Az MSZP-frakció a vasútvonalak bezárásáról tárgyalt
Az ülés célja az volt, hogy a minisztériumok vezetőivel folytatott konzultáció segítségével a frakció szakpolitikusai mellett a többi képviselő is felkészülten kapcsolódhasson be a következő hetek, hónapok szakmai és társadalmi egyeztetés-sorozatába.
A frakcióvezető beszámolt arról, hogy megvitatták a MÁV reformját és a kihasználatlan szárnyvonalak sorsát, és egyetértésre jutottak abban, hogy minden régióban minden egyes problematikus vonalról külön kezdődjön egyeztetés annak érdekében, hogy meghatározzák, a vasúti, vagy az autóbusz-közlekedés biztosít-e jobb és olcsóbb szolgáltatást.
Az egyeztetések során megvizsgálják azt a 28 vonalat is, amelynek a jövőjét a MÁV megfontolásra javasolta. Ezeken a vonalakon az átlagos utasszám 20 fő alatt van, a vonatok sebessége nem éri el az óránkénti 40-60 kilométert, ugyanakkor van lehetőség Volán-buszon való közlekedésre.
A közlemény szerint az egyeztetéseken két alapelvet tartanak szükségesnek érvényesíteni: az egyik az, hogy tömegközlekedés nélkül település nem maradhat, a tömegközlekedés biztosítása közszolgáltatás. A másik, hogy párhuzamos közlekedés fenntartására nincs szükség.
"A gazdaságosság és a kihasználtság szempontjai alapján kell eldönteni azt, hogy az adott vonalon a vasúti személyszállítás megtartása, vagy autóbuszjáratok indítása a célszerűbb. Az egyeztető tárgyalásokon az önkormányzatoknak különböző lehetőségeket kell felkínálni: a menetrendek átalakítását, Volán-járatok bekapcsolását illetve sűrítését, közlekedési szövetségek létrehozását, a szárnyvonal működtetésének átadását az önkormányzatoknak a buszokhoz is járó állami támogatás átadásával együtt" - írja a frakcióvezető.
Hozzáteszi: a képviselők álláspontja szerint "a helyközi tömegközlekedés reformjának fontos része a MÁV igazgatási költségeinek csökkentése, a jelenleg 25 milliárdot felemésztő központi szervezetek létszámleépítése, a MÁV nagymennyiségű ingatlanjával való gazdálkodás áttekintése, a vasúti és a buszközlekedést mindenütt összehangoló regionális közlekedési szövetségek kialakítása, a vasúti- és busztarifarendszer egységesítése, az elővárosi vasút fejlesztése".
(forrás: MTI)