Nagyon lassú vonat két utassal
A kormány - a MÁV veszteségeinek csökkentése érdekében - huszonnyolc vasúti mellékvonal megszüntetéséről döntött. Az egyik ilyen vonat Baranya megyében, Villány és Sellye között jár. Miképp vélekednek minderről azok az utasok, akik rendszeresen erre a vonalra váltottak jegyet vagy bérletet?
- Várható volt - mondja csendesen a 18 éves Kovács Gyula. A középiskolás fiatalember este negyed hatkor a villányi vasútállomás peronján egy padon ül, és a Mohács felé induló vonat beállására vár. A Villányban élő Kovács Gyula gyakran utazik Sellyére is, mivel elvált apja ott lakik. Arról az útról a fiú így beszél:
- A sellyei vonat néha olyan lassan megy, hogy futva le lehet hagyni. Ezért kevesen utaznak rajta. Volt, amikor egyedül ültem a vonaton. Szerintem nem bánkódnak majd a villányiak, ha megszűnik ez a vonat.
A Villány-Sellye vonalon úgynevezett Bz-vonatok járnak, mindössze egyetlen kocsival. A felszállóknak 56 ülőhelyet biztosító piros járművek az 58 kilométeres utat egy óra 42 perc alatt gyűrik le. A naponta négyszer ingázó vonat 13 helyen áll meg. A menetidőt főképp a Harkány és Vajszló közötti szakasz "nyújtja meg", mivel ott a sínek annyira öregek és kis teherbírásúak, hogy az egyébként 80 kilométeres sebességre képes Bz-k csak húsz kilométerrel cammoghatnak. A pálya felújítása milliárdos nagyságrendű befektetést igényelne, ami bizonyosan nem térülne meg, lévén, hogy egy vonaton átlagosan 26-an utaznak. S a kihasználtság - a szakemberek szerint - akkor sem nő, ha a menetidő rövidül, hisz Sellye és Villány között nincs annyi munkahely vagy iskola, ami ezen a vonalon mozgásba hozná a helybélieket. A dél-baranyaiak Pécsre ingáznak dolgozni és tanulni, nem pedig kelet-nyugati irányba.
Hogy mennyire nincs utas, azt magam is megtapasztalhatom: fél hat után három perccel megérkezik Villányba a sellyei vonat, s mindössze négyen szállnak le róla. Egyikük, Rapp Jolán Sellyéről jött és a közeli Palkonyára tart a szüleihez. A 22 éves fiatalasszony - amikor szóba hozom a vonat tervezett megszűnését - ennyit mond:
- Nem sírok utána, mert lassú ez a vonat. A busz gyorsabb. - A vasutasokat sajnálom, ha emiatt elvesztik a munkájukat. A vasutasok mindig udvariasak, kedvesek. Gyakran elbeszélgetek velük, így jól eltelik az idő.
Hat óra előtt három perccel indul Villányból az utolsó selylyei járat. A kocsiban öten ülnek. Közülük hárman vasutasok. A két "civil" utas egyike Sárközi Brigitta. A 20 éves lány Sámodra igyekszik a barátjához. Ő is a vonat lassúságát panaszolja, és abban bízik, hogy a busz gyorsabb lesz. A másik nem vasutas utazó egy 22 éves lány, aki Kémesen lakik, s onnan jár hetente kétszer az egyik villányi pincészetbe dolgozni. Ő így fogalmaz:
- A vonat kényelmesebb, mint a busz, mert a vonaton lehet jönni-menni, és az se mellékes, hogy van rajta vécé. Amúgy meg nem bízom abban, hogy jobb lesz nekünk a busz. Szerintem az ormánsági falvaknak még nehezebb lesz, ha ez a vonat leáll. Nekünk eddig minden változás rontott a helyzetünkön. Ezután még nehezebben tudunk kimozdulni.
Akik abban reménykednek, hogy a busz gyorsabb lesz, nem ismerik a Pannon Volán menetrendjét. A jelenleg Sellye és Villány között járó buszok - az útvonaltól függően - 91-108 perc alatt teljesítik a távot. A busz még több helyen megáll, mint a vonat, ez okozza a hosszú menetidőt. Ráadásul a busz drágább a vonatnál. A Villány- Sellye út a MÁV-nál 544, a Pannon Volánnál 762 forintba kerül. Ugyanezen a vonalon egy 40 kilométeres dolgozói havibérlet 15 300 forint a vasúton, míg a buszon 22 200 forintot kell érte fizetni. (A teljes útra nem érdemes nézni a bérlet árát, mert olyat az elmúlt években egyet se váltottak, tudtuk meg a villányi vasútállomás jegypénztárában, 40 kilométeres bérlet viszont több is van.) A különböző kedvezményes jegyek és bérletek is hasonló eltérést mutatnak, s mindig a vonat az olcsóbb, 30-48 százalékkal.