Behálózott szórakoztatóipar

Világszerte robbanásszerű fejlődés zajlik le a szórakoztatóiparban. Miközben 2010-re harmadával nőhet az erre költött pénz, a szórakozás terepe egyre inkább az internet lesz - Magyarország azonban egyelőre hátul áll a sorban.

Napjaink egyik leggyorsabban növekvő ágazata a globális média- és szórakoztatóipar, amelynek forgalma évi 6,6 százalékos növekedési ütem mellett 2010-re elérheti az 1800 milliárd dollárt - derül ki a Pricewaterhouse Coopers (PWC) felméréséből. A tanulmány szerint a legdinamikusabb fejlődési ütemet a videojátékok piaca (8,9 százalékkal) és az internet fogja produkálni (8,4 százalékos bővüléssel). A zeneiparra is egyre jellemzőbb a digitális terjesztés és a mobiltelefonos zeneletöltések terjedése. Az e-zene általában a kalóz CD-knél is olcsóbb - nem véletlenül áll biztató fejlődési lehetőség előtt az iparág. Ráadásul a zeneletöltésekért és elektronikus játékokért leginkább az egyébként is a világ leggyorsabban fejlődő térségében, a Távol-Keleten a legélénkebb az érdeklődés. A PWC prognózisa szerint Kína 2009-re a térség legnagyobb piacává növi ki magát a jelenleg piacvezető Japánnal szemben.

- Itthon egyelőre visszafogottan érvényesülnek ezek a tendenciák - fogalmazott Csáki Zoltán az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) alelnöke. Szerinte a digitális szórakoztatóipar nálunk gyerekcipőben jár. Úgy véli, a terjedés legfontosabb akadálya a gyenge internet-ellátottság, és ezen belül is a megfelelő a gyorsaságot biztosító széles sávú hozzáférés aránya.

Ugyanakkor a hazai terveket lehetne mobiltelefonra is alapozni - ez a piac ugyanis itthon is dinamikusan bővül. Ám a gyors letöltést lehetővé tévő 3G nem igazán elterjedt. Az összetettebb tartalmak (zenék, műsorok, és játékok) letöltése rétegszolgáltatás. Kamarás Dávid, a letölthető multimédiás tartalmakkal foglalkozó Telefor Kft. üzletág igazgatója elmondta: náluk a havi mintegy tízezer darab letöltés többségét az egyszerűbb, hagyományos mobiltartalmak dominálják (háttérképek, vagy polifonikus csengőhangok). A TV2 csoport tagjaként működő Telefor számára a nagy lökést a különböző valóságshow-k, illetve egyéb tévéműsorokhoz kapcsolódó letölthető tartalmak hozzák. Külföldi példák alapján azonban Kamarás is úgy véli, hogy várható a zenék, teljes tévéműsorok letöltésének ugrásszerű növekedése - amit szerinte most a szolgáltatások viszonylag magas ára korlátoz.

A digitális forgalom 2005-ben elérte a 19 milliárd dollárt, és 2010-re várhatóan 67 milliárdra emelkedik. Kisebb ugrásra nálunk is számítani lehet: a teljes hazai online kiskereskedelem 2005-ben 19 milliárd forint volt, ami a várakozások szerint 2006-ban 26-27 milliárd forintra nő.

A pénzügyi előrejelzés szerint a világon - a széles sávú internetelérés és a mobil technológiák dinamikus terjedése okán - a kiskereskedelem egyre nagyobb része tevődik át majd a netre.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.