Mindhalálig dizájn
Lehet egy fogkefe luxustárgy? Itthon még aligha, külföldön viszont már az. A ruházatban patinásnak számító nagy nevek (Dolce & Gabbana, Versace, Gucci) újabban bútorokon, járműveken, illetve egészen egyszerű használati tárgyakon is megjelennek. Ahogy az exkluzív kivitelű és formatervezett, ámbár mégiscsak mezei főzőedények és turmixgépek fölött elmélkedő Wall Street Journal írta: a luxusmárkák többsége számára az utóbbi néhány, visszaesést hozó év után a túlélést jelentheti, ha minél több területre kiterjeszti fennhatóságát, minden oldalról körbebástyázva magát márkahű vásárlóból. (Akik között az USA Today felmérése szerint egyre nagyobb a gyerekek, illetve tinédzserek aránya - bár a számlát vélhetőleg a szülők állják.)
A hazai elit számára hosszú ideig inkább az önmagában véve is költséges tételek, mint a ház, az autó, ékszerek, karóra jelentették a luxust, és ez bizonyos mértékig ma is igaz. Ennek megfelelően, míg Prágában vagy Kijevben már régen megjelentek a luxusmárkák, addig nálunk inkább kivártak a cégek. Bár Magyari Tamás, a 2005-ben az Andrássy úton nyitott Ermenegildo Zegna üzletvezetője szerint most is megfigyelhető részükről egyfajta állandó, óvatos "piackóstolgatás". Tőkéstársként, befektetőként nem szívesen kockáztatnak, a jellemző inkább az, hogy próbálnak itteni partnert találni, akit támogatnak. Ezzel többnyire csak az a probléma, hogy a luxuskategóriába tartozó üzlet komoly, százmillió feletti tőkemennyiséget, tágas eladóteret - amiből egyelőre vajmi kevés van a belvárosban - és komoly menedzsment-ismereteket kíván. Ezeknek pedig csak elenyészően kevés hazai vállalkozó tud megfelelni. Alessandro Farina, az 1997-ben alapított Alessandro & Co. budapesti nemzetközi szabászat és divatáruüzlet tulajdonosa szerint az itt kétségtelenül meglévő vásárlóerő ellenére a "nagy nevek" fanyalgása abból is fakadt, hogy nem igazán volt olyan reprezentatív "luxusutca" ahol boltot nyithattak volna. Másrészt a hazai tehetősek külföldi sorstársaiknál jóval kevesebbet költenek ruházkodásra, kozmetikumokra és egyéb luxustermékekre, az igényesebbje pedig inkább Bécsbe, Milánóba, Párizsba jár bevásárolni. Bár a piaci pletykák szerint a Louis Vouitton itteni boltnyitását a hazai közönség mellett inkább az új repülőjáratokkal egyre több hozzánk érkező kelet-ázsiai turista motiválta (ott ugyanis az LV rendkívül népszerű), piaci vélemények szerint a bolt nyitásának önmagában is roppant jelentősége van. Ha a Louis Vuitton Moet Hennessy- (LVMH) csoport valahol saját üzletet nyit, az automatikusan vonzza a többi nagy nevet. Bár a múlt ősszel számos helyen felröppent híresztelések ellenére a Burberry hazai piacra lépése egyelőre várat magára, a legfrissebb jövendölések már arról szólnak, hogy a Chanel esetében is maga az anyacég akar boltot nyitni Budapesten, illetve a Guccit is "meggyanúsították" ezzel.
Beigazolódni látszik az a szakértői jövendölés, hogy az Andrássy úton lesz az itteni luxusutca: a már meglévő Ermenegildo Zegna és a most nyíló LV-üzlet mellett a hírek szerint idetelepül a Caprice ékszerbolt is.