Bukásra áll a regisztrációs adó
Valószínűleg a jövő év elején kérelmezheti az a mintegy 80 ezer gépjármű-tulajdonos a befizetett regisztrációs adó egy részének visszatérítését az államtól, akik 2004. május 1-je (az adó bevezetése) és 2005. december 31-e között helyezték forgalomba külföldről behozott használt autójukat. Erre akkor nyílik valóban lehetőség, ha az Európai Bíróság majdani döntésében egyetért a tegnap megjelent főtanácsnoki véleménnyel. A konkrét ügyet egy magyar magánszemély indította el, és az esetek döntő többségében az uniós bíróságon elfogadott tanácsnoki állásfoglalás arra jut: a korábbi - az ügy időszakában is hatályos - regisztrációsadó-szabályozás ellenkezik az uniós joggal. Az idén év elejéig érvényes rendelkezések a külföldről behozott használt gépkocsik esetében figyelmen kívül hagyták az értékcsökkenést. Vagyis azonos mértékű regisztrációs adót írt elő a tízéves és az új autókra is. A főtanácsnok szerint evvel hátrányosan megkülönböztette a magyar állam a külföldről behozott használt gépkocsikat azokkal a Magyarországon korábban nyilvántartásba vett, hasonló gépjárművekkel szemben, amelyekre már korábban kivetették az adót. A gyakorlatban ez azt jelentette, hogy a magyar állampolgároknak jobban megérte belföldön vásárolni használt autót, mint azt egy másik uniós tagállamból behozni - fűzte hozzá Oszkó Péter, a Deloitte adópartnere.
Ahhoz, hogy azok hozzájussanak pénzükhöz, akik az uniós jogszabályok adta kereteknél többet fizettek a behozott autójuk után, a bíróságnak meg kell fogadnia a főtanácsnok azon véleményét is, hogy a visszatérítést minden érintett esetében lehetővé kell tenni. Amennyiben a magyar állam igazolni tudná, hogy a költségvetést nehéz helyzetbe hozó, nagy összegű visszatérítésről van szó, valamint hogy jóhiszeműen járt el (vagyis nem volt tudomása arról, hogy a szabályozás sérti az uniós jogot), korlátozni lehetne a viszszaigénylők körét. A főtanácsnok azonban ezt nem látja indokoltnak, így szerinte mindenkinek, aki 2004. május 1-je és 2005. december 31-e között helyezett forgalomba külföldről származó használt autót Magyarországon, jár az értékcsökkenés visszatérítése.
A Pénzügyminisztérium szerint 80 ezer használt gépjárművet hoztak be az országba a kérdéses időszakban, s ezek után összesen 29 milliárd forint regisztrációs adót fizettek be - a költségvetést ennek egy része terheli majd. A ma hatályos törvény a használt gépjárművek esetében 3 és 66 százalék közötti mértékben ad lehetőséget a regisztrációs adóteher csökkentésére a gépkocsi életkorának megfelelően. Az azonban korántsem biztos, hogy a Pénzügyminisztérium nem dolgoz ki külön avultatási mutatót a visszafizetéshez - amennyiben erre valóban sor kerül. Az Európai Bíróság ugyanis szabad kezet ad ilyen ügyekben a tagállamoknak - mondta lapunknak Gombkötő Bálint, a KPMG adómenedzsere. Kérdéses továbbá az is, hogy minden gépkocsi-tulajdonos él-e a visszaigénylés lehetőségével. Azoknál, akik magánszemélyként intézték a forgalomba hozatalt, egyértelmű a helyzet: ők fordulhatnak majd a vámhatósághoz a visszaigénylés jogcímét és pontos összegét tartalmazó kérelemmel. A használtautó-importőrtől vásárolt gépjárművek esetében viszont valószínűleg csak az importőr intézkedhet, ha a forgalomba hozatal is cége nevén futott, vagyis az adót a cég nevére vetette ki a hatóság.