Esett az olaj ára, erősödött a dollár, aggódnak a légicégek
A londoni FTSE a kereskedés mélypontján kétszázalékos veszteséget is mutatott, ám délutánra a zuhanás üteme ennek a felére esett vissza, majd zárás előtt tovább lassult. Hanyatlott Párizs és Frankfurt is, ám utóbbit megviselte az is, hogy a Deutsche Telekom kedvezőtlen előrejelzést adott üzleti eredményeire. Ez meglátszott a Budapesti Értéktőzsdén is, ahol a DT magyar leányának, a Magyar Telekomnak a papírjai süllyedtek, méghozzá bő négy százalékkal. A BUX index több mint 600 ponttal ereszkedett lejjebb.
A nagy európai tőzsdéken az olajcégek és a légitársaságok részvényei húzták lejjebb az árfolyamokat. A befektetők a bizonytalan időkben menekülnek a kétséges papíroktól. Ez viszont erősítette az utóbbi időben inkább gyengélkedő dollárt az euróval szemben. Londonban például a British Airways négy százalékkal húzódott lejjebb. De hasonló helyzetben találták magukat az olajcégek is, hiszen a terrorakció elfojtásának hírére esett az olaj ára a nemzetközi piacokon, hordónként több mint egy dollárral. Az amerikai könnyűfajta ára 75, az északi-tengeri Brenté 76 dollár alá bukott. Az árcsökkenés magyarázata: az emberek kevesebbet fognak repülni a következő hetekben, ezért mérséklődik a kereslet a kerozin, s rajta keresztül a fekete arany iránt.
Kérdés azonban, hogyan érinti az újabb terrorfenyegetés a légitársaságokat. Egyértelmű válasz egyelőre nincs, hiszen a hatás attól függ, megijednek-e az emberek, készek-e a kaotikus helyzet, a hosszabb repülőtéri várakozás, a tüzetesebb átvizsgálás ellenére repülni. Iparági szakértők szerint a hercehurca riasztóbb, mint maga a repülés. Ilyen esetben a rövidebb távon repülő járatok utasainak száma csappanhat meg.
A 2001. szeptemberi merényletek szinte kiütötték a légiipart. Az Egyesült Államokban az összes nagy társaság - United, Delta, Northwest, American, Continental - csődvédelembe menekült. A Delta és a Northwest még mindig ezen eljárás alatt áll, míg a többiek már sikeresen maguk mögött hagyták a nehéz időszakot, igaz, kíméletlen átszervezéseket hajtottak végre, csökkentették a férőhelyek számát, elbocsátottak, megkurtították a fizetéseket. Az amerikai társaságok, még a csődben lévők is, az idén nyáron nyereségesen működtek, s erre nem volt példa 2000 óta. Az idén az első fél évben globálisan csaknem hét százalékkal bővült az utasforgalom. Ám 2001 és 2005 között az amerikai társaságok összesen 42 milliárd dollár veszteséget könyveltek el, s a 2001-es terrorakciók után még támogatást is kértek a szövetségi kormánytól.