Civil autókból figyelnek minket

Csak semmi feltűnés! Ettől a hétvégétől a rendőrség "hétköznapi autókat" küld ki az autópályákra. Ezek szabályosan, 130-cal haladnak majd, és mindenkiről, aki megelőzi őket, DVD-felvételt készítenek. Aztán jönnek a motorosok...

Újabb veszély leselkedik a hét végétől az autópályákon száguldozókra. A Népszabadság értesülései szerint az autópálya-rendőrség a hét végétől korszerű sebességmérőkkel és DVD-re dolgozó, nagy felbontású kamerákkal felszerelt, külsőre "civil autókat" küld a sztrádákra. Ezek film- és fényképfelvételeket készítenek mindazokról, akik a civilnek látszó és a sztrádán megengedett maximális sebességgel haladó autókat megelőzik, vagy kamerái látótávolságán belül más szabálysértéseket követnek el, például a leállósávot használják előzésre. A speciális autók előtt és mögött rendőrmotorosok és nagy teljesítményű járőrkocsik várják a "mérőautó" jelzéseit, s az első lehetséges helyen kiállítják a renitens sofőröket.

A rendőrség az újfajta ellenőrzéstől azt reméli, sikerül kikényszerítenie az autópályákon előírt sebességhatárok betartását, és ki tudják szűrni a forgalomból azokat az autósokat, akik szinte letolják az útról az előttük lassabban haladókat, vagy manővereikkel másokat veszélyeztetnek.

A hét végén folytatódik a két hete elrendelt országos közlekedésbiztonsági akció is, amelynek eredményeként a múlt hét végén feleannyian veszítették életüket a hazai utakon, mint az azt megelőző "fekete hétvégén".

A kedvezőbbnek tűnő tendencia azonban könnyen viszszafordulhat. A megyei főkapitányok és az országos hatáskörű rendőrségi szervezetek vezetői a közelmúltban 21:3 arányban a két éve felállított autópálya-rendőrség felszámolására szavaztak ugyanis. Igaz, e szavazás nem ügydöntő, hiszen a rendőrség csak javaslatot tehet az ügyben a miniszternek, döntési joga nincs.

Két éve Lamperth Mónika belügyminiszternek a városi kapitányságok megerősítését célzó döntését a legtöbb megyei rendőr-főkapitányság úgy hajtotta végre, hogy a megye közlekedés-ellenőrző egységét a megyeszékhelyi városi kapitányságra telepítette át, vagy szétdarabolva, arányosan elosztotta annak személyi állományát a városi kapitányságok között. Ezzel - mint azt egy rendőrségi belső tanulmányra hivatkozva nemrég megírtuk - az ország jelentős részén megszűnt a forgalom-ellenőrzés. Ma az autósok kizárólag az országos és a megyei razziák alkalmával találkoznak közlekedési rendőrökkel, akik csak a gyorshajtókra vadásznak. Rajtuk kívül csak a mobillal telefonálók és az öv nélkül vezetők keltik fel a rendőrök érdeklődését, de ők is csak az előre felállított ellenőrzési pontokon.

A megyei főkapitányok - ezt az ORFK több vezetője is elismerte - afféle zsákmánynak tekintik a csúcstechnikával felszerelt autópálya-rendőrséget, s azt szeretnék, ha szétdarabolnák és a sztrádák menti városok kapitányságai között osztanák el a mai autópálya-rendőrség darabjait.

Két éve azzal indokolták az ország összes autópályájáért felelős önálló rendőrség felállítását, hogy így igazán hatékonyan lehet fellépni a pályákon történő bűncselekmények és közlekedési kihágások elkövetőivel szemben. A trükkös tolvajok nagy részét sikerült is kiszorítaniuk a sztrádákról az autópálya-nyomozóknak.

Tavaly azonban egy Győr közelében történt tömeges karambolhoz hamarabb értek ki a megyei rendőrök, mint a sztrádarendőrség. Azóta is ezzel az esettel példálóznak a főkapitányok, amikor az autópálya-rendőrség megszüntetését sürgetik.

A felszámolás ötlete egyébként az országos rendőrfőkapitány titkárságáról származik, ezért jó eséllyel bekerülhet abba a javaslatcsomagba, amit Bene László augusztus 31-én terjeszt Petrétei József igazságügyi és rendészeti miniszter elé.

A motoros rendõrök helyett ezentúl a szabályosan közlekedõ civil autóktól is tarthatnak a gyorshajtók
A motoros rendõrök helyett ezentúl a szabályosan közlekedõ civil autóktól is tarthatnak a gyorshajtók
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.