Már előre hiányolják a megszűnő vonalakat
- Megdöbbenve értesültem a Kazincbarcika-Rudabánya közötti vonatközlekedés megszüntetéséről, mivel a MÁV június 29-én kelt levelében a menetrend korszerűsítéséről szóló egyeztető tanácskozásra hívtak július 12-re - mondta tegnap Szobota Lajos rudabányai polgármester. A levélben előzetesen azt közölték, hogy a Kazincbarcika-Rudabánya közötti napi öt vonatpár kilencre emelkedik. Ezzel szemben a gazdasági miniszter július 5-én a vonal megszüntetését jelentette be. Szobota Lajos szerint a Kazincbarcikára járó vonatokat munkába járók és iskolások egyaránt használják, a busszal utazóknak a pályaudvarok nagy távolsága miatt gondot okozhat az átszállás Kazincbarcikán. A busz ráadásul drágább is: az ugyancsak megszüntetésre ítélt Putnok-Szilvásvárad vonalon például a 34 kilométeres utazás 346 forintba, ugyanez az út autóbusszal 508 forintba kerül.
A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Nagykálló és a Hajdú-Bihar megyei Nyíradony között megszüntetésre ítélt vasútvonalon naponta többször közlekedik közvetlen járat. A mindössze 23 kilométeres távolságot a vonat 44 perc alatt teszi meg, a szerelvény csak másodosztályú kocsikkal közlekedik, a teljes árú menetjegy 264 forintba kerül. A GKM felmérése szerint az átlagos utasszám naponta 14 fő. A két város között közvetlen autóbusz-közlekedés nincs: a két települést busszal csak átszállással lehet megközelíteni. A legrövidebb útvonalon - vagyis egy átszállásos megoldással Nyírmihálydin keresztül - a buszjegy a 30-35 kilométeres távra 381 forint.
Juhász Zoltán, Nagykálló polgármestere érdeklődésünkre azt mondta: a nagykállói emberek számára nem okoz problémát a nyíradonyi vasúti járat megszüntetése. Hozzátette: a két település között eddig elég kevesen vették igénybe a vasúti közlekedést.
- A Szentes-Orosháza közti vasútvonalon a teherszállítás nem szűnik meg, így megmarad az esély arra, hogy jobb időkben a személyszállítást is felújítsák - mondja Szirbik Imre, Szentes polgármestere. Szerinte az utóbbi időben azért utaztak kevesen a vasúton, mert rendkívül lassú. Sokan inkább a buszt választják, vagy autóznak. Akkor lenne megnyugtató a helyzet, mondta Szirbik Imre, ha felújítanák a közutakat, továbbá ha a Volán is alkalmazna szociális tarifát.
A Szentes és Orosháza között a teljes árú másodosztályú vasúti jegy ára 346 forint, ugyanez Volán-busszal 508 forint. Vésztő és Körösnagyharsány között a II. osztályú vasúti jegy ára szintén 346 forint. Volán-busszal többféle átszállással lehet eljutni, a legalacsonyabb költség 572, a legmagasabb 762 forint.
Zalában Rédicsről munkanapokon nyolcszor indul vonat Zalaegerszegre a bezárásra ítélt vasútvonalon: a teljes árú, másodosztályra érvényes jegy 430 forintba kerül, a menetidő körülbelül egy és negyed óra. Ugyanezt a távot néhány perccel hosszabb idő alatt lehet megtenni autóbusszal a lenti átszállás miatt, és a jegyért 737 forintot kell fizetnie egy felnőttnek. A Zala Volán Zrt. munkanapokon tizenegy járatot indít Rédics és Zalaegerszeg között, de Lóránth József, Rédics polgármestere úgy véli: sokan csak a vonattal tudnak időben eljutni lenti vagy zalaegerszegi munkahelyükre. Bár Rédics és Zalaegerszeg között információink szerint átlagosan 28-an utaznak egy szerelvényen, Lóránth József szerint a vonatok működtetése nem veszteséges.
A gazdasági és közlekedési miniszterhez fordult tegnap egyeztetést kérve a MÁV mellékvonal-megszüntetési tervei miatt Gyenesei István országgyűlési képviselő, Somogy megye közgyűlésének elnöke. A tervek a megyében a Nagyatád-Somogyszob, valamint a Somogyszob-Balatonszentgyörgy szakaszt érintik. Gyenesei kifejtette: a megszűnésre ítélt vasútvonalak Somogyban hátrányos helyzetű, húszszázalékos munkanélküliséggel sújtott térségben jelentenek összeköttetést a városok felé.