Vidéki bicikli

Olvasom a Magyar Közút Kht. által megrendelt statisztikát, miszerint az elmúlt öt évben az autóforgalom 31 százalékkal nőtt, miközben a kerékpárforgalom 28 százalékkal csökkent, s ezen belül csupán 2004 és 2005 között 5,1 százalékkal. Elgondolkoztató adat. Itt, Budapesten az ember azt látja, hogy egyre többen pattannak két kerékre. Fiatalabbak és idősebbek is biciklin járnak, akár munkába is. Már többször dohogtam, hogy a nagy nekibuzdulásban egyesek a közlekedési szabályokra is fittyet hánynak. Akkor hol ez a jelentős csökkenés?

Hát vidéken! Az ország kerékpárosainak zöme ugyanis még ma is faluhelyen használja a kétkerekűt, és bizony itt alapvetően más a divat. Az öregek, akik mindig a biciklin jutottak el boltba, rokonhoz, a szomszéd faluba, lassan elfogynak, a fiataloknak meg nem a környezetbarát közlekedési eszköz lebeg a szemük előtt. Ők bizony autóra vágynak, azzal tépnek a közeli diszkóba. A kisebb-nagyobb városokban sem terjed a modern életszemlélet, autóval még itt is mindenhová dugók nélkül is gyorsan el lehet jutni. Valami olyasmi játszódhat le vidéken, mint Kínában, ahol évente sok millióan váltanak kerékpárról autóra.

Az egyébként örvendetes, ám de gát nélküli fejlődésnek azonban súlyos lesz az ára. Globálisan immár a kínai energiafogyasztás és szenynyezőanyag-kibocsátás ugrásszerű növekedését nyögjük. Itthon meg sürgősen érdemes lenne a fiatalok közti zöldtudatformálást vidékre is kiterjeszteni!

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.