Az utolsó sípszó előtt
Az @rc óriásplakát-kiállítás, az elmúlt években - miközben a kezdeti polgárpukkasztástól odébb sasszézva, egyre fontosabb társadalmi problémákat, gondolatokat állított középpontjába - a hazai vizuális kultúra egyik igazodási pontjává nőtte ki magát. Eleinte némi reményt keltve, hogy a kereskedelmi plakátokat ránk szabadító reklámügynökségek arra hivatásosait az itt látott felszabadult képi ötletek és a könnyed, mégis átgondolt szlogenek némi önvizsgálatra késztetik. És egyszer ők is értékesebbre cserélik majd a tűzfalakról heherésző, nyáladzó, nyerítő, rikácsoló vizuális szeméttengert, hogy ne az óriásplakát legyen a köztéri vizualitás köpőcsészéje.
Jó lenne azt írni, hogy a Felvonulási téren augusztus 22-éig látható, Élve vagy alva? címet viselő, és a közönyösség elleni tiltakozást középpontba állító, hetedik @rc óriásplakát-kiállítás, videobemutató és újdonságként: mondatmustra, a lassan évtizednyi tapasztalatot összegezve a korábbiak fölé nő, minden eddiginél jobb, de ez nem igaz.
Azt maga, a rövidfilmes mezőnyt értékelő Rohonyi Gábor filmrendező is elismeri: néhány erősebb alkotástól eltekintve, a videomunkák túlságosan konszolidáltak, nem elég bátrak és őszinték. A mondatmustra sem sikerült, hiába vártak a rendezők a közöny ellen tiltakozó frappáns és felkavaró mondatokat; többségük csupán görcsfilozófiai kínlódás, amelyek csak a profik (írók, filozófusok) gondolataival kiegészítve állják meg a helyüket. Vagy még úgy sem. A közöny ellen tiltakozó és egyéb társadalmi mondanivalót hordozó óriásplakát-kollekció pedig többségében egyszerűen rossz. Kiszámítható, nehézkes vagy egyenesen érthetetlen ötletekkel, kontármunkákkal, némelykor kínos közhelyekkel, lazának viccelt, amúgy konok szájbarágással. Birka vagy? - teszi fel a kérdést az egyik plakát, a szöveg mellé, a jobb megértés végett egy birka képét biggyesztették. Pörkölt lesz belőled! - adja meg a választ, és nem fogják kitalálni, mi látható ez alatt. Hát persze, hogy egy tál pörkölt. Más helyütt lila folt a gyerek kezén, mellette a jópofaság: Apajegy. És nem csak az ötletek többsége volt szerény, de az alkotások sok esetben figyelmen kívül hagyják az óriásplakát követelményeit, azt ugyanis, hogy annak láttán nincs idő bonyolult üzeneteket dekódolni, nincs idő és lehetőség túldizájnolt vagy csak túl kicsi betűket silabizálni, pláne komplett képregényeket olvasni, merthogy itt bizony még azt is kell.
Ez az @rc ugyan még nem a végső, de az biztos: most nem az az arc. Amivel a szervezők persze biztosan nem értenek egyet, de fentieket olvasva legalább látják, hogy nem mindenki közönyös.