- Jegyeket, bérleteket! - hangzik fel a jól ismert felszólítás, hogy máris tudjuk, nem a vágy villamosán utazunk. Merthogy Demszky Gábor főpolgármester és Aba Botond BKV-vezérigazgató ezzel a hamisítatlan pesti vendégszeretettel ajánlották a budapestiek kegyeibe a szombaton hivatalosan is útjára indított és rögtön zsúfolásig megtelt első két új Combino-szerelvényt. Akik véletlenül nem fértek a főpolgármester közvetlen közelébe - és jegy nélkül merészkedtek a villamosra -, könyörtelen büntetést kaptak. Demszkyt persze megkímélik az ellenőrök, ő maga egy erőtlen kísérlettel óvná a sajtó képviselőit is a bírságtól. Ez ott, helyben sikerül, ám aki tőle távolabb áll, nem menekül.
Az indulás viszont nagyon is újszerű, csalódik, aki szalagátvágást, komoly beszédeket, esetleg pezsgőt vár. A leginkább Varga István Megasztár-énekes-villamosvezető küzd a recsegő, torz hangú erősítéssel, de azért mindenkit bátorít: "Nézd, a dal most neked szól, Hát feledkezz el minden bajodról!" Megpróbálnánk, később végleg nem megy. Demszky főpolgár - mint ceremóniamester - viszont ért a dalból. Azonmód örömteli hangon avatja be a publikumot a részletekbe: "A Combinóról minden megtudható a vévévé-pont-békávé-pont-hu honlapon. Szálljunk fel és induljunk!" - adja ki a vezényszót. Percekig mégsem mozdulunk. Talán újra az áramszünet, ami a mikrofonpróbát is késleltette? De nem, az ajtók záródnak, Varga István a lovak közé csap, elindítja a szerelvényt. Jut idő a mustrára. Hely annál kevesebb.
A Combino mindazonáltal szép, halk és nagyon hosszú - szögezhetjük le elsőre. De sajnos a "hernyó" - ahogy máris becézik - a szűk járórészek miatt nem lesz kéjutazás csúcsidőben. Ez rögtön ki is derül, amikor a Moszkva térről kigördülő, minden idők, minden városok leghosszabb villamoskocsija csak úgy szippantja magába a kíváncsi vagy épp csak utazni vágyó utasokat.
A fővendéglátók fővendégei most mégis az újságírók, akik dolguk szerint hírül viszik "a hivatalost" is, hogy az 54 méteres, egy légterű, darabonként 820 millió forintba kerülő, alacsony padlós, padlófűtéses Siemens-szerelvények elindultak, hogy idővel leváltsák a Nagykörúton évtizedekig közlekedő Ganz-villamosokat. A két, július elsején hadrendbe állított kocsi a hónap közepéig csak a hétvégén közlekedik, majd ezután állnak hétköznapi forgalomba. A többi, összesen 38 társuk folyamatosan érkezik, s 2007 tavaszára teljesen felváltják a 4-6-os vonalán jelenleg közlekedő kocsikat.
Nos, eddig a protokoll. A villamosszakírókat felváltják a villamos-szakfogyasztók. A lágy, európai csilingelésre már alig figyelnek, hamar hangjukat váltják, amikor kiderül, az ülések közt bizony hibádzik néhány szusszanásnyi hely. Igencsak szűk a folyosó. Az ezt firtató kérdésre Demszky csodálkozva állítja: de hiszen ez Magyarország legszélesebb villamosa! Ehhez kétség sem férhet, mégsem férünk, pedig a fesztávolság ablaktól ablakig valóban imponálóan méretes. A hosszában végigfutó széles párkányok azonban jobbról és balról is elvesznek legalább egy-egy embernyi helyet.
Oda se neki, Demszky örül, két teljes kört is tesz a villamossal. A másodikat a gyerekekkel, merthogy ők nem szeretik a protokollt. Ez ugyebár érthető, persze erre az esetre ajánlott jó előre kikészíteni a diákbérletet...
Nem találtak tervezési hibát a nagykörúti vezetéken
Tervezési hiba nincs, elképzelhető azonban, hogy az átmenetileg jobban belógó felújított villamos vezeték volt az egyik oka a nagykörúti áramszedőtörés-sorozatnak.
Egy belső vizsgálat után külső szakértővel is ellenőrizteti saját terveit a Főmterv, hogy bebizonyítsa, nem tervezési hiba okozta a Nagykörúton az utóbbi hetek áramszedőtöréseit. Mint arról többször beszámoltunk, a 4-es, 6-os vonalát még a Combinók hamarosan várható forgalomba állítása előtt felújította a BKV, s ennek része volt a felsővezeték-rendszer korszerűsítése is. Az átadás után feltűnően sok, három hét alatt tizennégy áramszedőtörés és egy vezetékhiba nehezítette a közlekedést. A nagy port kavart műszaki jelenség pontos okát egyelőre nem tudni, a főpolgármester felkérte a BKV vezetését, vizsgálja ki az ügyet. A Főmterv ettől függetlenül maga is górcső alá vette a saját terveit. Bár hibát nem találtak, azért külső szakértővel is ellenőriztetik a terveket.
- Az eddigiek alapján úgy tűnik, részünkről nem történt mulasztás, de a végleges eredményre várni kell még néhány napot - jelentette ki Molnár László. A tervező cég vezetője elmondta, a 2-es metró idei felújítása miatt az egész nagykörúti munkát feszített tempóban kellett elvégezni, hogy a forgalmi változások ne essenek egy időre, s ne bénítsák meg teljesen a közlekedést. Ez azt is jelentette, hogy nem volt idő utasok nélkül tesztelni a frissen átalakított vonalat, éles üzemben kellett vállalnia a BKV-nak az esetleges zökkenők kockázatát. Ráadásul az idő szűke miatt még a kivitelezés utolsó fázisa, a beszabályozás sem készült el teljesen, amikor a villamosok már újra jártak a szakaszon. A forgalom beindítása után kezdték meg például a biztonsági okokból duplára - kétoldalú betáplálással - kialakított vezeték felfüggesztésének átszerelését - magyarázta a szakértő. Ez lehetett az egyik oka az áramszedőtöréseknek. A kétszeres, ezért a korábbinál nehezebb hálózat ugyanis a megszokottnál jobban belógott, s ezt a régi villamosok közül jó néhány nem bírta el. A helyzeten csak rontott a kánikula, s az azzal járó tágulások, amelyek miatt a belógások is nagyobbak lettek. A hibasorozatban összesen egyszer volt gond a felsővezetékkel: baleset miatt az egyik villamosnak tolatnia kellett, s a manőver közben megrongálódott a vezeték.
Mivel a rendszer beszabályozása folyamatos, egyre nagyobb vezetékszakasz kerül a helyére - a felfüggesztésre odakészített kampókra -, néhány napja a hibák is megszűntek. Molnár László biztos benne, hogy a szakértői eredmény is bizonyítja majd, hogy az általuk tervezett rendszer kifogástalan, s legalább olyan jól működik, mint például a Lisszabonnak vagy Prágának készített munkáik. (Német H. Erzsébet)
Hamarosan megszokott látvány lesz a most még különleges óriáshernyó a körúton