Tiltakozás a Bakonyt átszelő vasútvonal megszüntetése ellen

Tiltakozó fórumot tartottak bakonyi polgármesterek és civil szervezetekvezetői Zircen a Bakonyt átszelő - Veszprém-Veszprémvarsány közötti -79 kilométeres szakaszának megszüntetése ellen.

    A fórum résztvevői állásfoglalást fogadtak el, amelyet megküldenek a gazdasági és közlekedési miniszternek, illetve létrehoztak a bakonyi vasútvonal megmaradása érdekében egy ügyvivői és védnöki testületet is. Ez kezdeményezi, hogy a bakonyi vonal Cuha-völgyi szakaszát helyezzék örökségvédelem alá, és nyilvánítsák az ottani vonalszakaszt - az alagutakat és viaduktokat - ipari műemlékké, illetve legyenek a "technikai örökségünk" részei.

    A zirci fórumon Vésztő polgármestere, a Vasutas Települések Szövetségének elnöke bejelentette: a jövő héten aláírás-gyűjtési akciót indítanak, 50 ezer aláírást kívánnak összegyűjteni. Ezzel azt szeretnék elérni, hogy a parlament az őszi ülésszakának kezdetén nyílt napot tartson a 28 vasúti szárnyvonal megszüntetése, illetőleg fennmaradása kérdésében.

A polgármester rámutatott arra is, hogy a megszüntetésre ítélt 28 szárnyvonal közvetlenül érint 201 települést és 900 ezer embert. Hozzátette: megtakarításként 6,5 milliárd forintot "mondtak be" az illetékesek, de a "mi számításaink szerint ennek csak a felét érheti el".

    A tiltakozó fórumon Bakonyszentlászló jegyzője, a védnöki testület vezetője hangsúlyozta: a millennium évében, 1896-ban épült vaspálya Magyarország legszebb vonalvezetésű hegyi vasútja - a Magas-Bakony Cuha-völgyi szurdokában három alagúton és két viadukton halad át -, s e műszakilag egyedülálló hegyi pálya a svájci hegyivasutak "kistestvére". Megszüntetése meggondolatlanság és pótolhatatlan veszteség lenne - fogalmazott a védnöki testület elnöke.

"A Cuha-völgyi vasút nem pusztán egy közlekedési eszköz, hanem jóval több annál; nemzeti érték, kultúrtörténeti emlék, s világörökségi helyszínt (Pannonhalma) és természeti értékeket kapcsol össze" – hangzik az állásfoglalás.
 
    Rámutatott arra is, hogy a Veszprém-Győr közötti vonalat a '80-as években betonaljzattal és nagy teherbírású sínekkel látták el, majd 2004-ben ismét felújításokat végeztek. A Cuha-völgyben támfalakat és vízalámosás elleni betonküszöböket is létesítettek. A 16 megállóhelyes vonalon a vonatok sebessége eléri az óránkénti 37 kilométert, ami mellékvonalakon különösen jónak mondható.

A Magyar Turisztikai Egyesület közlekedési tagozatának vezetője szerint "ennek a vonalnak a megszüntetése okozná talán a legtöbb kárt az összes többi közül".

Szerinte turisztikailag ilyen értékes vasútvonal kevés van az országban, "ez mini Svájc", nemzeti érték, vasút nélkül azonban "holt vidék". Minden személyforgalmi vasút gazdaságtalan Európában, ezzel érvelni nem igazán lehet a megszüntetése ellen. Az idő sem járt még el úgymond a bakonyi vonal fölött, hiszen nemrég újították fel.

Bakonyszentlászló polgármestere elmondta: a vonalon komoly teherforgalom is zajlik, sőt az alagutakat a '80-as években úgy újították fel, hogy villamos felsővezeték felszerelésére is alkalmasak legyenek. Hangsúlyozta: nem elsorvasztás, hanem inkább további fejlesztés kellene.
 
   A fórumon elhangzott, hogy Várszegi Asztrik pannonhalmi főapát is tiltakozást támogató nyilatkozatot küldött levélben, s a főpapot felkérik majd, hogy legyen a védnöki testület tagja.

    A zirci tiltakozó fórum résztvevői utolsó akciójukként a zirci állomásépület homlokzatán lévő fekete zászlót kicserélték nemzeti színű és uniós lobogóra, jelezve: hisznek abban, hogy tiltakozásuk eredményes lesz.

(forrás: MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.