőt Lengyel Sándor, a 6X6 Taxi igazgatója szerint a Zóna konzorcium már most sem teljesíti a szerződésben vállalt kötelezettségeit (például a flotta életkorára vonatkozóan). Újságírói kérdésre, hogy mindezt nem azért tartja-e fontosnak, mert "savanyú a szőlő", azt válaszolta: piaci szereplőként fontosnak tartják, hogy felhívják a Budapest Airport figyelmét a hiányosságokra.
Majercsik Tamás, a www.hallotaxi.hu (taxisszakportál) főszerkesztője szerint egy hétfői egyeztetésen elhangzott: a sofőrök 15 eurót kérhetnek a 3000 forintos fuvarért, azaz 200 forintért válthatnák az eurót, miközben az árfolyam 270-275 forint körül mozog. A Budapest Airportnál azt ígérik, hogy a terminálépületben árfolyam-ismertetőt is elhelyeznek majd.