Kicsi az erő a 3G-ben
Az SMS (rövid szöveges üzenet) népszerűsége csak úgy a semmiből lett, anélkül, hogy a szolgáltatók vagy a gyártók különösebben reklámozták volna. Mivel a lehetőség egy idő után minden készülékben benne volt, a felhasználók egymástól tanulva és hallva a szolgáltatásról, elkezdték használni. Ma csak a magyarok fejenként mintegy 40 darab, azaz a kilencmillió előfizetőt nézve több mint 300 millió SMS-t továbbítanak havonta. Másik véglet a WAP, (mobilra szerkesztett internet) amely a kezdetben azért volt kudarcra ítélve, mert az indulásakor sem készülékek, sem szolgáltatások, sem tartalmak nem voltak elérhetők. A 3G esetében más a helyzet, itt már nem bízzák a dolgot a véletlenre a cégek, az óriási reklámkampányok mellett a széles sávú hálózatok üzembe helyezésével egy időben számos szolgáltatást és telefont is nyújtanak az előfizetőiknek.
Hogy miért tűnik mégis úgy, hogy a fogyasztók igencsak visszafogott lelkesedéssel fogadják az új generációt, mintha nem érdekelné őket eléggé a zeneletöltés, a videojátékok, a videotelefon, vagy a szupergyors internet? A szolgáltatók szerint egyértelműen azért, mert egyrészt kevés, alig több mint tíz különböző 3G készülék van a piacon, ráadásul ezek a telefonok néhány hónapja még előfizetéssel is 100 ezer forint körül voltak megvehetők. Ugyan ma már előfizetéssel akár húszezer forintért is lehet 3G telefont kapni, de nem ez a jellemző. Évek kellenek tehát ahhoz, hogy a 3G mobilok mindenki számára elérhetők legyenek, és éppen olyan alapnak számítsanak, mint ahogyan az lett a színes kijelző, vagy a beépített kamera.
A szolgáltatók ugyan bíznak a magyar felhasználók fogékonyságában, a nemzetközi tapasztalat azonban nem ad egyértelmű választ arra, hogy mi lesz a 3G-s szolgáltatások kimenetele. Az RBC Capital Markets legutóbbi felmérése szerint az Egyesült Államok mobiltelefon-felhasználóit nem igen érdeklik a mobiltelefonos multimédiás szolgáltatások - a megkérdezettek több mint háromnegyede elutasító volt a mobiltelefonos tévéadásokat tekintve, és 69 százalékuk zenét sem akar hallgatni a készülékén. Távol-Keleten viszont élnek-halnak a multimédiás szolgáltatásokért, így például a mobilon nézhető tévéadásokért. Az európai készülékgyártók felmérései is inkább optimizmusra adnak okot. A Nokia mobiltévé próbaüzemében résztvevőknek közel hatvan százaléka pozitívan értékelte a szolgáltatást, olyannyira, hogy 41 százalékuk akár havi 10 eurót is fizetne érte. A Siemens nyolc országban, mintegy hatezer felhasználót kérdezett meg, akik 59 százaléka fejezte ki érdeklődését a mobiltelefonos tévéadások iránt. Angliában a Virgin és a BT próbaüzemének tapasztalatai szerint a felhasználók hetente öszszesen mintegy egy órát töltenek a mobiltelefonos tévéadásokkal, amiért többségük akár havi nyolc fontot is fizetne. Érdemes azt is megemlíteni, hogy az Egyesült Államokban igazából az Apple játssza az úttörő szerepet: videoletöltésre is alkalmas iPodjai népszerűsítéséhez tévétársaságokkal kötött szerződést, amelynek nyomán olyan sorozatokhoz jutnak hozzá a felhasználók, mint a Lost, vagy a Született feleségek.
