Kong az ürességtől a reklámkassza

Ebben az évben aligha lesz érzékelhető a közösségi bormarketing - a Magyar Bormarketing Kht. számlájára eddig egyetlen fillér sem érkezett. Emlékezetes, hogy a kht. működéséhez szükséges forrást a bor jövedéki adójának eltörlése nyomán újra felhasználható 1,2-1,5 milliárd forintból kellene fedezni. A bor literenkénti nyolc forint jövedéki adójának fizetését már tavaly megszüntették, de a parlament arról is döntött, hogy továbbra is ekkora öszszeget kell a belföldön forgalomba hozott borok után fizetni. A pénz azonban nem a költségvetésbe folyik, hanem a borászok kapnák - ha fizetnének - közösségi marketingre s a minőség ellenőrzésére.

A borászok már tervezet formájában kifogásolták a törvényt, s a jelek szerint igazuk lett: a végrehajtási rendelet máig nem született meg. Gráf József agrárminiszter több fórumon is kijelentette, amíg megosztott a borásztársadalom, nincs értelme elindítani a kht.-t. - A Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium és a magyar borászati szakmai szervezetek által alapított Magyar Bormarketing Kht. képviselői a napokban megegyeztek - mondta lapunknak Nemes Richárd, a kht. ügyvezetője. Beszámolt arról is, hogy az összes szakmai szervezet, a kunsági, az egri, a mátrai hegyközségek és a nagyobb borászati vállalkozások írásban egyezségre jutottak a marketing-hozzájárulásról. Egyebek mellett arról, hogy milyen elvek mentén fizessen a literenkénti 80 forintos árat elérő kunsági és az ezer forintokban gondolkodó topborász. Ezek után a miniszterrel sikerült megállapodniuk, hogy a hozzájárulást visszamenőlegesen nem, és csak a forgalomba hozatal után fogják szedni.

Most az látszik valószínűnek, hogy először 2007 februárjában kerül pénz a társaság számlájára, és akkor indul a várva várt közösségi marketing - addig marad a támogatás a kifizetőhelyként is működő, elszegényedett Agrármarketing Centrumnál. A tokaji borok piacra jutását mindenképpen segíti az az uniós marketingprogram, amelyről pénteken döntöttek az EU-ban. Brüsszel összesen 28 millió euróval támogatja az uniós mezőgazdasági termékek reklámozását tizenkilenc tagállamban, és ebben a magyar Tokaj Vinum Hungaricum Egyesület tervezetének támogatása is szerepel. (Cz. P.)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.