Csip a szekéren
Pedig mindössze annyi történt, hogy a 4-6-os vonalára rendes villamosokat vettek. Olyanokat, amelyekkel az öreg Ganz-járgányokat végre leválthatták - volna. A főváros számára azonban egyelőre ez (is) megoldhatatlan feladatnak bizonyult. A fejesek prüszkölnek a műszaki hibák miatt. A városháza vizsgálatért kiált. A végén még fegyelmit kap a vasbeton.
A BKV kapálódzik: ő aztán nem tehet róla, hiszen "a teljes befejezés októberre várható". Kapkodni a 2-es metró kezdődő felújítása miatt kellett; ezért engedték vissza a pályára utasokkal az öreg villamosokat. Meg azért, mert nincs elég pótbuszuk. Ez így még érthető. Sokkal aggályosabb, hogy a régi villamos egysoros felsővezetékét vastagabbra és kétsorosra kellett cserélni. Ez azonban nehezebb, mint a régi. A vezeték több helyen is azért roppantotta össze a régi villamosok áramszedőit, mert behajlott. Nosza, gyorsan megfeszítették. Ezt viszont a tartóoszlopok nem bírták ki - ennyire egyszerű volna ez az egész?
Az is gond, hogy a gyors Combino Németországban afféle elővárosi HÉV-ként futott. Nagyjából akkora energiaforrásra van szüksége, mint a metrónak. Kampány van ugyan, ám Demszky Gábor és Aba Botond eddig egy szóval sem említette, hogy a 4-es metró előtt még gyorsan fölrántják a nagykörúti (5-ös?) metrót is.
Mindez viccesnek tűnhet, annyira persze mégsem az. A nagykörúti villamoscsere olyan, mint az életünk. Van valamink, ami ütött-kopott, csörög-csattog, de a miénk, működik. Szeretnénk helyette jobbat, újat, fényeset. Elkezdünk buherálni, hátha összejön. Aminek az a vége, hogy csipet szerelünk a szekérre. Aztán ha nem sikerül, hivatkozhatunk az előre ki nem számítható, "váratlan" körülményekre. Felelni fölkészületlenségünk miatt? - ezt nem nekünk találták ki.
Ha viszont ezoterikusan közelítjük meg a kérdést, az oszlopok ledőlését égi jelként is fölfoghatjuk. Bizonyára az lett volna a szokatlan, ha minden flottul megy, és a végén észre se vesszük, hogy jobb és kényelmesebb villamoson utazunk. Megszoktuk, hogy büdös, koszos a város; ha egy napon kitisztulna a levegő, talán megszédülnénk, mint magas csúcsokon a felkészületlen hegymászó.
És bolondnak néznénk azt, aki zacskóval megy kutyát sétáltatni.
Ha a sport oldaláról közelítünk, Gyárfás Tamást idézzük. "A Magyar Úszó Szövetség ... minden idők legnagyobb Európa-bajnokságára készül - írja a szervezőbizottság elnöke az egy hét múlva kezdődő Margit-szigeti úszó Eb honlapján. - A környezet festői lesz ..., július 26-tól augusztus 6-ig mindenki megmutathatja a magyar fővárosban, hogy igazán mire képes."
Amikor tavasszal a főpolgármestert arról faggatták, mit tesznek a Margit-szigeti úszó Eb idején a közlekedésért, az volt a válasz, hogy sűrítik a 4-6-os villamos járatait.
Na, ez nem ilyen egyszerű.