Combinofrász a körúton
A Nagykörút tíz éve befejeződött felújítása után rögtön felmerült, hogy az Európa - egyik - legforgalmasabb villamosvonalaként számon tartott, óránként tízezer embert szállító 4-6-os járaton lecseréljék a már akkor sem fiatal Tátrákat. A pályázat kiírásáig azonban több év telt el, és persze nem ment botrányok nélkül. Többen már hónapokkal az eredményhirdetés előtt tudni vélték, hogy a három, versenyben maradt gyártó közül a legdrágább Siemens lesz a nyertes. Bár akkor minden illetékes kikérte magának a feltételezést, az eredmény igazolta a lebonyolítás tisztasága miatt aggódókat. Mindenesetre 2003 áprilisában aláírták a szerződést, a fővárosiak pedig izgatottan várták a következő év végét, amikor az ígéretek szerint megjelenik az első hipermodern, Budapesten még sosem látott szerelvény.
Az első pofont gyorsan megkapták a csodavárók: néhány héttel a szerződés aláírása után kiderült, hogy a világ több nagyvárosában vissza kellett hívni a Combinókat, mert repedések jelentkeztek az alumíniumvázon. Bár ekkor sokan követelték, hogy a BKV mondja fel a szerződést, a cég kitartott a Siemens mellett. Módosították a megállapodást, így a Budapestre szánt Combinókat acélszerkezettel szerelték a máshol gondot okozó alumínium helyett. Emiatt azonban a pályázaton fontos szempontként értékelt rövid szállítási határidőn is módosítani kellett, az első szerelvények csak idén tavasszal jelentek meg Budapesten.
Ekkor érkezett a második pofon. Már abból is nagy botrány keletkezett, hogy a Combinók miatt átépített elektromos rendszer nem felelt meg az új szerelvényekkel egy darabig párhuzamosan futó Tátráknak, emiatt sorra törtek az áramszedők, hosszabb-rövidebb fennakadást okozva a vonalon. Már azon is túl voltunk, hogy a dupla vezetékek súlya alatt kidőlt a Margit hídon egy elaggott oszlop, amikor három nap alatt három Combino maradt állva a pályán. Erre mind a hatot kivonták a forgalomból, átadták a Siemens szerelőinek - a cég rögtön elismerte a hibát -, és nekiláttak a javításnak és újratesztelésnek. Mint kiderült, az egyiknek egyedi hibája volt (a komputer olajszivárgást érzékelt, és befékezte a szerelvényt), másik két kocsinál pedig típushiba ütközött ki, elromlott egy ajtajuk. Utóbbi alkatrész két hét alatt harminc esetben romlott el.
A hét végén bevizsgált, tesztelt járművet ma adja át a BKV-nak a Siemens. A teszt eredményeként határozzák meg a Combinók ismételt üzembe állításának menetrendjét. (A korábban fékhibás járművet adják át a tervek szerint ma a BKV-nak, az ajtóhibás szerelvények javítása pedig ezután folytatódik.)
A főváros és a BKV bizalma a Combinókban mindenesetre töretlen. Demszky Gábor főpolgármester kijelentette: nem fontolgatják, hogy szerződést bontsanak a Siemens-szel. A villamosbeszerzésről szóló szerződés alapján a gyártónak a kiesett napokra kötbért kell fizetnie, ennek összegét azután számolják ki, ha már mind a hat villamost megkapta a javítás után a közlekedési vállalat. A forgalomból kivont Combinók leghamarabb a hónap közepén vihetik ismét az utasokat a Nagykörúton. A villamospálya felújítása pedig szeptember elejére ér véget, a főpolgármester szerint addig előfordulhatnak kisebb meghibásodások. (Munkatársunktól)