Combinofrász a körúton

Az elöregedett, elhasználódott villamosok cseréje nem mindenhol hoz azonnali megoldást. Elég csak a nagykörúti fiaskóra gondolni, ahol először a pálya átépítése okozott gondot az ott futó régi szerelvényeknek, majd a megváltásként várt, modern Combinók is sorra felmondták a szolgálatot.

A Nagykörút tíz éve befejeződött felújítása után rögtön felmerült, hogy az Európa - egyik - legforgalmasabb villamosvonalaként számon tartott, óránként tízezer embert szállító 4-6-os járaton lecseréljék a már akkor sem fiatal Tátrákat. A pályázat kiírásáig azonban több év telt el, és persze nem ment botrányok nélkül. Többen már hónapokkal az eredményhirdetés előtt tudni vélték, hogy a három, versenyben maradt gyártó közül a legdrágább Siemens lesz a nyertes. Bár akkor minden illetékes kikérte magának a feltételezést, az eredmény igazolta a lebonyolítás tisztasága miatt aggódókat. Mindenesetre 2003 áprilisában aláírták a szerződést, a fővárosiak pedig izgatottan várták a következő év végét, amikor az ígéretek szerint megjelenik az első hipermodern, Budapesten még sosem látott szerelvény.

Az első pofont gyorsan megkapták a csodavárók: néhány héttel a szerződés aláírása után kiderült, hogy a világ több nagyvárosában vissza kellett hívni a Combinókat, mert repedések jelentkeztek az alumíniumvázon. Bár ekkor sokan követelték, hogy a BKV mondja fel a szerződést, a cég kitartott a Siemens mellett. Módosították a megállapodást, így a Budapestre szánt Combinókat acélszerkezettel szerelték a máshol gondot okozó alumínium helyett. Emiatt azonban a pályázaton fontos szempontként értékelt rövid szállítási határidőn is módosítani kellett, az első szerelvények csak idén tavasszal jelentek meg Budapesten.

Ekkor érkezett a második pofon. Már abból is nagy botrány keletkezett, hogy a Combinók miatt átépített elektromos rendszer nem felelt meg az új szerelvényekkel egy darabig párhuzamosan futó Tátráknak, emiatt sorra törtek az áramszedők, hosszabb-rövidebb fennakadást okozva a vonalon. Már azon is túl voltunk, hogy a dupla vezetékek súlya alatt kidőlt a Margit hídon egy elaggott oszlop, amikor három nap alatt három Combino maradt állva a pályán. Erre mind a hatot kivonták a forgalomból, átadták a Siemens szerelőinek - a cég rögtön elismerte a hibát -, és nekiláttak a javításnak és újratesztelésnek. Mint kiderült, az egyiknek egyedi hibája volt (a komputer olajszivárgást érzékelt, és befékezte a szerelvényt), másik két kocsinál pedig típushiba ütközött ki, elromlott egy ajtajuk. Utóbbi alkatrész két hét alatt harminc esetben romlott el.

A hét végén bevizsgált, tesztelt járművet ma adja át a BKV-nak a Siemens. A teszt eredményeként határozzák meg a Combinók ismételt üzembe állításának menetrendjét. (A korábban fékhibás járművet adják át a tervek szerint ma a BKV-nak, az ajtóhibás szerelvények javítása pedig ezután folytatódik.)

A főváros és a BKV bizalma a Combinókban mindenesetre töretlen. Demszky Gábor főpolgármester kijelentette: nem fontolgatják, hogy szerződést bontsanak a Siemens-szel. A villamosbeszerzésről szóló szerződés alapján a gyártónak a kiesett napokra kötbért kell fizetnie, ennek összegét azután számolják ki, ha már mind a hat villamost megkapta a javítás után a közlekedési vállalat. A forgalomból kivont Combinók leghamarabb a hónap közepén vihetik ismét az utasokat a Nagykörúton. A villamospálya felújítása pedig szeptember elejére ér véget, a főpolgármester szerint addig előfordulhatnak kisebb meghibásodások. (Munkatársunktól)

Kis pesti üzemzavar-történet

Huszonöt évvel ezelőtt, amikor Budapesten megjelentek a Tátra villamosok, nagyobb pályaátalakításra volt szükség, mint most a Combinók esetében. A Tátrák ugyanis szélesebbek voltak, mint az addigi budapesti villamosok, s nem fértek el az úgynevezett űrszelvényekben. Első útjaikat a 41-es vonalán tették meg, ahol a pálya MÁV-szerelvények közlekedéséhez is elég széles volt. Közben gőzerővel folytak a vágányfelújítások, s 1980. február 1-jén álltak üzembe az 59-es vonalán.

Lovász István közlekedéstörténész szerint a Combinók üzemzavarsorozata viszont az UV villamosok 1956-os forgalomba állítására emlékeztet, sőt akkor sokkal nagyobb méreteket öltött. Az első UV-kkel a 2-es vonalán előfordult, hogy reggeltől délig a szerelvények fele üzemképtelenné vált, s ott sorakoztak "döglötten" a Belgrád rakparton, egy mellékvágányon. Aztán belerázódtak az üzembe, s még most, ötven év után is futnak a budapesti utcákon. (Cs. L.)

Eddig nem sikertörténet a Combino
Eddig nem sikertörténet a Combino
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.