A Vodafone, a Pannon vagy a T-Mobile egyaránt optimista a 3G jövőjével kapcsolatban. Mindhárom cégnél például több száz ezer zeneszámból válogathatnak az előfizetők. Egy-egy dalt átlagosan 400-450 forintért lehet letölteni. Ahogy Bányai Tamás, a Vodafone szolgáltatásfejlesztési osztályvezetője lapunknak mondta, az 520 ezres kínálatukban a rétegzene éppúgy megtalálható, mint a legfrissebb slágerek. A Warner Music Hungary, az EMI, az Universal Music és a Sony BMG repertoárjai mellett hamarosan kisebb kiadók művészeinek számai is elérhetővé válnak. De hiába a széles kínálat, ha a fogyasztókban hiányérzet van, amiért a számok csak a mobilon hallgathatók, és a bonyolult szerzői jogvédelmi szabályok miatt nem játszhatók át mondjuk PC-re vagy más eszközre, és csengőhangként sem állíthatók be. Előnye viszont a mobilra letölthető zenének, hogy olyan számokat is meg lehet szerezni, amelyek egyébként nincsenek forgalomban Magyarországon. Mint azt Hajnal Géza, a Pannon mobil adat és üzletfejlesztési igazgatója mondta, ez a típusú zenevásárlás inkább azoknak előnyös, akik egy-egy előadótól csak 1-2 számra kíváncsiak, és nem akarnak egy egész lemezt megvenni (Ez a viszonylag magas költséggel is magyarázható: az Egyesült Államokban olcsóbb az elektronikus zenevásárlás akkor is, ha az egész albumot töltik le - Magyarországon ez nem feltétlenül van így). Az exkluzivitás azonban mindenütt fontos versenytényező, nem véletlen, hogy a T-Mobile és Robbie Williams meghoszszabbította eddigi együttműködését, az európai rajongók exkluzív zenei tatalomhoz, még nem publikált Robbie Williams-számokhoz férhetnek hozzá, vagy éppen élőben nézhetik a művész koncertjeit.
A 3G hálózatokon a játékos kedvűek előtt is egészen új lehetőségek nyílnak. Jobb a minőség, nagyobb a képek felbontása, élvezhetőbbek a hangok. A Pannon sokat vár ettől a szolgáltatástól, hiszen a széles sáv már elég gyors az online játékokhoz, amelyek az interneten is nagyon népszerűek. Mindenki jobban szeret ugyanis valakivel játszani, mint egyedül. A szolgáltatók kínálatából kiderül, hogy az árak sokfélék, egészen a nullától akár ezer forintig is elmehetnek. Van, amikor csak a letöltött adatmennyiségért kell fizetni, máskor külön a játékért és a WAP használatért. Előfordul, hogy a megadott öszszegben minden benne van, így nem kell több tételt összeadni, hogy kijöjjön a valós ár.
A jövő újabb bevételt hozó szolgáltatásai a mobilon nézhető tévéműsorok lesznek. A tapasztalatok azt mutatják, az nyer, aki minél szélesebb kínálattal szolgál, a felhasználók ugyanis sokfélét szeretnek nézni. A legkedveltebbek a hírműsorok, illetve a tévécsatornák saját gyártású szórakoztató műsoraihoz kapcsolódó tartalmak. Mivel szinte minden szolgáltató szerződött minden tévécsatornával, csak néhány példát emelünk ki ezekből. A Pannon előfizetői a Barátok közt kifejezetten mobilra forgatott mini epizódjait nézhetik készülékükön. Egy rész 290 forint, ami mellett semmilyen plusz költséget nem kell fizetni. Mint Hajnal Géza mondta, az eleve mobiltelefonra készített filmek sokkal élvezhetőbbek a telefonok kijelzőjén, hiszen annak a képernyőméretnek megfelelően készítették. A Vodafone napi 450 forintért, plusz az adatforgalom díjáért kínálja azt a csomagot, amiben az RTL Klub, a Chili, a Fashion TV és a Hír TV műsorait nézhetik az előfizetők. Mint Bányai Tamás mondta, ugyan néhány hetes tapasztalatuk van, de úgy tűnik, aki előfizet a napi hozzáférésre, az 2-3 alkalommal néz be a műsorokba. Hozzátette, a letölthető videók is népszerűek, például az UEFA Bajnokok Ligája góljai, a "belövést" követő ötödik percen letölthetők a Vodafone-live-ról. A T-Mobile ügyfelei a TV 2 Aktív Starnews néven elindított, mobiltelefonra szabott televíziós tartalmát nézhetik a WAP-on minden délután, már az Aktív esti adása előtt. Az 1-3 perces anyag a hazai és a külföldi sztárvilág aktuális pletykáit, botrányait, híreit ismerteti. A letölthető tartalom nagyrészt, de nem teljes mértékben fedi az Aktív sztárvilág rovatának tartalmát, s hírei között lesznek olyanok is, amelyek a televízióban nem, csupán a mobilra vágott változatban kapnak majd helyet. Azoknak, akik rendszeresen szeretnék használni a széles sávú szolgáltatásokat, érdemes előfizetniük egy-egy ilyen hozzáférést tartalmazó csomagra, hiszen így havonta több ezer forintot is megtakaríthatnak.