Keljfeljancsi

Ideje más szemmel nézni a ferihegyi taxisokra: mától ideáljai lehetnek a multikkal hadakozó magyar kisvállalkozóknak - Dávidok, a Góliátok seregével szemben. Ferihegy új, brit tulajdonosai, a világ legnagyobb reptér-üzemeltető mamutcégének helyi vezetői tavasszal hadat üzentek a fővárosi repülőtér taxispiacát jogalap nélkül, erőszakkal kisajátító vállalkozói körnek, amely másfél évtizedes regnálása alatt abszurd, de megszokott jelenségévé vált Ferihegy mindennapi életének.

A britek láthatóan komolyan vették, hogy véget vetnek a "tarthatatlan állapotoknak": bonyolult, többkörös pályázatot írtak ki, és 60 pontba szedték az új szolgáltatóval szemben támasztott elvárásaikat. Ötéves referenciát vártak el, rossz nyelvek szerint azért, hogy eleve kizárják a reptéri taxisokat, akik 2003-ban egy új vállalkozás szárnyai alatt vitték tovább a régi üzletet. Ám minden hiába: a csatából a közismertségét a Citadella-terasz törvénytelen felépítésével megalapozó Veres István vállalkozó és üzleti köre jött ki nyertesen - az a csoport, amely gyakorlatilag a rendszerváltás óta kezében tartja a taxisszolgáltatást Ferihegyen.

Mindazok, akiket az állami tulajdonú Budapest Airport korábbi vezetéséből, a rendőrség vagy a főváros illetékesei közül felelősség terhel a reptéren a 90-es évek eleje óta uralkodó balkáni állapotokért, a nyílt, ám következményekkel nem járó törvényszegésért, most talán úgy érzik: a tender eredménye számukra felér egy felmentő ítélettel. De csak a látszat csalja meg őket. Veres érdekeltségei ugyanis - most először - az árát is megfizették a legkevesebb évi 300 ezer fuvart és milliárdos forgalmat biztosító taxisüzletnek. Esetenként fél áron, megújuló flottával, idegen nyelvet beszélő sofőrökkel fuvaroznak augusztus közepétől. Ha pedig nem játszanak a szabályok szerint, most először számon is kérhetőek.

A tegnapi eredmény inkább vádirat azoknak, akik tűrték vagy a háttérből támogatták, hogy a reptéri taxizást verseny nélkül egyetlen érdekcsoport sajátítsa ki.

A bejelentés után már az is egyértelmű, mi volt az ára az évtizedes "halogatásnak". A reptér maga augusztus közepétől a taxisoktól legalább 130 millió forint bevételhez jut évente. Korábban - hivatalosan - egy fillért sem fizettek a milliárdos üzletért cserébe. Mindezt a tarifák csökkenése mellett. Az utasok az új tarifatáblázat alapján évi 200-300 millió forintot spórolnak összesen.

Ha a reptér képes lesz betartatni a nyertes konzorciummal kötött szerződést, idővel talán a hazai utazók is leküzdik a régi reflexeket, és be mernek ülni a terminál előtt várakozó járművek bármelyikébe. A Ferihegyen járatlan külföldiek pedig nem az első taxizással szerzik meg életre szóló élményüket Budapestről - feltéve persze, hogy repülővel, és nem vonattal érkeznek. A fővárosi pályaudvarok előtt ugyanis most sem változik semmi: a drosztokon továbbra is taxishiénák lesik a tapasztalatlan idegent.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.