Feltuningolt riksaőrület

A klasszikus kétütemű motoros Bajaj tricikli a dél-ázsiai országok kedvelt fapados taxija. Az ádáz piaci verseny egyre nagyobb számban sarkallja a sofőröket riksájuk egyhangú látványának megváltoztatására. A tuningőrület a magyarokat sem kerüli el.

A halálfejekkel és szentképekkel, svasztikákkal és Madonna-plakátokkal ékesített taxik korszakának alkonyát jelzik az ázsiai sufnikban tuningolt, felspécizett triciklik. Az újabb generációnál már a króm és a metálfény, a színre fújt lökhárító és a bukócső a menő, nem beszélve a gagyi olyan remekeiről, mint a semmiféle rádióhoz nem csatlakozó, viszont két méter hosszú antenna vagy a minden funkciót nélkülöző kapcsolótábla. A berendezések közül vitathatatlanul a CD-váltós hifirendszer és a légkondi viszi a pálmát (az ajtók hiányát is figyelembe véve az utóbbi megoldás különösen érdekes). Egyes indiai tuningműhelyek az autóülés beszerelésétől sem riadnak vissza; Srí Lankán pedig a hagyományos méretű vonalas telefonnak látszó mobil beszerelése hódít, igaz, elsősorban az autókban.

Megjelentek továbbá a számítógépes játékok is: a Riksha Jam nevezetű például Újdelhi egyik bazárjában játszódik, és a cél: kiverekedni magunkat a dugóból. A luxusriksáknak már (valódi) törvénytelen versenyeket is szerveznek.

Mindez összességében már elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy magyarok is rákattanjanak a riksára, sőt átvegyék a kezdeményezést.

Ha valaki azon töprengene, ki lehet az a hóbortos kedvű honfitárs, akinek eszébe jutott a tuningriksafutam ötlete, hát Villám Géza volt az, és komolyan is gondolja.

- A Budapest-Bamako-ralin, amelyet az idén is megrendezünk, egy csomó őrült ember száguldozik majd őrült autókkal és persze őrült körülmények között. Eszembe jutott, hogyan lehetne egy még ennél is flúgosabb futamot összehozni: motorosriksa-verseny Dél-Indiában! - "védekezik" Géza, polgári nevén Szabó Gál András. Az önjelölt médiaguruvá avanzsált rádiós két hét múlva saját riksaversennyel sokkolja Dél-India lakosságát. Több mint negyven versenyző vette komolyan az ötletét. Húsz csapat indul Chennai (Madras) városába, köztük sok brit és persze magyarok is. Ott lesz a szépségkirálynő Semmi Kis Tünde, maga Villám Géza, továbbá Hard drive néven egy istállónyi elvetemült informatikus.

A versenyzőknek augusztus 19-e és 21-e között lesz idejük felpiszkálni riksáikat, aztán kezdődik az ezer kilométeres futam India déli csücskéig. "Nem időre megy - nyugtat meg Szabó Gál András, a riksák várhatóan rövid élettartamára (is) célozva -, a lényeg az, ki képes egyáltalán eljutni a célba." A riksában az a jó, teszi hozzá biztatóan Villám Géza, hogy bár iszonyúan ráz, nem megy gyorsan, tehát kiesni sem könnyű belőle, viszont minden faluban van szerviz.

Az indulóknak útközben különféle feladatokat kell majd teljesíteniük, például csomagot szállítani egy megadott címre. (Ez önmagában is embert próbáló feladat egy olyan országban, ahol az egyébként sem gyakori utcanévtáblák feliratainak többsége hindi.) Nem csoda, hogy az esemény Indiában nagy sajtóvisszhangot kapott, elvégre arrafelé sem szokványos látvány egy térképébe gabalyodott magyar szépségkirálynő - főleg nem egy tuning-Bajaj sofőrülésében.

Szabó Gál András monitorán a tervezett útvonal
Szabó Gál András monitorán a tervezett útvonal
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.