Moszkva tér: utolsó simítások a terveken
Az utolsó simításokat végzik a Moszkva tér átépítéséhez szükséges szabályozási terven, amelyet részleteiben a II. kerületi képviselő-testület legutóbbi ülésén mutattak be a városatyáknak. A dokumentum egyeztetése fél éve kezdődött, több mint negyven szakhatóság és civil szervezet, valamint a lakosság bevonásával. Horváth Csaba (MSZP) polgármester lapunknak azt mondta: az egyeztetett szabályozási tervet legkorábban augusztusban fogadhatja el a képviselő-testület. A tér rehabilitációja bekerült a kormányprogramba is mint olyan fejlesztés, amelyet a kabinet a fővárossal közösen valósít meg.
- A Moszkva tér olyan, mint egy fekete lyuk; minden fejlesztési lehetőséget elnyel, pedig egyedülállóak az adottságai - mondta a képviselő-testület ülésén Nagy Béla, a szabályozási tervet készítő Mű-Hely Rt. építésze. Egyszerre városi tér, a Nagykörút pesti struktúrájának budai lezárása, ugyanakkor az agglomerációt is kiszolgáló közlekedési csomópont. A szakemberek összesen 36 pontban vázolták fel a tér problématérképét, például azt, hogy a negyvenezer négyzetméteres közterületből mindössze kétezret használhatnak a gyalogosok. Az átépítés első üteme számol a metró legyezőépületének felújításával, a teraszos melléképületet viszont elbontanák, és mozgássérültliftet is kialakítanának. Több helyet kapnak a járókelők azzal, hogy megszűnik az 59-es villamos hurka, a nagykörúti villamosok végállomása pedig oda kerül, ahol ma a 61-esre lehet felszállni. A buszvégállomást a tér északnyugati részére teszik át, és be is fedik. Csak a forgalomszervezéssel háromdecibeles zajcsökkenés érhető el - hangzott el.
A további ütemekben egyirányú, körszerű forgalmat alakítanak ki az autóknak, többek között a 18-as villamos alagútja helyén. Tervezik egy új metrókijárat megépítését is, valamint egy zöld domboldal kialakítását - szökőkutakkal, pihenőparkkal, mozgójárdával -, amely alá kerülne a mai közlekedési csomópont. A terv készítői szerint azért van szükség ilyen építészeti kialakításra, mert a tér legmélyebben és legmagasabban fekvő pontja között négyemeletnyi szintkülönbséget kell áthidalni.
Újdonság a szabályozási tervben, hogy a téren kívül a Dékán utca-Retek utcai épülettömböt is átalakítaná, azt ösztönözve, hogy a kis telkeket vonják össze, alattuk pedig mélygarázsokat alakítsanak ki. A terv készítői a téren találkozó három kerület határának a módosítását is javasolják. Például azért, mert a Várfok utca homlokzata a Várnegyedhez, az előtte lévő járda viszont már a II. kerülethez tartozik.
A polgármester szerint a beruházás - amelynek teljes költsége harmincmilliárd forint, és EU-támogatás is szerezhető rá - jövőre indulhat, és 2009-re be is fejeződhetne. S ezzel véget is érhetne a tér több évtizedes fejlesztési kálváriája.