Don Giovanni - kétszer

A jót könnyű megszokni: a bécsiek és a kulturális csemegékért ide zarándokló külföldiek mára teljesen magától értetődőnek tartják a harmadik operaház, a büszke címet alig fél éve viselő Theater an der Wien működését. A hamarosan nevében is jelzett változást (jövőre már Oper an der Wien lesz a hivatalos neve) sokéves vita vagy inkább harc előzte meg.

Ennek lezárását kétségkívül segítette a Mozart-év, amely a 2007-ben teljes értékűvé váló üzemelés afféle próbaévének számít. Az átalakulást szorgalmazók egyik fő érve az volt, hogy ezt a gyönyörű, méreteinél fogva intimebb színházépületet Isten is a Mozart-művek bemutatására teremtette - vagy ha nem is az Isten, de építtetője, az első igazgató, Emanuel Schikaneder (a Varázsfuvola librettistája). Számára nem hozott babért a színház, ő alig két évvel az 1801. évi nyitás után tönkrement, s tíz évvel később koldusszegényen hunyt el. Nem kisebb muzsikus volt ekkor már a zenei vezető itt, a Wien folyó partján, mint Ludwig van Beethoven, akinek Fidelio című operáját itt mutatták be.

Később beköltözött az operett, s csak 1945-ben, a háborús kényszerszünet utáni újranyitástól vált világossá, hogy az épület légköre, ahogyan Schikaneder megálmodta, valóban Mozartnak kedvez a leginkább. Tíz éven át, 1955-ig teljes egészében a lebombázott Operaházat helyettesítette, s ha a tulajdonos, Bécs városa s annak mindenkori kulturális vezérkara nem szeret bele a musical műfajába, s nem kezd nemzetközi hírnéválmokat dédelgetni, lehetne akár hatvanéves hagyománya is ennek a Mozart-központúságnak.

Musicalszínházként is nagy sikereket ért meg - nem utolsósorban kifejezetten rendelésre írt zenés darabokkal. Innen indult világhódító útra az Elisabeth, s ha Bécset ettől még nem is tartja senki a musical világvárosának, az idelátogató turisták - különösen a tengerentúliak - programjának fix pontja volt egy-egy előadás megtekintése.

Idén januártól ennek vége, pontosabban most másért jön a közönség. A születésnapot megelőző, januári Idomeneno-bemutató - parádés szereposztással - magasra tette a lécet, ezt a színvonalat a havonta következő új bemutatók nemigen múlják felül. Most azonban újabb csúcspont következik: a Don Giovanni, július 20-án, eredeti formájában. (Kevesebb mint egy héttel később ez az előadás a budapesti Művészetek Palotájában vendégszerepel.) Az augusztusi bemutató a Wien folyó partján ugyanezt a témát, a Don Juan-legendát feldolgozza fel Erwin Schulhoff operája, ennek címe a Lángok. Az 1894-ben Prágában született, 1942-ben koncentrációs táborban elhunyt szerző művét 1932-ben mutatták be - azóta nem sokat játsszák. A mítoszt ő egészen más szemszögből dolgozza fel - az ő Don Giovannija emberibb. A két felfogás eltérésének és mégis közös gyökereinek jobb megértését segíti, hogy a két előadást ugyanaz a rendező - a brit Keith Warner - állítja színre, s a közös díszlettervező jóvoltából egységben van a két előadás megjelenítése is.

Mindkét előadás a bécsi Klangbogen fesztivál parádés programpontja, s egyben jelzi, milyen tervei vannak az új opera igazgatójának, aki évek óta a Klangbogen intendánsa. Roland Geyer otthont kíván adni a tavasszal és nyáron megrendezett legnagyobb bécsi zenei fesztivál kiemelkedő előadásainak, szándéka a szoros és tartós együttműködés. Az első fél év után Geyer bizakodó: a kihasználtság 90 százalék felett van, s alakul a jövő évi rendes, immár nem ünnepi üzemeltetés programja is. A Theater an der Wien nem repertoárszínház, nincs társulata. Az évi 12 bemutató koprodukció vagy vendégszereplés. Vannak azonban fix partnerek: például a bécsi rádiózenekar, az RSO Wien Bertrand de Billy vezetésével, amely a várostól kapott fizetésért működik közre. A Mozart-év programjai egyelőre koprodukciók, így a bevétel egy részét is a partnerek viszik el.

Ennyi idő után azonban szép eredmény, hogy az új operaház a bevételből a kiadások 20 százalékát máris kigazdálkodja. Az alapműködésre szerencsére elegendő az éves szubvenció (az idén 21 millió euró), amit a Vereinigte Bühnen részeként a színház a tulajdonostól, Bécs városától kap. (Ez az összeg része a két másik zenés színházat is felölelő Vereinigte Bühnen részére utalt 40 milliós szubvenciónak. Formálisan a tulajdonos a száz százalékban Bécs városhoz tartozó Wien Holding.) Az idei kezdés, a Mozart-év, a hozzá kapcsolódó külföldi - budapesti - vendégszereplés tétje nagy: már van ugyan két jelentős szponzora az új operaháznak, ám továbbiakra számítanak. Őket pedig csakis jó előadásokkal, vonzó műsorral lehet elcsábítani.

Az elõadás július végén Budapesten is látható lesz
Az elõadás július végén Budapesten is látható lesz
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.