Botka László: Ez nem egyszemélyes játék
- Nem bánta meg, hogy nem lett miniszter?
- Nem arról nyilatkoztam a választások után, hogy nem akarok miniszter lenni, hanem arról, hogy Szeged polgármestere szeretnék lenni. Áprilisban a helyiek közel 65 százaléka szavazott rám, ez nagy bizalmat jelent. Az önkormányzati választások előtt úgy látom: a szegediek azt szeretnék, ha 16 évvel a rendszerváltás után olyan vezetői lennének a városnak, akik végig is csinálják, amit elkezdtek.
- Amikor az autópálya elérte Szegedet, azt mondta: ezentúl nem lesz mire hivatkozni, ha nem gyorsul föl a fejlődés. Mégsem látszik az áttörés.
- Hogyne lenne áttörés! A Pick újra megnyitotta a vágósorát, nagyobb kapacitással, bővített létszámmal üzemel. Másutt bezárják a tejüzemeket, Szegeden bővítik: most kértek építési engedélyt egy új tejgyár építésére. A szegedi cégek árbevétele 9 százalékkal bővült tavaly - ez a sztrádatarifa csökkenésével áll összefüggésben. Ma alig lehet itt szobát kapni, a szállodások kapacitásbővítésen gondolkodnak. Csak utalok a Biopolisz-programra, amely a város húzóágazatát, az élettudományokat, egészségipart fejleszti a következő években. Aki azt várta, hogy három hónap alatt új gyárak nőnek ki a földből, az illúziókat táplált.
- Mit vár az önkormányzati választásoktól?
- A parlamenti választáson az MSZP legfontosabb üzenete az Új Magyarország program volt. Konkrét ígéretek régióra, városra lebontva. Rizikós dolog konkrét dolgokat ígérni, mert azokat be kell tartani. A következő időszak feladata lesz az, hogy a helyi vállalások beépüljenek a nemzeti fejlesztési tervbe. Úgy gondolom, a választók esélyt adnak a jól szereplő szocialista polgármestereknek a következő ciklusra is.
- Átjön-e majd a hosszú távú tervek üzenete, vagy mindent felülír a megszorító csomag hatása?
- Négy év városvezetői tapasztalata alapján állítom: az emberek megbocsátják a rövid távú problémákat, ha úgy látják, határozott elképzeléseik vannak a jövőre a város irányítóinak, és azokat következetesen képviselik. A következő hónapokban egyértelművé kell tennünk, hogy nem a megszorító csomag miatt akartunk választásokat nyerni, a költségvetés rendbetétele nem cél, hanem eszköz.
- Elsodorhatja-e a kormányt a megszorítások hatása?
- Nemcsak a költségvetés rendbetételéről van szó, hanem az arányos közteherviselésről is. Ez nagyon sok ember igazságérzetével találkozik, aki nem tudja eltitkolni a jövedelmét. Azt várom, hogy kialakul egy normális európai polgári mentalitás: a kormány vagy az önkormányzatok csak azt tudják elkölteni, amit az adófizetők befizettek. Nem a polgárok hibája, hogy eddig így alakult, hanem a politikáé, és a politikának is kell ezen változtatnia.
- Alkalmas-e a reformok végigvitelére az a struktúra, amely fölülről próbálja áttörni az ágazatok közti merev határokat?
- Gyurcsány Ferenc programjában szerintem a szemléletváltoztatás elemei a leginkább újszerűek. Nem a minisztériumok kormányoznak, hanem az egységes kormány. Partnerekre azonban szükség van. A miniszterelnöknek is elmondtam: az átalakulásban az önkormányzatokat nem valamilyen megkerülendő vagy legyűrendő lobbicsoportnak, hanem szövetségesnek kell tekinteni.
- Valószínű, hogy a miniszterelnök pártelnök is lesz. Van, aki szerint "maga alá gyűri a pártot", mások úgy látják, pártegységet teremtett.
- Egység van a pártban, ami az MSZP-ben csak akkor szokott létrejönni, ha nagyon határozott munkafeladat van, amelyben mindenki megtalálja a maga helyét. Parlamentáris demokráciákban megszokott, hogy a miniszterelnök egyben a legnagyobb kormányzó párt elnöke. Az MSZP-nek azonban a kormányzati intézkedések támogatásán túl újszerű alternatívát is kell nyújtania. Önmagában a pártot nem terheli kormányzati felelősség, és egészen biztos, hogy ez nem egyszemélyes játék.
- Mekkora legitimitást ad egy polgármesternek a nagypolitikában, ha sikeres a városában?
- Nemcsak arról van szó, hogy én nagy-nagy bizalmat kaptam a szavazóktól, hanem a sikeres önkormányzati ciklus után mindkét kormánypárt jelentősen növelni tudta a szavazatai számát. A pártnak is érdeke, ha sikeres polgármester jeleníti meg a parlamenti választáson.
- Megszavazná-e azt a módosítást, hogy polgármester ne lehessen parlamenti képviselő?
- Az is egy működőképes modell, de el kell dönteni, hogy a változtatás aktuális-e itt és most. Azzal, hogy már nem a minisztériumok rendelkeznek a fejlesztési források fölött, a klasszikus lobbizás kora véget ért. Biztosan bonyolult egyeztetést igényelne keresztülvinni ezt a parlamenten, ahol ott ülnek a meghatározó polgármesterek. Ennél már csak akkor lenne nehezebb egy államreformot végigvinni, ha kívül lennénk. Nagyon remélem, hogy eljön majd az az idő, amikor őszintén és tiszta szívvel tudnék egy ilyen kezdeményezést megszavazni.