Dominóként dőlhetnek a felsővezeték-tartó oszlopok

Teljes csődbe torkollhat a Combinók érkezését megelőző műszaki előkészítés: elképzelhető ugyanis, hogy a Margit híd után a Petőfi hídon is meg kell erősíteni a felsővezetékeket tartó oszlopokat.

Akár a nyár végéig is elhúzódhatnak a Combino villamosok forgalomba állításához szükséges átalakítások, kiváltképp a nagykörúti felsővezeték-tartó oszlopok megerősítése vagy cseréje. Kiderült, hogy a Petőfi hídon sem jobb a helyzet, ott is olyan régi oszlopsorok találhatók, amelyek közül kettő öszszedőlt a Margit hídon múlt szombaton - értesült a Népszabadság. Valószínűsíthető tehát, hogy a hét végi baleset csak a kezdet, ugyanis információink szerint nemcsak a két átkelőn lévő szerkezetek szorulhatnak megerősítésre, de a Combino miatti terheléseket a nagykörúti oszlopok sem bírják el maradéktalanul. Szerettük volna szembesíteni a szakmai állításokkal az új sárga hernyók üzembe helyezéshez szükséges összes átalakítás, módosítás műszaki ellenőrzését végző Metróber illetékesét, ám ő egyetlen kérdésünkre sem volt hajlandó válaszolni, a BKV-hoz irányított.

Úgy tudjuk, a Margit híd elavult szerkezete annyira korrodált, hogy statikailag igen nehéz lesz megoldani az oszlopmerevítések csatlakoztatását, ehhez ugyanis "kevés négy új csavar lefúrása". Bonyolítja a Combinók forgalomba állítását, hogy információink szerint ezek a villamosok külföldön elővárosi vasútként, hévhez vagy metróhoz hasonló műszaki elven működnek, tehát elektrotechnikai és statikai szempontból a nagykörúti villamosvonal összes al- és felépítménye lényegében alkalmatlan lehet az óriás hernyók zavartalan üzemeltetésre.

Információink szerint tisztázatlan például a Margit híd vezetéktartó oszlopainak a tulajdonjoga is, amely a - e műtárgyakat általában birtokló - Budapesti Dísz- és Közvilágítási (BDK) Kft. szerint, jellegéből adódóan, mindenképp a BKV-é. Erről azonban jelenleg is komoly vita zajlik a két társaság között. A Népszabadság értesülése szerint ugyanakkor ez a polémia mellékesnek tekinthető az úgynevezett oszlopállékonysági vizsgálat szempontjából. Az ugyanis mindenképp a használó, tehát a közlekedési vállalat felelőssége - állítják az illetékesek. Csakhogy a BDK névtelenséget kérő szakértője szerint ezeket az ellenőrzéseket "nem menet közben", hanem előzetesen, az új villamosok forgalomba állítása előtt kellett volna elvégezni, a teljes vonalon.

A szombati oszlopdőlés után egyébként a BDK azonnal nekilátott egy nem hivatalos felméréshez a Petőfi hídon is. A néhány évvel később kihelyezett szerkezetek állapota azonban lényegesen jobb, ezeket már ellátták korrózióvédő gyűrűvel és alsó merevítéssel is. Teherbíró képességük azonban kérdéses, ezért a BDK illetékese szerint az újabb oszlopállékonysági vizsgálat során, a "feszítésnél különös gondossággal kell eljárni".

Ezt erősítette meg lapunknak a BDK-ban a főváros mellett ötvenszázalékos tulajdonnal rendelkező Budapesti Elektromos Művek (Elmű) Zrt. szóvivője, Boross Norbert is, aki magánvéleményeként elmondta, ezek az oszlopok új korukban sem bírtak volna el ilyen, a Combinók miatti többszörös terhelést. Egész egyszerűen nem erre méretezték őket. Az ilyen műszaki tulajdonságú szerelvényeket például Németországban elővárosi vasútként működtetik, az al- és a felépítményeket is ahhoz méretezték. Ezek a villamosok "olyan méretű tömegáramot" jelentenek, ami megegyezik a hév vagy a metró üzemeltetésével. Azok esetében viszont az áramellátást földkábelekkel, s más elektromos rendszerekkel oldják meg. A szerelvények gyorsulásához és lassulásához minden szempontból megfelelő időre és távolságra van szükség, ám ez az ilyen sajátos villamoskocsikkal nem biztos, hogy optimálisan megoldható a nagykörúti körülmények között.

A Margit híd rövid története

1876: megépül Budapest második hídja.

1935-37: korszerűsítik, és két sávval bővítik az átkelőt.

1948: teljes szélességben újjáépítik a háborúban felrobbantott hidat.

1976: nyolc és fél hónap alatt felújítják a Margit hidat; átépült a villamos- és a közúti pálya, kicserélték a dilatációs szerkezeteket, kijavították a mederpilléreket, ezzel egy időben mindkét hídfőnél gyalogos-aluljáró épült.

2001: a városházán bejelentik, hogy 2004-re halasztják a híd felújítását.

2003: az illetékes főpolgármester-helyettes nyilatkozata szerint a híd a 24. órában van, legkésőbb 2006-ban mindenképpen le kell zárni és fel kell újítani.

2004: nincs égető szükség a Margit híd felújítására - állítják a városházán, szakértői vizsgálatokra alapozva. A csaknem 6 milliárd forintba kerülő felújítással megvárják, amíg elkészül az M0-s északi hídja.

Felállításra váró új oszlopok a Margit hídon
Felállításra váró új oszlopok a Margit hídon
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.