Alkotmányos aggályok az oktatási törvények miatt
A Fidesz álláspontja szerint a kormány oktatási elképzeléseinek szinte teljes spektruma az alkotmányba ütközik, kezdve a kistérségi iskolák társulásától a tandíj bevezetéséig. A Fidesz észrevételeit Pokorni Zoltán ismertette.
1. Sérti az önkormányzati autonómiát az a közoktatási törvényhez benyújtott módosítás, amely szerint csak tagiskolaként működhet minden olyan intézmény, amelyiknek nincs nyolc évfolyama. Az önkormányzatok joga dönteni arról, hogy oktatásifeladat-ellátási kötelezettségeiknek milyen - önálló vagy társult intézményi - formában tesznek eleget, vagyis egy feles törvénynyel igyekeznek "felülírni" egy kétharmados törvényt.
2. Az "egyenlő munkáért egyenlő bér jár" alkotmányos alapelvet csorbíthatja az a rendelkezés, amely lehetővé teszi a munkáltatóknak, hogy szeptembertől heti négy órával megemeljék a pedagógusok kötelező óraszámát. Vagy mindenki számára előírják a plusz munkaórákat, vagy senkinek. (Így előfordulhat, hogy az egyik pedagógus többet dolgozik, mint a másik, mégis ugyanannyi bért kap.)
3. A kormány megkísérli "viszszalopni" a felsőoktatási törvénybe az Alkotmánybíróság (AB) által korábban kifogásolt passzusok egy részét. Az AB az alaptörvénybe ütközőnek találta az egyetemek és a főiskolák élén fölállítani tervezett irányító testületek széles körű jogosítványait, így végül csak a lényegesen kisebb hatáskörű gazdasági tanácsokat állították föl. A módosító javaslatok szerint ezek a testületek nyújthatnák be a szenátusnak a költségvetést, a fejlesztési előterjesztéseket, vagyis gazdasági ügyekben korlátozódhat az intézményi autonómia.
4. Bár a tandíj bevezetése nem ütközik az alkotmányba, de az AB korábbi döntései rámutatnak: a tandíjnak arányban kell állnia a megélhetés és a tanulás költségeivel annak érdekében, hogy ne korlátozza a felsőoktatáshoz a képességek szerint való hozzáférés jogát. A kormány ezt a szempontot nem veszi figyelembe a tandíj meghatározásakor, mert a képzés költségeinek bizonyos hányadát szedné be a hallgatóktól.
Az MSZP szerint a Fidesz észrevételei csak részben megalapozottak. Szabó Zoltán, az Országgyűlés oktatási bizottságának elnöke válaszolt.
1. Az, hogy nyolc osztályból áll az általános iskola, szakmai kritérium, így a közoktatási törvényben lehet előírni. Az önkormányzatok joga ezzel nem sérül, mert arról továbbra is dönthetnek, hogy a nyolcosztályos iskolát önállóan vagy tagiskolaként tartják-e fönn.
2. A pedagógusi óraszám emelésének lehetővé tétele nem alkotmányellenes, de hogy ne az eddig is jól teljesítő tanárokra "lőcsöljenek" pluszterheket, módosító indítványt nyújtanak be. Ennek alapján szeptembertől plusz heti két óra tanórán kívüli foglalkozás rendelhető el, 2007 szeptemberétől viszont minden pedagógusnak kettővel több tanórát kell majd hetente tartania.
3. Az intézmények autonómiája szempontjából valóban aggályos, hogy a költségvetést a gazdasági tanácsok nyújthatnák be, ezért módosító indítványt adtak be, amely szerint a gazdasági tanács egyetértésével a rektor nyújtja be a költségvetést.
4. A tandíj bevezetése nem aggályos: az ösztöndíjrendszer, a diákhitel és az, hogy a hátrányos helyzetűeknek, illetve a legjobban teljesítőknek nem kell tandíjat fizetniük, a képzés költségein túl figyelembe veszi a tanulás és a megélhetés költségeit is.
Visszautasított mikrohullámú sütő
Oktatási jogok biztosaként, a jelenlegi jogosítványait megőrizve működhetne a jövőben is Aáry-Tamás Lajos hivatala. Az MSZP módosító indítványa ugyanis az oktatási jogok tanácsadója helyett ezt venné be a törvénybe. Ezzel helyreállt a régi rend, hiszen a tanácsadói titulus csorbította volna Aáry-Tamás jogkörét. A hét éve működő hivatal tavaly 1362 üggyel foglalkozott. A biztos többször vizsgálódott testi fenyítések kapcsán. Az erőszak leginkább a diákok között terjed, az iskolák és a pedagógusok azonban erre nincsenek fölkészülve. A biztos ezért az Európa Tanács budapesti dokumentációs központjával közös kampányt indít. Több panasz érkezett cukorbeteg vagy lisztérzékeny diákok részéről is, hogy - bár a jogszabályok ezt előírják - az iskola nem gondoskodik számukra megfelelő ellátásról. Volt olyan intézmény, amely azt sem engedte meg, hogy a diák az otthonról hozott ételt a konyhán megmelegítse. Sőt, azt sem, hogy a szülő e célra mikrohullámú sütőt vásároljon az iskolának. (V. A. D.)