Bukásra áll a regisztrációs adó

Visszajárhat a gépjárművekre kivetett regisztrációs adó egy része azoknak, akik 2004 májusa és 2005 vége között vásároltak vagy hoztak be külföldről használt autót. Az Európai Bíróság főtanácsnoka szerint az adószabály nem felelt meg az uniós jognak.

Valószínűleg a jövő év elején kérelmezheti az a mintegy 80 ezer gépjármű-tulajdonos a befizetett regisztrációs adó egy részének visszatérítését az államtól, akik 2004. május 1-je (az adó bevezetése) és 2005. december 31-e között helyezték forgalomba külföldről behozott használt autójukat. Erre akkor nyílik valóban lehetőség, ha az Európai Bíróság majdani döntésében egyetért a tegnap megjelent főtanácsnoki véleménnyel. A konkrét ügyet egy magyar magánszemély indította el, és az esetek döntő többségében az uniós bíróságon elfogadott tanácsnoki állásfoglalás arra jut: a korábbi - az ügy időszakában is hatályos - regisztrációsadó-szabályozás ellenkezik az uniós joggal. Az idén év elejéig érvényes rendelkezések a külföldről behozott használt gépkocsik esetében figyelmen kívül hagyták az értékcsökkenést. Vagyis azonos mértékű regisztrációs adót írt elő a tízéves és az új autókra is. A főtanácsnok szerint evvel hátrányosan megkülönböztette a magyar állam a külföldről behozott használt gépkocsikat azokkal a Magyarországon korábban nyilvántartásba vett, hasonló gépjárművekkel szemben, amelyekre már korábban kivetették az adót. A gyakorlatban ez azt jelentette, hogy a magyar állampolgároknak jobban megérte belföldön vásárolni használt autót, mint azt egy másik uniós tagállamból behozni - fűzte hozzá Oszkó Péter, a Deloitte adópartnere.

Ahhoz, hogy azok hozzájussanak pénzükhöz, akik az uniós jogszabályok adta kereteknél többet fizettek a behozott autójuk után, a bíróságnak meg kell fogadnia a főtanácsnok azon véleményét is, hogy a visszatérítést minden érintett esetében lehetővé kell tenni. Amennyiben a magyar állam igazolni tudná, hogy a költségvetést nehéz helyzetbe hozó, nagy összegű visszatérítésről van szó, valamint hogy jóhiszeműen járt el (vagyis nem volt tudomása arról, hogy a szabályozás sérti az uniós jogot), korlátozni lehetne a viszszaigénylők körét. A főtanácsnok azonban ezt nem látja indokoltnak, így szerinte mindenkinek, aki 2004. május 1-je és 2005. december 31-e között helyezett forgalomba külföldről származó használt autót Magyarországon, jár az értékcsökkenés visszatérítése.

A Pénzügyminisztérium szerint 80 ezer használt gépjárművet hoztak be az országba a kérdéses időszakban, s ezek után összesen 29 milliárd forint regisztrációs adót fizettek be - a költségvetést ennek egy része terheli majd. A ma hatályos törvény a használt gépjárművek esetében 3 és 66 százalék közötti mértékben ad lehetőséget a regisztrációs adóteher csökkentésére a gépkocsi életkorának megfelelően. Az azonban korántsem biztos, hogy a Pénzügyminisztérium nem dolgoz ki külön avultatási mutatót a visszafizetéshez - amennyiben erre valóban sor kerül. Az Európai Bíróság ugyanis szabad kezet ad ilyen ügyekben a tagállamoknak - mondta lapunknak Gombkötő Bálint, a KPMG adómenedzsere. Kérdéses továbbá az is, hogy minden gépkocsi-tulajdonos él-e a visszaigénylés lehetőségével. Azoknál, akik magánszemélyként intézték a forgalomba hozatalt, egyértelmű a helyzet: ők fordulhatnak majd a vámhatósághoz a visszaigénylés jogcímét és pontos összegét tartalmazó kérelemmel. A használtautó-importőrtől vásárolt gépjárművek esetében viszont valószínűleg csak az importőr intézkedhet, ha a forgalomba hozatal is cége nevén futott, vagyis az adót a cég nevére vetette ki a hatóság.

Használt autók eladásra várva. Az unió korlátot emel a magyar bevételi terveknek
Használt autók eladásra várva. Az unió korlátot emel a magyar bevételi terveknek
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.