Akciós versenybírság a Tescónak
Kiemelt, százmillió forint versenyfelügyeleti bírsággal sújtotta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa a Tesco áruházláncot. A versenytanács a szokatlanul magas bírság indoklásaként kiemelte: a Tesco vevőcsalogató akcióiban visszatérően élt a fogyasztók megtévesztésre alkalmas eszközökkel - a GVH az utóbbi években a mostanival együtt kilenc alkalommal marasztalta el a láncot.
Az esetekből szinte azonos koreográfia rajzolódik ki: több alkalommal előfordult, hogy a cég reklámújságjaiban nem az akciós termék fotója szerepelt, hanem annál lényegesen jobb minőségűé. Az akciós ár mellett sem az előző, hanem egy régibb árat tüntettek fel, és esetenként a vevőnek többet kellett fizetnie a meghirdetett alkalmi vételárnál. Az sem egyedi eset, hogy vevőcsalogató akciót hirdetnek meg - jellemzően műszaki termékekre - úgy, hogy egyes boltjaikban kirívóan kis raktárkészlettel rendelkeznek, amely még az akció első napján elfogy, vagy a termék ki sem kerül a polcokra az akció kezdetéig.
A mostani eset akár összefoglalóként is értékelhető, legalábbis a GVH megállapítása alapján mindenből volt egy kicsi: a Tesco 2005-ös nyári akcióiban felkínált fényképezőgépek mellé ajándékként hirdetett memóriakártya voltaképpen a gép tartozéka volt, a reklámokban feltüntetett 35 százaléknál a valóságban kevesebbet takarít meg a vevő. A Cinderella-kastély reklámjában nem a meghirdetett termék fotóját tették, az akciósként meghirdetett gáztűzhely és fényképezőgép pedig több helyütt nem vagy csak késve érkezett be a raktárba.
Az eddigi eljárásokat a cég ötszázezertől tizenötmillió forintig terjedő, összesen ötvenmilliós büntetéssel úszta meg. A jövőben a GVH nem csak esetenként, hanem módszeresen figyelemmel kíséri a Tesco reklámakcióit, és ha a jogsértés ismétlődik, akkor a bírság még magasabb is lehet a most kiszabott százmilliónál.
- Indokolatlanul szigorúnak ítéljük a bírságot, és a bírósághoz fordulunk jogorvoslatért - kommentálta döntését a Tesco szóvivője. A Tesco tavaly 14 százalékkal, 425 milliárd forintra növelte árbevételét.