Egy keresztény liberális dilemmája
„Mi, amerikaiak vallásos nép vagyunk. 90 százalékunk hisz Istenben, 70 százalékunk tagja valamelyik felekezetnek, 38 százalék tekinti magát hívő kereszténynek, és sokkal több amerikai hisz az angyalokban, mint az evolúcióban. Ez a vallásosság nem tulajdonítható egyszerűen a prédikátorok ügyes marketingjének, és a népszerű megaegyházak vonzerejének. Sokkal mélyebbről fakadó éhségből táplálkozik – egy olyan éhségből, amely túlmutat minden jelszón vagy ügyön. Minden nap amerikaiak ezrei jönnek rá, miközben teszik a dolgukat, hogy valami hiányzik az életükből. Hogy a munkájuk, javaik, szórakozásuk, állandó buzgólkodásuk nem elégíti ki őket. Hogy valami célra van szükségük, amely értelmet ad az egésznek.”
Ez nem egy liberális, mondjuk unitárius tiszteletes prédikációja. Barack Obama szenátornak, a Demokrata Párt nagy reménységének nemrég elhangzott politikai beszédéből idéztünk.
Az 1961-ben született Obama a Harvardon szerzett jogi diplomát magna cum laude minősítéssel, ami fényes ügyvédi, bírói vagy egyetemi pálya lehetőségét nyitja meg, de a fiatal jogász a politikát választotta, bár mellékállásban alkotmányjogot tanított a University of Chicagón.
„A szenátor sok tekintetben az 1998-as George W. Bush tükörképe – írja Dana Milbank, a Washington Post fehér házi tudósítója. – A mai elnök elkötelezett konzervatív, de akkoriban még az együttérzés liberális nyelvén is meg tudott szólalni, Obama pedig lelkes liberális, aki jól beszéli a vallásos konzervatívok nyelvét.”
Ez Milbanktől, akit a konzervatívok – nem minden alap nélkül – Bush-fóbiásnak tartanak, akár kétes bók is lehetne, de nem annak szánja. És a szokatlan módon feltárulkozó beszédből kiderül, hogy nincs is ok a gúnyolódásra.
Obama ellenfele a 2004-es illinois-i szenátusi kampányban Alan Keyes volt, a vallásos konzervatív rádióműsor-vezető. A szintén a Harvardon végzett politikus korábban a diplomáciai testületben szolgált, Reagan alatt a külügyminiszter helyettességig vitte; többször is indult a Republikánus Párt elnökjelöltségéért az előválasztásokon.
A kampány vége felé Keyes kijelentette, hogy Jézus nem szavazna a másik jelöltre, aki keresztény ember számára elfogadhatatlan nézeteket képvisel. Liberális támogatói azt tanácsolták Obamának, hogy rá se rántson az ilyen ostobaságra.
„Nem értették meg – mondja Obama –, hogy én kénytelen vagyok komolyan venni a dolgot. Mert ellenfelem az én hitem nevében beszélt. Azzal vádolt, hogy kereszténynek mondom magam, és mégis támogatok egy olyan életstílust, amelyet a Biblia utálatosnak nevez. Azzal vádolt, hogy kereszténynek mondom magamat, és mégis támogatom ártatlan életek kioltását.”
Obama végül, jobb híján azzal a „tipikus liberális válasszal” ütötte el a vádaskodást, hogy pluralista társadalomban élünk, senki sem kényszerítheti rá a többiekre a saját vallási nézeteit, és különben is, szenátorválasztás van, nem lelkészválasztás. De Keyes vádjai nem hagyták nyugodni. Úgy érezte, ez a válasz nem fejezi ki teljesen, hogy milyen szerepet játszik vallási meggyőződése az életében és politikájában.
„Ez nem csupán az én dilemmám – olvassuk Obama beszédében. – Vívódásom azt a vitát tükrözi, amely harminc éve folyik a vallásnak a politikában betöltött szerepéről Amerikában. Mi, liberálisok jó esetben megpróbáljuk másra terelni a szót, amikor terítékre kerülnek a vallási értékek. Arra hivatkozunk, hogy az alkotmányos elvek megkötik a kezünket, bármi legyen is a személyes hitünk. Rossz esetben pedig azt mondjuk, hogy a köztérre kivitt vallás szükségképpen irracionális és intoleráns. Magunkévá tesszük azt a torzképet, amely szerint a vallásos amerikaiak mind fanatikusok. S a végén odáig jutunk el, hogy a keresztény szó alatt nem a vallásos embereket, hanem politikai ellenfeleinket értjük.”
„A kérdést megkerülni csak akkor elég, ha olyan szélsőséges ellenfelekkel kell megküzdeni, mint Alan Keyes – vonja le a következtetést Obama. – De hosszú távon nagy hibát követünk el, ha képtelenek vagyunk elismerni, hogy milyen nagy szerepet játszik a vallás az amerikai nép életében, és kivonjuk magunkat a vitából, amely arról szól, hogy miként lehet összebékíteni a vallásos hitet és a pluralista demokráciát.”
A 2004-es szenátusi választáson Obama a szavazatok 71 százalékát szerezte meg Keyes 27 százalékával szemben a republikánusok bevehetetlen várának számító kerületben.